Zezz?

Jazz moet op Zezz, vinden jazzliefhebbers die een zesde publieke radiozender willen oprichten. Zezz moet een 'complete bevolkingsgroep' gaan bedienen die wordt genegeerd door Hilversum....

Rosa King, saxofoniste: 'Wonderful. Een jazzstation is hard nodig. Jazz wordt alleen heel laat of bij speciale gelegenheden uitgezonden. Maar je moet er elke minuut van de dag op kunnen afstemmen. Er is een markt voor, er zijn heel veel jazzliefhebbers in Nederland. Daarom ben ik nog steeds hier.'

Aad Bos, maakte tientallen jaren jazzprogramma's voor de publieke omroep, nu ambteloos liefhebber: 'Alleen die naam al, Jazz moet op Zezz, verschrikkelijk.

'O, u wilt nog meer horen. Ik vind het een onzinnig plan. Er is te weinig talent in Nederland om een goede professionele 24-uurs jazz-zender te vullen. Ze kunnen beter de omroepen bewerken, dat die meer aan jazz doen.

'De Concertzender doet voldoende aan jazz. Die programma's worden op vrijwilligersniveau gemaakt door liefhebbers. Dat potentieel moet je aanboren, structureren, en er moet meer geld naartoe. Ze moeten professionele ondersteuning krijgen van de enige drie zendgemachtigden die nog wat aan jazz doen: de TROS, de VPRO en de NPS.'

André Doorlag, pleitbezorger van FiP in Nederland: 'Ik ben blij verrast. Geweldig plan. Kunt u mij in contact brengen met de initiatiefnemers? Ik ben in Groningen al jaren bezig om de kwaliteitszender FiP van Radio France op de kabel te krijgen. Ik schop al ik weet niet hoe lang aan tegen het ministerie en de publieke omroepen. Misschien kunnen we onze krachten bundelen.

'Fip is alleen wel wat breder. De jazz zit tussen de Nits en filmmuziek in, zal ik maar zeggen. Het is dus niet geschikt voor fundamentalisten. FiP is een pure kwaliteitszender die de 15 procent van de bevolking bedient die wordt verwaarloosd door de omroepen. We hebben enkel hitjes- en gouwe-ouwezenders.

'FiP is voor de liefhebber met een ontwikkelde smaak. Klinkt elitair, en dat is het ook. Sky Radio is McDonald's, FiP een driesterrenrestaurant. Ik wil eigenlijk FiP hier in de ether krijgen en het daarna vernederlandsen.'

Wiboud Burkens, toetsenist Jazzmeteors: 'Te gek als de niet-commerciële jazz meer airplay krijgt. Want daar gaat het verschrikkelijk slecht mee. Van een cd verkoop je er hooguit een paar honderd. Wij moeten het net als de popmuziek van airplay hebben.

'Het station moet niet uitsluitend alternatieve muziek uitzenden. Dan wordt het alleen voor freaks. Een publieke omroep moet een goede afspiegeling van de vraag zijn. Met iets meer aandacht voor nieuwe stromingen.'

Henk Romijn Meijer, schrijver van Een blauwe golf aan de kust: 'Jazz is een ondergeschoven kind in Nederland. Elk initiatief dat daarin verandering probeert te brengen, juich ik toe. Jazz is een deel van mijn leven. Mijn boek gaat over wat jazz in de oorlog heeft betekend voor ons, jongens. De opwinding die zich van mij meester maakte als ik met mijn hoofd in de hoorn van de grammofoon zat. . . Het heeft mij nooit meer losgelaten.

'Ik hoop dat het lukt, maar ik heb mijn twijfels. Er zijn meer van dit soort plannen geweest. Ze zullen jazz flink ruim moeten nemen, van de vroegste blues tot de fusionmuziek. Die spreekt vooral jongeren aan, en die heb je hard nodig wil de zender een succes worden. En alle muziek die er tussenin zit, natuurlijk. New Orleans, Chicago, alles wat heruitgegeven is.'

Vera Vingerhoeds, programmamaakster jazz VPRO-radio: 'Ik ben het er niet mee eens dat Hilversum een complete bevolkingsgroep negeert. We hebben vijf dagen per week een uur jazz op Radio 4. Dat is erg weinig; ik zou weleens een heel concert willen uitzenden. Het staat ook in geen verhouding tot klassiek, je kunt elke dag wel een paar keer de zoveelste zeurderige versie van de Vier Jaargetijden van Vivaldi horen.

'Het moet dus anders, maar 24 uur per dag zeven dagen per week mainstream jazz is veel te veel van het goede. Ik vind het leuk, spannend en interessant om meer jazz op de radio te krijgen, maar in die opzet krijg je het niet goed gevuld. Ze zullen vervallen in het eindeloos herhalen van oude opnamen.'

Paul van Kemenade, altsaxofonist van Van Kemenade Quintet en Podium Trio: 'Het werd tijd. In vergelijking met andere landen, België en zeker Duitsland, is er weinig jazz op radio en tv. Een paar uur op de radio, nu met North Sea wat meer, een enkel jazzportret op tv, en dat is het. Ik hoop dat 't doorgaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden