Zeventigste jubileum Holland Festival in het teken van democratie

Dode paarden, drummende robots, Faustiaanse gamelanmuziek én marathontheater over de staat van de democratie. Met deze en andere onderdelen fêteert artistiek leider Ruth Mackenzie het Holland Festival in juni met zijn zeventigjarig jubileum. De Britse, die na 2018 vertrekt bij het Holland Festival, geeft tijdens haar voorlaatste editie (van 3 t/m 25 juni) ook drie van haar voorgangers een podium: Pierre Audi, Ivo van Hove en Jan van Vlijmen.

Superster Jonas Kaufmann treedt op als tenor. Beeld Julian Harvgreaves

Audi dirigeert op de openingsavond de beroemde Mariavespers van Claudio Monteverdi, in een nieuwe enscenering van de Belgische kunstenares Berlinde De Bruyckere. Zij tekent ook voor de sculptuur van dode paarden tijdens de dansvoorstelling Nicht schlafen van Alain Platel.

Van Hove regisseert zijn derde opera bij De Nationale Opera: Salome van Richard Strauss, een productie die gratis op doek te volgen is in Park Frankendael. Ook is Van Hove's Obsession te zien, zijn regie van filmster Jude Law en de acteurs Halina Reijn en Gijs Scholten van Aschat. Een bijna vergeten compositie van Jan van Vlijmen is te horen in het Weeshuis van Het Holland Festival.Van Hove regisseert zijn derde opera bij De Nationale Opera: Salome van Richard Strauss, een productie die gratis op doek te volgen is in Park Frankendael. Ook is Van Hove's Obsession te zien, zijn regie van filmster Jude Law en de acteurs Halina Reijn en Gijs Scholten van Aschat. Een bijna vergeten compositie van Jan van Vlijmen is te horen in het Weeshuis van Het Holland Festival.

Twee thema's

Het festival focust op twee thema's: democratie en Indonesië. De invulling daarvan lijkt zich onder Mackenzie meer op de actualiteit te richten dan voorheen.

Theatermaker Eric de Vroedt presenteert de eerste halve marathon van zijn zesdelige theatercyclus The Nation, waarvan in het voorjaar laboratoriumdelen in Het Nationale Theater van Den Haag zijn te zien. Deze theaterthriller rond het verdwenen jongetje Ismaël speurt naar potentiële daders in alle lagen van de bevolking, van politie en bedrijfsleven tot jihadisten en journalisten.

Uit Londen komt My Country, documentair theater over Groot-Brittannië ná de Brexit. En Romeo Castellucci zoekt in La Democrazia in America naar de wortels van democratie. Actueel is ook de driedelige theatermarathon The Gabriels, die de Amerikaanse presidentsverkiezingen belicht vanuit een doorsnee Amerikaanse familie.

Ivo van Hove. Beeld afp

Maatschappelijke paranoia

Op het Mercatorplein maakt theatermaker en kunstenaar Dries Verhoeven zijn Holland Festival debuut met Phobiarama, een 21-ste-eeuws spookhuis over onze angstcultuur en maatschappelijke paranoia. Ook op een plein, het Anton de Komplein, voeren dansers onder leiding van choreograaf Boris Charmatz een brutale choreografie uit, geïnspireerd op een getuigenis van een hulpverlener na de schietpartij bij het weekblad Charlie Hebdo.

De muziekprogrammering richt zich sterk op vernieuwende composities uit Indonesië, zoals moderne gamalanmuziek tijdens A Night in Indonesia. Van de Amerikaanse, vernieuwende componist George Crumb zijn zowel zijn bekendste composities te horen (zoals Black Angels uit 1970) als zijn recente, bejubelde bewerking van American Songbook. De gebroeders Arthur en Lucas Jussen spelen Karlheinz Stockhausens Mantra. En de percussierobots zijn te horen in het muziektheater van het avantgardistische Ensemble Musikfabriek, onder dirigerende leiding van André de Ridder.

Na de bekendmaking van het programma gisterenmiddag in Amsterdam werden online de meeste kaarten gekocht voor het unieke Verdi- en Wagner-optreden van de superstertenor Jonas Kaufmann, met het Residentie Orkest en gastsopraan Eva-Maria Westbroek. Dat zijn dan ook direct de duurste tickets (€ 120,-) waar de rest van het programma met vijftig producties (waarvan 17 wereldpremières en 32 Nederlandse premières) varieert van € 10,- voor jongeren tot gemiddeld € 36,-.

Kunstenaar Dries Verhoeven. Beeld Marcel van den Bergh
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden