Recensie Zeister Muziekdagen

Zeister Muziekdagen met o.a. Niek Baar en Dudok Kwartet: ‘Je kunt je afvragen of Debussy het geschiktste repertoire voor hem is’ (3 sterren)

Zeister Muziekdagen, strijkkwartetfestival in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. 16/8, Zeist.

Niek Baar

Begin dit jaar won Niek Baar (27) het Oskar Back-concours, het beroemdste vioolconcours in Nederland. Hij speelde er het Vioolconcert van Robert Schumann. Zijn spel (stevige klank maar toch met glans op de toon, tikkeltje ernstig wel) leek even verzorgd als zijn strakke kapsel. Donderdagavond was hij een van de ‘Rising Stars’ in het gelijknamige concert op de Zeister Muziekdagen. Bijgestaan door de jonge pianist Ben Kim waagden zijn zongebruinde vingers zich aan de Vioolsonate in g-klein van Claude Debussy.

Je kunt je afvragen of dit het geschiktste repertoire voor hem is. Zijn klankkleurwisselingen deden nog het meest denken aan het ijsje dat van kleur kon veranderen (de Fruit Joy) uit de bekende reclame uit de jaren 90 (‘Nou is-ie weer rood’). Als er dan ook met verminderde trefzekerheid wordt geïntoneerd, hoop je voor zo’n talent dat er geen recensent in de zaal zit, maar helaas. (Komt wel goed.)

De ster van het Dudok Kwartet, het succesvolste product van de Nederlandse Strijkkwartet Academie, is al verder gerezen. Het viertal bracht onlangs zijn derde cd uit, die ook in het buitenland goed wordt ontvangen. Daarop staat onder meer het Derde strijkkwartet van Mieczyslaw Weinberg. In de kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente klonk het stuk niet te agressief, maar werden de noten met een treffende koelheid geserveerd. In Mozarts Strijkkwintet in D (met Avri Levitan op altviool) was er juist aandacht voor de humor in de partituur, met heerlijk gepingpong tussen de spelers.

Dinsdag gaan de Muziekdagen verder met het Jerusalem Quartet, dat aan een Beethoven-cyclus werkt. Het festival duurt tot zaterdag 25 augustus.

Zeister Muziekdagen, strijkkwartetfestival in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. 16/8, Zeist,