Binnenkijken Monumentale woning

Zij durfden het wél aan: een monumentale jarenvijftigwoning in Den Haag

Andere potentiële kopers schrok het af: aan deze monumentale jarenvijftig-woning mocht niets worden veranderd. Steven en Paulien trok het aan.

Beeld Marleen Sleeuwits

Wie? 

Steven van der Goes (39) en Paulien Bekker (39)

Bouwwerk

‘Die bontgekleurde constructie naast de bank lijkt misschien op een kunstzinnig kastje, maar is een ouderwets naaikistje. Een echte functie hebben we er niet voor: de tinten passen simpelweg mooi in het totaalplaatje.’

Wat doet ze? 

Steven heeft een architectenbureau, Paulien is beeldend kunstenaar

Waar? 

Een monument uit de wederopbouw in Den Haag

Wonen in een monument: dat is best een buitenkansje.

‘Toen ik de woning voor het eerst aan Paulien liet zien dacht zij er écht niet zo over. Sterker nog, ze schrok zich kapot toen ze de foto’s op Funda zag: afgaand op het beeldmateriaal leek het huis haar vrij somber, ‘een moderne kerk!’. Toen we de woning in het echt zagen sloeg die mening direct om: we realiseerden ons meteen dat we dit nooit meer ergens anders zouden vinden.’

Huisdier

Steven van der Goes: ‘We hebben twee konijnen die - bij gelegenheid - los door het huis mogen lopen. Alleen Dora is te zien op de foto. Teun heeft een subtiel wantrouwen tegenover de mens ontwikkeld sinds we ’m hebben laten castreren. Sprintjes trekken door onze lange gang doen ze overigens gewoon samen.’

Wat is er dan zo uniek aan?

‘De architect heeft in de jaren vijftig het huis, de tuin en het interieur tegelijk ontworpen. Vrijwel alles van dit originele ontwerp moest vanwege de monumentenstatus behouden worden, van de badkamertegels tot de doorgeefkast. Veel potentiële kopers schrokken daarvan, maar wij wisten juist na de eerste bezichtiging al precies hoe we alles in wilden vullen, heel tof.’

Bergruimte

‘Op het eerste gezicht is het bijna niet voor te stellen dat we al deze kastjes met spullen gevuld hebben. Het is geen gewone kast, maar een zogenaamd doorgeefexemplaar, wat betekent dat bijna alle kastjes vanaf twee kanten te openen zijn. Sommige onderdelen zijn slechts vanaf één kant toegankelijk.’

Was het lastig om geschikte meubels bij het huis te vinden?

‘Toevallig hadden we al veel meubels uit de jaren vijftig, dus dat viel reuze mee. We zijn wel op zoek gegaan naar nog meer items uit die jaren om zoveel mogelijk ‘terug naar toen’ te gaan: zo is zelfs ons bestek ontworpen in die tijd. Je kan best zeggen dat we flink de nerd uit hebben gehangen om alles op elkaar af te stemmen. Voor een zwart-wit-tv met twee kanalen bedanken we overigens wel.’

Beeld Marleen Sleeuwits

Wat is er zo fijn aan jullie huis?

‘Vooral de manier waarop de binnen- en buitenruimte met elkaar verweven zijn. Door het vele glas, de grote schuifpui en doorlopende tegels heb je binnen óók het idee dat je buiten zit, dat is erg aangenaam wanneer je een tuiniershart hebt. Daarnaast kunnen we onze kunstverzameling-in-wording hier fantastisch kwijt. Boven ons bed hangen nu mooi onze eerste gezamenlijke aankopen.’

Kastjes

‘Er is ooit een weloverwogen kleurpalet voor dit huis bedacht, maar de oorspronkelijke kleuren zijn in de jaren zeventig overgeschilderd. Deze kastjes hebben we teruggebracht naar hoe het ooit door de opdrachtgever bedoeld was: rood, blauw, geel en grijsgroen.’

‘Ook dit tafelkleed klopt perfect voor ons: het is een kleed uit de jaren vijftig met borduursels en zeefdruk van kunstenares Sara Vrugt. Daarnaast is de afmeting precies goed, ook niet onbelangrijk.’

Belletje

‘Het doorgeefluik mét belletje wordt daadwerkelijk gebruikt wanneer we de tafel aan het dekken zijn en de borden uitgeserveerd worden - anders staat je eten ook maar zo koud te worden. Koken doen we graag, ook voor vrienden, alhoewel we daar door de verbouwing niet bijster veel aan toe zijn gekomen.’

'Dit is een oud nachtlampje van Philips. We zijn er per toeval een keer tegenaan gelopen. De tint past geweldig bij het kleurenpalet van ons huis.' Beeld Marleen Sleeuwits
De glazen bakjes zijn origineel. Architect Piet Zwart gebruikte die voor zijn Bruynzeelkeukens. De kast is oorspronkelijk ontworpen als pannenkast - vroeger had je natuurlijk nog geen ruimte nodig voor quinoa en vijf soorten linzen.’
Architect Koenraad Ruys bedacht dressoir ‘Framed’, dat vier opbergblokken in één geraamte bijeenhoudt, € 4.640. mocaline.com
 In 1960 ontwierp Martin Visser de ‘BR02’-slaapbank, die nog steeds wordt geproduceerd door Spectrum, vanaf € 3.011. spectrumdesign.nl
Een ontwerp van Wim Rietveld uit de jaren vijftig: deze tweedehands metalen ‘663’-wandkast VOOR Gispen, € 1.100. vanons.eu
Vloerlamp ‘AJ’ van Louis Poulsen werd door Arne Jacobsen ontworpen voor het voormalige SAS Royal Hotel in Kopenhagen, € 849 northseadesign.nl
'Dit is een Deens exemplaar uit de jaren veertig die we al in ons vorige huis in Rotterdam hadden. We wilden per se een schommelstoel na een reis naar Cuba, waar je er in ieder huis wel eentje kan vinden. Heerlijk voor bij de open haard of op een warme zomeravond op het terras'? Beeld Marleen Sleeuwits.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden