Zingend zwaard op groot formaat Jeugd boeken

Honderd stripklassiekers die niet in je boekenkast mogen ontbreken is een gezellig geschenkboek voor mensen met een beginnende belangstelling voor de geschiedenis van het beeldverhaal....

Er bestaat blijkbaar behoefte aan rangschikking en voorselectie om de lezer door de lawine van titels te loodsen. Als naslagwerk is de canon van De Weyer beslist lezenswaardig en ook op zijn beeldresearch valt weinig af te dingen, maar onvermijdelijk ga je in een uitgave als deze op zoek naar de werken die er niet in staan, en je komt dan tot wonderlijke ontdekkingen. Kort gezegd: de grote tekenaars uit de negentiende eeuw ontbreken geheel (met name de Roland Töpffer van Prikkebeen en de Wilhelm Busch die dit jaar een eeuw dood is: zie het recente Bulkboek) en ook van auteurs die veel hebben betekend voor de hedendaagse stripkunst ontbreekt ieder spoor. Sacco, Satrapi, Swarte: waar zijn ze? Wat er wel in staat, is goed gedocumenteerd en beschreven. Op de bladzijden 144-145 komt Harold R. Foster aan bod, schepper van een stripreeks die klassieker dan klassiek werd en dus door vele tekenaars is nagevolgd: Prins Valiant – In the Days of King Arthur. Befaamde striprealisten als Hans G. Kresse zijn sterk door Foster beïnvloed en Willy Vandersteen, geestelijk vader van Suske & Wiske, zou zelfs in negentien van zijn eigen albums composities van Foster hebben geplagieerd.

Een tekenaar van Fosters statuur verdient een hoogwaardige uitgave van zijn verzameld werk en die is nu aan het verschijnen. Uitgeverij Silvester heeft de moed gehad om in achttien gebonden delen op groot formaat (29,5 cm bij 37,5 cm) de volledige ‘sage van het zingende zwaard’ te gaan uitgeven. Dat grote formaat is geen toeval, want Foster tekende zelf op enorme vellen en bovendien is zijn lijnvoering zo fijntjes dat je wel bijna een A3 nodig hebt om alle details te kunnen weergeven. Harold Foster (1892-1982) maakte aanvankelijk Tarzan-verhalen voor het syndicaat United Features, maar werkte in zijn eigen uren aan de Valiant-strip. Toen hij die aanbood aan zijn werkgever, was deze niet geïnteresseerd. Stom, want Foster stapte naar de concurrent en King Features zag er wel degelijk brood in, for many years to come. Op 13 februari 1937 verscheen de eerste aflevering in The New York Journal en ‘Prins Valiant’ zou tot 1971 door Foster zelf worden getekend. Voor de Silvester-editie zijn alle originelen opnieuw gescand; het resultaat is een monumentale reeks voor een monumentale klassieker.Joost Pollmann

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden