Zenderpakket à la carte

Het zelf samenstellen van een zenderpakket lijkt de meeste Nederlandse tv-kijkers wel wat, maar er zitten nog wel een aantal haken en ogen aan.

Het kabinet vindt het een goed plan om het wettelijk verplichte basispakket los te laten.

De Nederlandse televisiekijker zou graag een eigen zenderpakket 'à la carte' samenstellen. Tenminste: als dat goedkoper is dan de huidige standaardpakketten die bij dertig zenders beginnen. Het kabinet vindt het een goed plan om het wettelijk verplichte basispakket los te laten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Commissariaat voor de Media (CvdM) en een brief die staatssecretaris Sander Dekker (VVD) woensdag naar de Kamer heeft gestuurd.

Hoe zou zo'n à la carte-pakket er in de praktijk uitzien? In ieder geval zou het de acht zogenaamde 'must carry-zenders' bevatten. Deze wettelijk vastgelegde zenders zijn de drie landelijke netten van de NPO, drie Vlaamse publieke zenders, een provinciale omroep en een lokale omroep. Daarbovenop zou je dus een aantal themazenders kunnen kiezen. Wel TLC, niet SBS 6, om maar een voorbeeld te noemen. Of: veel sportzenders, weinig buitenlandse omroepen; alle documentairenetten (NPO Doc, National Geographic, Discovery, et cetera), minder amusement. Je kunt eigenlijk elke combinatie verzinnen.

Bijna tweederde van de consumenten zou zelf een pakket bij elkaar willen sprokkelen, volgens onderzoek van CvdM. Maar ruim de helft van de consumenten is hierin alleen geïnteresseerd als dat persoonlijke aangepaste pakket goedkoper is dan de huidige standaardpakketten. Dat lijkt logisch, want als kijkers zelf konden kiezen zouden er gemiddeld minder zenders (zo'n 25) in een pakket terechtkomen - kennelijk worden veel mensen nu opgescheept met een overschot aan zenders waar ze nooit naar kijken.

Verplicht groot basispakket

De meest bekeken zenders - NPO 1, 2 en 3, RTL 4 en SBS6 - worden ook in de nieuwe vorm het meest gekozen in een eigen pakket. Hoe jonger en hoe hoger de sociale klasse, hoe meer de consument hunkert naar een flexibel zelf samengesteld pakket, blijkt uit het onderzoek. Maar een à la carte-menu alleen voor mobiele apparaten is nog niet erg in trek: slechts 10 procent heeft interesse in deze optie, tegenover 60 procent die dit niet ziet zitten.

Het CvdM bekeek ook internationaal de tv-pakketten en regelingen. Opvallend genoeg is Nederland het enige land waar een groot basispakket van dertig zenders verplicht is, een regeling die pas in 2014 is ingegaan om de pluriformiteit te waarborgen, maar nu al lijkt te komen vervallen. In de meeste landen is er geen minimum of maximum van het aantal zenders in het pakket vastgesteld. Wel bestaan er in bijna alle Europese landen een paar 'must carry'-zenders. In het buitenland zijn er bovendien nog nauwelijks opties voor een à la carte-pakket, alleen in een paar Scandinavische landen zijn er soortgelijke aanbiedingen, waar voorlopig op kleine schaal gebruik van wordt gemaakt.

Top 10 zenders

In een onderzoek van het Commisariaat voor de Media konden respondenten aangeven welke zenders ze graag in een pakket zouden willen opnemen. Dit zijn de nummers 1 t/m 10.

1 NPO 1
2 RTL 4
3 NPO 2
4 NPO 3
5 SBS6
6 RTL5
7 RTL 7
8 RTL 8
9 Discovery Channel
10 National Geographic

Hoewel de pakketten kleiner en waarschijnlijk goedkoper worden, denkt staatssecretaris Dekker dat ook de aanbieders blij zijn met soepelere regelgeving. Hij wil de 'onnodige regels' opheffen, 'zodat de markt vrij baan krijgt om in te spelen op de behoeften van de consument'. Dekker noemt twee experimentele à la carte-modellen bij naam in zijn brief: KNIPPR van T-Mobile, waarbij je zestien livezenders hebt die je zelf kunt aanvullen, en KPN Play, dat de 26 populairste zenders plus drie kanalen van het Amerikaanse HBO aanbiedt.


Vrije zenderselectie zou een bedreiging kunnen zijn voor kleine zenders

Volgens kabelaanbieder Ziggo is het nog te vroeg om te zeggen hoe de pakketten eruit zouden komen te zien. 'Voordat kijkers zelf zenders kunnen kiezen ben je veel stappen verder', zegt persvoorlichter Erik van Doeselaar. 'Je krijgt te maken met andere partijen die er belang bij hebben, zoals omroepen en zenders. Als er een zender is waar weinig mensen naar kijken, kan het duur worden als mensen zich daarop moeten abonneren. Dan verdwijnen die misschien wel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden