Zelfde geraffineerde stijl, iets minder magisch dan haar bekroonde boek

Marie NDiaye blinkt uit in het sierlijk beschrijven van ongemakkelijke situaties, van stroeve relaties tussen ouders en kinderen en hoe die generaties lang doorwerken.

Wineke de Boer

Voor de roman Drie sterke vrouwen kreeg ze in 2009 de Prix Goncourt. Met haar nieuwste roman, Ladivine, gaat ze verder op de ingeslagen weg: iets minder magie, iets meer realisme, maar haar geraffineerde stijl is gebleven. Toch weet NDiaye met Ladivine niet het niveau te halen van het bekroonde boek.

Dat ligt niet aan het fantastische element. NDiaye laat op geloofwaardige wijze twee vrouwen, moeder Clarisse Rivière en dochter Ladivine, in een hond veranderen. Of ze wekt in elk geval die schijn, we moeten het aannemen.

Wat enigszins schuurt, is de soms irritante psychologiserende bijzinnen en de nogal brave opzet: de vier vrouwen om wie het gaat krijgen elk hun hoofdstuk, (bijna) iedereen kan zijn zegje doen.

Schaamte

Malinka Sylla groeit in armoede en eenzaamheid op met haar moeder Ladivine. Uit schaamte voor haar moeders armzalige voorkomen neemt het meisje al heel jong een radicaal besluit: 'Ze nam afstand van haar moeder, verloochende haar tegenover de buitenwereld, omdat ze voor zichzelf geen andere uitweg zag.' Ze zal haar maandelijks blijven opzoeken, maar haar niets vertellen over haar leven, haar nieuwe naam, Clarisse Rivière, haar liefhebbende man en haar dochter.

De kilte en afstandelijkheid die Clarisse Rivière, zoals NDiaye haar blijft noemen, in acht neemt, beïnvloedt de mensen om haar heen. Zijn huwelijk komt Richard Rivière, jaren na hun scheiding, kunstmatig en onwerkelijk voor. Hun dochter Ladivine (vernoemd naar de oma die ze nooit zal ontmoeten) ondergaat eerst mentaal en later ook fysiek een transformatie in een ver oord waar ze met haar gezin op vakantie is.

Dit is het sterkste deel van het boek. Het land en zijn bewoners stellen zich vanaf het begin vijandig op tegen het gezin, er gebeuren ronduit griezelige dingen. Maar Ladivine voelt zich er rustig en op haar gemak.

Ook een mindere roman van Marie NDiaye is nog steeds erg goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden