Zelf doen of laten doen

Een tv-programma gemist? Klik de volgende dag op het net. Volgens de nieuwe mediagoeroes stelt iedereen straks zijn allerindividueelste tv-avond samen met breedband-Internet....

Peter Giesen

HET actualiteitenprogramma Netwerk lanceerde donderdagavond een nieuw televisienet dat tot en met zaterdagavond beschikbaar is: www.nederland4.nl. Vooralsnog is het programma wat mager. Acht korte filmpjes over Boris, een fictief personage dat onder meer langs de rode lampjes op de Wallen drentelt.'Boris is een gimmick, maar de achtergrond is serieus.

We willen laten zien dat straks iedereen op Internet zijn eigen tv-zender kan beginnen. In het debat over de publieke omroep komt dat nauwelijks aan de orde', zegt Kees Tukker, redactiechef van Netwerk. Deze week werd in de Tweede Kamer druk gepraat over de invulling van netten, over thuisnetten, netmanagers en netbesturen. Maar hoe relevant is deze discussie nog, gezien het tempo waarin het medialandschap verandert? Binnen afzienbare tijd zal ook in Nederland de TiVo worden geïntroduceerd, de intelligente videorecorder die automatisch je favoriete programma's opneemt. In een iets verdere toekomst zijn alle programma's ook via breedband-Internet te volgen, zowel op een pc als op een tv. Show gemist? Klik de volgende dag op het net.

Elke kijker wordt dan zijn eigen netmanager, geloven nieuwe mediagoeroes als Adam Curry of Maurice de Hond. Iedereen zal zelf zijn allerindividueelste televisie-avond samenstellen. Daarvoor hoeft hij niet eens zelf de talloze kanalen na te pluizen. Hij kan zich verlaten op een zoekmachine die speurt naar programma's die precies bij zijn voorkeur passen, op de Nederlandse tv, de BBC of bij de plaatselijke korfbalclub die haar wedstrijden op het net zet. Wie praat er dan nog over Net 1, 2 of 3?'Nou, het tempo van vernieuwing ligt wel hoog, maar het blijft toch achter bij de vergezichten die steeds worden geschetst', zegt Cees de Bruin, hoofd technologie en automatisering van de NOS.

Voorlopig is de kwaliteit van video op Internet abominabel, en het duurt nog wel een jaar of vijf voordat breedband-Internet op enige schaal beschikbaar is.Bovendien is de kijker conservatief, blijkt uit experimenten waaraan de NOS meewerkte. De Bruin: 'In Amsterdam deden we mee aan een proef met Snelnet. Alle programma's van de publieke omroep bleven 24 uur op het net staan. Het NOS Journaal kon dus op elk gewenst moment van de dag worden bekeken, waarbij de deelnemers ook nog eens zelf de items konden selecteren.

In het begin deden mensen dat nog wel, maar binnen de kortste keren zat iedereen weer om acht uur voor de tv het hele journaal te kijken.'Televisie is een haven van luiheid in een hectische wereld. Wie hard werkt en veel sociale verplichtingen heeft, ploft 's avonds lekker passief op de bank. Daarom waren de experimenten met interactieve tv waaraan de NOS meewerkte, ook nooit een doorslaand succes. 'Waarom zou je zelf willen bepalen hoe een soap afloopt? Mensen denken al snel: hou toch op met dat gezeur!', zegt De Bruin.

Ondanks een zekere scepsis verwacht De Bruin op langere termijn wel dat meer mensen 'indirect' gaan kijken, via de TiVo of Internet. Niettemin zullen de grote tv-stations gewoon blijven bestaan, denkt hij.In een chaotisch aanbod worden herkenbare zenders immers steeds belangrijker. Hoe ouderwets het omroepdebat ook aandoet, de inzet is hoogst modern. De NOS wil herkenbare netten, de VARA wil zelf herkenbaar blijven. 'Als de VARA voor verschillende netten gaat produceren, kan zij zodanig versnipperd raken, dat ze niet meer herkenbaar is. De VARA wordt dan een toeleverancier, net als bijvoorbeeld Endemol', zegt Freek van 't Ooster, manager business development van NOB Interactive. 'Als de VARA de kracht van haar merk wil uitbouwen, dan heeft zij behoefte aan sterke eigen profilering en eigen kanalen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden