Zelfs in de vrolijkste uithoeken van het internet kun je soms niet optimistisch blijven

Nieuw Venster

Lisa van der Velden werpt in deze rubriek een blik op online cultuur. Zij vervangt Loes Reijmer.

Foto Volkskrant

Het was nogal een zie-je-welweek voor technopessimisten (zo heet die kwaal). Google zette weer eens nepnieuws in de etalage (complottheorieën over het bloedbad in Las Vegas), Uber liet zich wederom van zijn vrouwonvriendelijkste kant zien (verkrachtingen door taxichauffeurs werden voor autoriteiten verzwegen) en Facebook en Twitter lagen andermaal onder vuur om hun gebrekkige aanpak van Russische inmenging. Jezelf techno-optimist noemen is hipper én gezelliger, maar de Zuckerbergs van deze wereld - wel macht willen, geen verantwoordelijkheid - maken dat soms verdomd lastig.

Gelukkig is daar óók een app voor. In mijn geval heet de remedie FatSecret, de intrigerende naam van het minst asociale sociale netwerk dat ik ken. In deze dieet-app noteren mensen niet alleen met een bijna wetenschappelijke precisie wat ze op een dag eten, maar motiveren vreemden elkaar ook om gezonder te leven, wat nog lijkt te werken ook. Zelfs nu ik 10 kilo lichter ben, blijf ik trouw inloggen, zonder ooit nog wat in te voeren.

In FatSecret is namelijk alles van een geruststellende lelijkheid. Nergens taco-, sushi- of poké-bowls waarin ingrediënten dwangmatig op kleur zijn gerangschikt. Nergens graatmagere modellen, nonchalant poserend met hamburgers die ze never nooit gaan opeten.

En dan is iedereen ook nog eens lief. Eng lief. Mensen delen filterloze foto's van de meest inspiratieloze maaltijden en oogsten daar nog succes mee ook. Zelfs een overbelichte foto van macaroni met hamblokjes krijgt vele jammies en geniet-ervans. Als 'Hans45' (ooit 120 kilo, nu bijna 95) een 'cheatdag' heeft, krijgen we dat ook te zien: bakken roomijs en patat speciaal. 'Ik heb INTENS genoten.' Heerlijk allemaal, antwoordt trouw FatSecret-gebruiker 'Kittybas' dan meestal, want Kittybas is altijd goedgemutst. 'Ik heb mezelf KFC beloofd als ik op mijn streefgewicht zit. Maar aangezien ik geen vorderingen maak, ga ik mezelf maar eerder belonen.' Op Twitter zouden deze mensen geen dag overleven.

Andere cynici blijken mijn liefde voor FatSecret uitstekend te begrijpen; ook zij zoeken de vrolijkste uithoeken van internet af en toe bewust op. Een collega gaf toe ook na haar verhuizing nog zeer in haar nopjes te zijn met 'Gratis ophalen in Amsterdam', een populaire Facebookgroep waar zo'n beetje alle gratis spullen in de smaak vallen - zelfs lelijke tapijttegels en stukken systeemplafond. Hier wordt een eenzame man ('Op zoek naar zelfhulpboeken') niet alleen bedolven onder tientallen titels, maar ook onder goedbedoeld advies van volstrekte vreemden.

Heerlijk allemaal, antwoordt trouw FatSecret-gebruiker 'Kittybas' meestal.

So far, so good. Tot ook FatSecret zijn charme verloor. De app haalde geregeld grammen en kilo's door elkaar ('U bent 4 kilo afgevallen in 1 dag tijd. Dat is niet gezond') en de interface had een Marktplaats-achtige vormgeving die op den duur begon te irriteren. En waarom vulde die applicatie na vier maanden elke ochtend hetzelfde invoeren nog steeds niet automatisch mijn ontbijt in?

Over de populaire concurrent hoorde ik goede dingen. Die app had wél intuïtieve bediening en een naam die je desgevraagd nog eens durfde uit te spreken: MyFitnessPal. Jammer genoeg bleek dat bedrijf weer niet zo geïnteresseerd in verantwoordelijkheid.

Dit schreef de Noorse Consumentenbond, na het doorspitten van pagina's privacyvoorwaarden (negenduizend woorden schoon aan de haak): 'MyFitnessPal geeft de gps-positie van de gebruiker door, zelfs als de app niet actief is. MyFitnessPal eist toegang tot gegevens die niet nodig zijn voor de dienst. MyFitnessPal speelt gegevens door aan derden die niets met de app te maken hebben.'

Lekkere fitnessvriend.

Ergens wist ik dat het zo werkte - bij gratis apps met zoveel functies zijn ofwel persoonsgegevens ofwel reclame nu eenmaal het verdienmodel. Maar dat dit ook voor de ontboezemingen van mensen als Hans45 in hun gevecht tegen de kilo's geldt, kan ik desondanks maar moeilijk verkroppen. Wat als Kittybas straks met advertenties van de KFC wordt bestookt?

Dat wij gewone zielen onze internetverslaving willens en wetens met onze privacy bekostigen is één ding.

Maar van Kittybas blijven ze af.

Geruststellende lelijkheid op de app FatSecret.
Meer over