Recensie Jazz

Zeldzaam hecht spelende Jakob Bro Trio in het Bimhuis was niet minder dan fenomenaal (vijf sterren)

Geen muziek om bij weg te dromen, maar om volledig in op te gaan.

Jakob Bro Trio.

Dat het een mooie avond zou worden in het Amsterdamse Bimhuis was te verwachten. De Deense gitarist Jakob Bro bracht eind vorig jaar met zijn trio een prachtig live-album uit, Bay of Rainbows, waarop hij zijn oude stukken opnieuw interpreteert. Samen met de Amerikanen Thomas Morgan (bas) en Joey Baron (drums) vormt Bro een zeldzaam hecht spelend trio, waarin ieder evenveel ruimte krijgt.

Waarom zouden deze drie veteranen in het Bimhuis niet net zo mooi hun gelaagde, verraderlijk zachtmoedig klinkende muziek kunnen uitvoeren? Het trio deed nog meer dan dat. In de volle zaal leek donderdag een extra dimensie aan de wonderschone muziek te worden toegevoegd. Bro’s sobere en elegante spel kreeg in elk van de in lengte nog extra opgerekte stukken steeds een dubbele laag, aangebracht met pedalen. Drummer Joey Baron streelde aanvankelijk vooral de randen van zijn trommels en bekkens. Heel subtiel, om naarmate de avond vorderde het volume op te schroeven. Bassist Thomas Morgan trok het ritme steeds de gewenste richting in met prachtige melodische exercities. Dit was niet Bro met twee begeleiders, dit was echt een trio waarin alle drie de muzikanten even belangrijk waren.

Wat telkens begon als een eenvoudige melodie groeide langzaam uit tot een kluwen van klanken. Allemaal dunne, sierlijke draden die knap genoeg nooit met elkaar in de knoop kwamen. Het trio voerde de verbeelding van de luisteraar langs wonderschone landschappen. Geen muziek om bij weg te dromen maar om volledig in op te gaan. De liveplaat van Bro met zijn trio is mooi, het concert in het Bimhuis niet minder dan fenomenaal.

Jakob Bro Trio. Bimhuis, Amsterdam, 14 februari.

5 sterren

Het trio is, aangevuld met trompettist Palle Mikkelborg, op 23 februari nog te zien in TivoliVredenburg, Utrecht.