Review

Zhangke maakt puur melodrama met sciencefiction-verrassing

Jia Zhangke maakte puur melodrama maar blijft zich vernieuwen. Terwijl het filmframe zich verwijdt, nadert Jia de kern van zijn personages.

Tao Zhao (r), echtgenote van Jia Zhangke, in Mountains May Depart.

De film is al ruim drie kwartier onderweg als eindelijk de titel in beeld verschijnt: Mountains May Depart. Dan wordt ook het beeld iets breder. Van de tamelijk benauwende beeldverhouding 1.33:1 gaat regisseur Jia Zhangke over op breedbeeld (1.85:1), om in het laatste deel op het nog wijdere 2.39:1 te belanden. Technische details, die veel te maken hebben met het verhaal dat hij wil vertellen.

Mountains May Depart begint in 1999, wanneer de mooie Tao moet kiezen tussen twee aanbidders. In de provinciestad Fenyang maakt men zich op voor de eeuwwisseling. De nieuwe eeuw kan alleen maar meer voorspoed brengen. China's economie ontwikkelt zich niet geleidelijk, maar met een maatschappij-ontwrichtende rotvaart. Eén van de profiteurs is Jinsheng, die zich slim verrijkt en er met de hand van Tao vandoor gaat, ten koste van de mijnwerker Liangzi.

Puur melodrama is het, in de traditie van Douglas Sirk. Het tweede deel van Mountains May Depart speelt zich af in 2014, wanneer Tao en Jinsheng alweer gescheiden zijn. Ze hebben samen een zoon, Dollar. De naam is bedacht door Jinsheng, die hem bij zijn geboorte belooft: 'Papa gaat veel geld voor je verdienen.' In het slotdeel van de film verplaatst het drama zich naar Australië. 2025 is het inmiddels. Dollar is een ontheemde jongen die zijn moedertaal niet meer kent en nergens in geïnteresseerd is.

Mountains May Depart, Drama, Regie: Jia Zhangke. Met: Met Zhao Tao, Sylvia Chang, Zhang Yi. 131 min., in 13 zalen.

Oog voor persoonlijke verhalen

De razendsnelle veranderingen in China blijven een bron van inspiratie voor Jia Zhangke, die met zijn films niet alleen maatschappijkritiek levert, maar vooral ook oog houdt voor persoonlijke verhalen. Inhoudelijk sluit Mountains May Depart naadloos aan bij Jia's eerdere films, zoals Platform, Still Life en A Touch of Sin.

In alle andere opzichten blijft de regisseur zich vernieuwen. Een emotioneel familiedrama met sciencefiction-elementen aan het eind, dat had hij nog niet eerder gemaakt. Helemaal verrassend - en doeltreffend - is zijn gebruik van het liedje Go West ('Together, we will leave some day') in de uitvoering van de Pet Shop Boys: het nummer fungeert als het emotionele ankerpunt voor Tao's leven.

Mountains May Depart is soms te schematisch, vooral in het laatste, Engelstalige deel. Daar staat tegenover dat Jia zijn boodschap met een ontroerende kracht naar voren brengt. Terwijl het filmframe zich verwijdt, samen met het wereldbeeld van de Chinezen, komt Jia steeds dichter bij de kern van zijn personages. De Chinese race naar welvaart deelt de bevolking genadeloos op in winnaars en verliezers - waarbij de winnaars onderweg het meeste kwijtraken.

Interview

De economie groeit absurd hard, het gaat je voor de wind, je noemt je zoon Dollar. Wat doet dat met de smaak van liefde? Lees hier het interview met filmmaker Jia Zhangke (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden