Nieuw VensterPesten op Instagram

Zijn de pesterijen op het ‘lieve’ Instagram je eigen schuld?

Nieuw Venster: Kelli van der Waals werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Instagram, de positivo onder de sociale media, het vrolijke dorpje waar iedereen zich mooi en fijn mag voelen, de ‘vriendelijkste plek van het internet’, heeft een massive harassment problem.

Op de website van cultureel-politiek tijdschrift The Atlantic staat sinds afgelopen dinsdag een exposé te lezen van journalist Taylor Lorenz, die vijf dagen eerder op dezelfde site ook al een artikel publiceerde met de titel ‘Tieners worden continu gepest op Instagram.’

Is het wel zo lief?

Er lijkt Instagram van oudsher veel aan gelegen om over te komen als een lieflijker platform dan Twitter en als het tegenovergestelde van trollenhol 4Chan (het anonieme internetforum dat bekendstaat als ‘de klootzak van het internet’ – Instagram doet zich voor als de goeierd van het internet). Ongepast commentaar wordt automatisch van Instagram verwijderd en het bedrijf deed diverse ‘vriendelijkheidscampagnes’.

Het artikel schetst een ander beeld: we lezen over een Instagram-gebruiker met dwerggroei die doodsbedreigingen kreeg omdat hij foto’s van zichzelf plaatste. Een reeks beroemdheden en semi-beroemdheden vertelt dat kwelling en pesterijen – ‘haat’, zoals dat op het internet heet – uit iedere hoek kunnen komen en om wat voor reden dan ook. Vanwege het plaatsen van een pro-lhbt-hashtag, bijvoorbeeld.

Makkelijk pesten

Het is een weinig verbazingwekkende ontdekking: als we elkaar pesten op Twitter en Facebook, waarom dan ook niet op Instagram, waar je slechts een geldig mailadres nodig hebt om mee te doen? De verontwaardiging richt zich in het stuk op Instagram, dat niet genoeg zou doen om de pesterijen tegen te gaan. Het massive harassment problem, is het idee, is een probleem van Instagram en niet van de gebruiker.

Een terechte conclusie? In theorie wel: with great power comes great responsibility. Maar Instagram is van Facebook en daar, zo is bekend, wordt groei belangrijker gevonden dan de ervaring van de gebruiker. Zolang de pesterijen die groei niet significant stuiten, is er voor het bedrijf geen sterke prikkel om er wat aan te doen.

In de praktijk is het dus een probleem van de gebruiker. Net als zoveel kwesties die internet met zich meebrengt. Privacy in het geding? Dan is het aan de computeraar om verstandiger met gegevens om te gaan en betere wachtwoorden te bedenken. Verslaafd geworden aan de dopamineshotjes die de smartphone geeft? Aan de digitale detox, jij. Lastiggevallen op Instagram? Tsja, verzin zelf een leuke oplossing.

Het is een beetje zoals bij het klimaatprobleem: in de plaats van actie door overheden is de mythe van de verantwoordelijke consument gekomen.

Instagram, de ‘goeierd’ van internet heeft een ferm krasje opgelopen.Beeld Shutterstock / Paul Spella / The Atlantic

Digitale detox

Veel van onze zelfverzonnen oplossingen werken helemaal niet, maar er zijn altijd alternatieven te suggereren. Een Australische onderzoeksgroep ontdekte eerder dit jaar dat mensen die op een digitale detox gaan daarna in een ‘vreetbui’ belanden om alles wat ze gemist hebben in te halen. In plaats van zo’n ontgiftingskuur stelden de onderzoekers daarom een uitgebalanceerd dieet voor dat geënt is op je genetische aanleg en waarbij je je digitale calorieën telt. Nou, dat wordt nog een behoorlijke klus.

Hoeveel effectiever zou het zijn als de oplossing voor dit soort problemen vanuit een machtige partij komt?

Vooralsnog maakt Instagram zich er belabberd vanaf. Er zijn zo’n 7.500 mensen die van alle gebruikers van Instagram en Facebook samen (drie miljard, in totaal) in de gaten moeten houden of het wel door de beugel kan wat er op de platforms wordt gedaan. De meeste van hen verdienen een schamele 15 dollar per uur, worden niet op de hoogte gehouden van nieuwe functies en moeten zelf maar de nuances van de steeds veranderende internettaal zien te ontdekken.

Kleine kans dat het Atlantic-artikel genoeg verontwaardiging genereert om in dat beleid een gat te prikken, maar het is een ferm krasje op het gezellige blazoen. En dat is Instagrams eigen schuld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden