Zeldzame Surinaamse funkjuwelen verzameld op Surinam Funk Force

Dj's doen tegenwoordig aan archeologie: ze graven naar platen uit vroegere niches. En wat vinden ze dan? Het geweldige Surinam Funk Force.

Kenneth Sunter, alias Sumy, eveneens te horen op Surinam Funk Force, in 1979.

Antal Heitlager (40) is al jaren met dansmuziek bezig. Hij draait als dj en als platenbaas van het Nederlandse, onafhankelijke label Rush Hour Records brengt hij muziek uit. Hij heeft een eclectische smaak en koestert zijn nieuwsgierigheid naar nieuwe releases. De platenbaas hongert al geruime tijd naar onontdekt vintagerepertoire. Die honger is nu even gestild met het album Surinam Funk Force, een compilatiealbum met zeldzame funk- en disconummers uit het Suriname van de jaren zeventig en tachtig.

Twaalf jaar geleden al wees vriend en collega-dj KC The Funkaholic Heitlager op een geweldige compilatie met moderne Afrikaanse dansmuziek. Heitlager: 'Eén van die tracks, Kaseko Attack (van componist/dwarsfluitist Ronald Snijders), met zijn rollende drumpartij, deed weliswaar Afrikaans aan, maar was voor mij overduidelijk Surinaams.'

Nieuwsgierigheid

Het nummer wekte Heitlagers nieuwsgierigheid naar zeldzame Surinaamse funk, disco en boogie. 'De juweeltjes die destijds op vinyl verschenen, kregen niet het publiek dat ze verdienden: vaak werden ze in kleine oplagen of in eigen beheer uitgebracht en er was hier simpelweg weinig tot geen interesse voor dansmuziek uit Suriname.'

In 2012 bracht Rush Hour het eerste deel, Surinam!, uit (toen nog onder de vlag Kindred Spirits, een samenwerking tussen Rush Hour en KC The Funkaholic). Opvolger Surinam Funk Force telt twaalf dancetracks. Van Steve Watsons smeuïge Born to Boogie met blazersaccenten, de ontspannen jam van Jam Band '80 en de zondagochtendjazzfunk van Sonny Khoeblal tot de afrofunk van Explosion.

Die namen zeggen u helemaal niets? Geeft niet. Heitlager en zijn partner in crime, muziekresearcher Thomas Gesthuizen, zijn de eersten om toe te geven dat het hier obscure dancetracks betreft. Maar obscuur staat in dit geval allerminst gelijk aan oninteressant. De meeste nummers ademen een prettige nostalgie zonder dat ze gedateerd klinken. Geknipt voor een moderne dansvloer waar een ontspannen groove de boventoon voert.

Moderne archeologie

En het werkt: Heitlager draaide laatst een nummer van Surinam Funk Force op het strand van Scheveningen, 'gingen er zevenhonderd man uit hun dak'. Ook de Britse muziekgoeroe/dj en collectioneur Gilles Peterson heeft zijn zegen over het project uitgesproken en ter promotie een nummer van de compilatie op zijn website opgenomen.

Afgezien van het feit dat Surinam Funk Force een aangename aanvulling is op het aanbod van Surinaamse pop, is het ook een uiting van een relatief nieuw verschijnsel. Heitlager: 'In de internationale scene spitten steeds meer dj's in onontgonnen gebied. Liefhebbers willen weten welke goede platen er in het pre-internettijdperk zijn gemaakt die nooit een onlineleven hebben gekregen. Zo wordt per land gedetailleerd de popgeschiedenis in kaart gebracht. Thailand was recentelijk het jachtgebied van de dj-scene. Nu zit iedereen boven op Zuid-Afrika en Japan.'

Noem het een vorm van moderne archeologie. Er wordt gespit in de bakken van rommelmarkten, in de vakken van tweedehandsplatenzaken, in de persoonlijke platencollecties van particulieren die niet eens wisten dat de plaatjes die ze ooit voor luttele guldens kochten, nu duur betaalde collector's items zijn.

Jacht geopend

Gesthuizen: 'Dat gaat snel hoor. Ik zelf heb het singletje Happiness van Errol De La Fuente, dat ook op het album is terechtgekomen, voor 2 euro op de kop getikt. In Nederland zijn er maar twee exemplaren en ik hoorde laatst dat hij nu een paar honderd euro moet kosten.'

In Amsterdam is volgens het tweetal de jacht naar zeldzaam Surinaams geopend. Volgens Heitlager is dat deels toe te schrijven aan het succes van Surinam!. En dan is er ook nog de reeks verzamelcd's Sranan Gowtu (Surinaams Goud) met de iconen van de Surinaamse volksmuziek kaseko en kawina, die sinds 2013 door het platenlabel Top Notch is uitgebracht.

Heitlager: 'Mensen die zijn opgegroeid met 'de kleine wasjes, grote wasjes' van Trafassi's Wasmasjien maar verder niets weten over Surinaamse muziek, horen ineens dat er ook andere dingen zijn gemaakt en gaan verder zoeken.'

Tijdrovend karwei

Dat zoeken was voor Gesthuizen en Heitlager zelf nog maar het halve werk. Want vind je een puik singletje, moet je nog de rechthebbenden zien te achterhalen voor je het nummer aan een compilatie kunt toevoegen. Vier jaar duurde het voor de verzameling voltooid was.

Gesthuizen: 'Namen zoeken op het hoesje en vervolgens online speuren.' Met veel geluk kom je dan op een relevante Facebookpagina terecht. Vaker belandden de muziekdetectives tijdens hun speurtocht in uithoeken van de globe. Zangeres Silvy bijvoorbeeld, van Sound Track Orchestra and Silvy, bleek gewoon in Utrecht te wonen. Maar de componist van hun nummer Tirsa Song, een Amerikaan die korte tijd in Suriname had gewoond, bleek naar Maleisië vertrokken. Gesthuizen: 'Het kostte me maanden voor ik de rechten had.'

Ja, het was een tijdrovend karwei, maar voor Heitlager een logische opdracht: 'Een dj heeft van oudsher de taak om platen te promoten, al is hij op de Nederlandse radio min of meer gedegradeerd tot een doorgeefluik van de standaardkost. En ik beschouw het als een taak van een platenmaatschappij om oude, onbekende muziek te ontsluiten. Ik was in de gelegenheid beide te doen, dus deed ik het.'

Diverse Artiesten: Surinam Funk Force (RHMC 002). Verkrijgbaar op zowel cd als vinyl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden