Zelfs hoestsalvo's stokken bij ingetogen wereldster

Muziek..

Amsterdam Dat de Amerikaanse sopraan Renée Fleming op handen wordt gedragen, bewees een daverend welkomstapplaus bij haar entree zaterdag in het Amsterdamse Concertgebouw. Fleming maakte met enkele liefdesaria’s uit Italiaanse opera’s haar reputatie van wereldster waar, fraai begeleid door het Royal Philharmonic Orchestra en zijn recentelijk aangetreden chef-dirigent Charles Dutoit.

De zangeres, gekenmerkt door een donker timbre, bracht extatische vertolkingen van Puccini: wanhopig in Sola, perduta, abbandonata uit Manon Lescaut en dramatisch smachtend in de toegift O mio babbino caro. Fleming kon rekenen op een uitzinnige Grote Zaal, mét flitsen van cameraatjes en mobieltjes.

In twee passages uit La bohème van Leoncavallo ging de sopraan op de brutale verleidingstour en zong temperamentvol ‘Musette’ en ‘Mimì’. Missie geslaagd: zodra het woord ‘l’amore’ haar keel verliet, vloog de baton van de dirigent Dutoit sierlijk het al bedwelmde publiek in en verrijkte onbedoeld een gepassioneerd spektakel.

Een geraffineerde aanpak hanteerde de operadiva in Nel suo amore uit Siberia (1903) van Umberto Giordano. Oprechte, ingetogen lyriek en beminnelijkheid domineerden. In het ravissante, tere slot stokten zelfs de hoestsalvo’s in het publiek.

Voor de ‘Briefscène’ uit de opera Jevgeni Onjegin van Tsjaikovski bleek Flemings rijpe stem een brug te ver. Helderheid ontbrak, waardoor het naïeve karakter (een mijmerende, jonge plattelandsdochter) niet uit de verf kwam.

Dutoit en het Royal Philharmonic Orchestra konden prima overweg met de Russische componist: schitterende soli in de ‘Briefscène’, swingende strijkers en boertige trombones in de Polonaise en een dromerige versus bikkelharde ouverture Romeo en Julia.

In de Negende symfonie, ‘Uit de nieuwe wereld’ van Dvorák gingen Dutoit en het Londense orkest een stap verder en toonden aan dat zij een veelbelovende combinatie vormen: scherp, sensueel, spitsvondig en spannend – saai komt vooralsnog in hun vocabulaire niet voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden