Ze zijn gewoon zo tof

Ze zijn he-le-maal maf van De Jeugd. Vijf superfans aan het woord. 'Mijn fascinatie werd een fixatie.'

Reyer Krikke: 'Elke keer als we elkaar zien, begroeten we elkaar met 'hé, gekke boooy'.Beeld Erik Smits

Reyer Krikke (34), jurist. Heeft een eigen bedrijf.

'Collega's tikten me geregeld aan, wijzend naar de radio. 'Reyer? Daar is De Jeugd van Tegenwoordig weer.' Iedereen weet dat ik fan ben. Maar ik sta de heren niet gillend op te wachten. En nee, ze hoeven niet bang te zijn dat ik mijn boxershort naar ze toe gooi op het podium. Ben je gek. Er is ook geen prototype fan. Ik ben jurist, maar kan samen met een vuilnisman helemaal losgaan op de muziek. Vergeef me het cliché, maar De Jeugd is voor iedereen.

Ik ben er een van het eerste uur. Door de jaren heen heb ik steeds meer gelijkgestemden ontmoet. Zoals Jelle. Het eerste dat ik doe als 's avonds ergens in de kroeg Sterrenstof wordt gedraaid, is hem bellen. En vice versa - hoe erg we ook van de kaart zijn. Het is ons lijflied. Dat is vijf jaar geleden ontstaan tijdens wintersport. Het nummer stond elke avond bovenaan ons verzoeklijstje in de après-skibar. Als een van ons het telefoontje beantwoordt - bijvoorbeeld om 4 uur 's nachts - is het niet meer dan hard 'heuuuj' brullen, ongeveer drie minuten luisteren en glimlachen. Alleen maar heel hard glimlachen. Met een andere vriend heb ik het nummer Gekke Boys gemeenschappelijk. Elke keer als we elkaar zien, begroeten we elkaar met 'hé, gekke boooy'. Zijn vrouw heeft inmiddels een verbod ingesteld. Die twee woorden wil ze niet meer horen. Ze wordt gek van dat nummer.

Ik heb een keer mogen kijken bij de opnamen van een videoclip. Een mooie kans om Willie Wartaal te bedanken voor een stukje tekst uit Sterrenstof, waar hij het heeft over zijn flinke pens. Dat stukje gebruik ik graag als gimmick tijdens het stappen. Ik zorg dat op dat moment alle aandacht op mij gevestigd is, brul uit volle borst: 'Alle dikzakken willen op me lijken', en wijs dan naar mijn eigen pens.'

Redy Schultinga (21) en Willie Bijloo (24) vonden in elkaar een vriendin met dezelfde 'JvT-obsessie'.

Willie (rechts op de foto): 'Mijn liefde voor De Jeugd begon zodra hun eerste nummer Watskeburt?! uitkwam. Hun nummers vormen een rode draad door mijn leven. Maar er waren nooit mensen om mij heen die ook fan waren. Dat voelde eenzaam. Tot ik Redy ontmoette - we werkten samen bij een ict-bedrijf. Redy: 'O, dat was zo fijn. Ik vertelde altijd aan iedereen over concerten en nieuwe liedjes. Ze keken me dan aan en zeiden: 'Ja, leuk.' Willie hoef ik alleen maar áán te kijken en ze snapt het. In onze gesprekken halen we ook hun lyrics aan. Dan zeggen we: 'Dat vind je leuk, hè.' Of dan zitten we op de fiets, begin ik: 'Gekke boys.'

Beeld Erik Smits

Willie: 'En ik kom er dan overheen: 'Gekke boooys!!' Of ik vraag aan Redy wat ze gaat doen vanavond en ze gaat naar de bioscoop, dan kan ze bijvoorbeeld zeggen: 'Ik ga naar de film op een seksuele wijze'. Lachen is dat. Althans: vinden wij.

Mijn vriend vindt het doodirritant. Hij heeft mij een verbod gegeven. Ik mag dat niet meer zeggen.'

Redy: 'Het hoort bij ons. Zonder die muziek zou ons leven minder hyperactief zijn. We worden zo enthousiast van de liedjes. Vaak houden we JvT-avonden: gaan we dvd-concerten bekijken in T-shirts die bedrukt zijn met de teksten.'

Willie: 'Concerten bezoeken we ook samen. Dan gaan we helemaal los: zingen, dansen, springen, schreeuwen, we lijken wel pubermeisjes van 12.'

Willie: 'Ik zou ze nog gelukkiger worden als ik ze zou spreken. Al denk ik dat we ter plekke zouden sterven, hoor. Maar ik wil zo graag een keer tegen Willie Wartaal zeggen: 'Hoi Willie, ik ben Willie'. Vroeger op school werd ik altijd 'Willie lekkere Wartaal' genoemd. Ik denk dat ze dat 'lekkere' erbij hebben gezet omdat ik een vrouw ben met rondingen. Alhoewel. Willie Wartaal heeft ook rondingen.'

Redy: 'Ik ben verliefd op Faberyayo. Ik laat iedereen foto's van hem zien, maar niemand snapt het. Dat vind ik zo gek! Die ogen, dat mooie lange haar, die gouden tand; ik vind hem bloedmooi.'

Willie: 'Maar hij heeft een vriendin. En een kind.'

Redy: 'Ha, ja, het is wel een beetje zielig. Hoe kun je nu verliefd zijn op iemand die een kind heeft? Aan de andere kant: een mini-Pepijn is natuurlijk fantastisch.'

Annebel Blaauw (27), taalanalist. Analyseerde voor haar masterscriptie songteksten van De Jeugd van Tegenwoordig.

'Met vrienden in de auto op weg naar Frankrijk zongen we fonetisch mee met de liedjes van De Jeugd - want wat zéggen ze nou eigenlijk? We probeerden dat te achterhalen, het werd een sport. Ik was net bezig met afstuderen op mijn opleiding communicatie- en informatiewetenschappen en dacht: hier zou ik een masterscriptie over moeten schrijven. Ik ben al sinds mijn middelbareschooltijd fan. Als ze in de buurt optraden, was ik erbij.

Mijn fascinatie werd een fixatie. En zo kwam het dat ik op de universiteit met mijn onderzoeksbegeleider sprak over de meest vulgaire zinnetjes - met het schaamrood op m'n kaken. 'Stroomstoot uit je piemeltje, hoogspanning niet friemelen, de spanning is te hoog (...) kom eens met je stekkerdoos.' Leg dat maar eens uit.

Mijn onderzoek is gebaseerd op het begrip 'conceptuele integratie': de gedachte dat je twee verschillende 'ruimtes' neemt die je vervolgens met elkaar combineert. Dat doet De Jeugd keer op keer. Neem het woord 'aanheidstrophy'. 'Aan' betekent in straattaal tof of cool, door 'heid' is er sprake van 'tofheid'. Trophy is Engels voor trofee of prijs. Aanheidstrophy is dan iemand die wegens tofheid-prestaties een trofee ontvangt. Geniaal, toch?

Beeld Erik Smits

Op die manier heb ik alle 'wartaal' van 34 nummers geanalyseerd. Ieder nummer hoorde ik honderden keren. Monnikenwerk. Maar het is me nooit gaan vervelen. Ik kan nog steeds wild worden van die teksten. Toen mijn scriptie af was, heb ik 'm gemaild en ben ik tijdens een concert backstage gegaan. Mijn scriptie in mijn handen. Stikken van de zenuwen. Klotsende oksels. Ik gaf het boekwerkje aan Faberyayo en hij noemde de term 'conceptuele integratie'. Dat was voor mij een teken dat-ie m'n mail had gelezen. Ik was trots.

Ik zal nooit weten wat ze er écht van hebben gevonden. Of wat ik heb geanalyseerd en geconcludeerd klopt. Zij zijn de artiesten, ik raak nooit op een natuurlijke manier met hen aan de praat. Terwijl ik maanden boven hun songteksten ploeterde. Maar dat ongrijpbare maakt het tegelijkertijd ook romantisch.'

Eric Hoetjes (20), student. Rapt in z'n vrije tijd.

'Ik snap het. Ik snap dat mensen lijp van me worden omdat ik niet kan stoppen met praten over De Jeugd. Jammer dan. Het is hun probleem. Als het mij niet stoort, hoef ik me ook niet aan te passen. Ze zijn gewoon zó tof.

De Jeugd is een obsessie. Ik heb al hun Wikipedia-pagina's doorgelezen, elke video van ze op YouTube aangeklikt en op die manier honderden feitjes over ze verzameld. Wist je dat Willie graag meester wilde worden? Dat Vjèze de Rietveld Academie heeft gedaan? En dat ze elkaar helemaal niet hebben ontmoet in de wachtkamer bij Idols? En ik ben ook nog eens jarig op dezelfde dag als Faberyayo. Hij is de vetste van die gasten. Hij heeft de beste teksten, is het grappigst en meest ad rem tijdens interviews. Ik wist het al als klein mannetje. Ik zag ze op tv, had geen idee hoe die jongens heetten, maar die gast met de lange haren vond ik het tofst.

Beeld Erik Smits

Mijn ex werd gek van me. Zaten we tijdens Lowlands in het gras, vertelde zij over haar broer. Hij was, net als ik, rapper en in contact gekomen met een producer die ooit een nummer met Eminem had opgenomen. Gaaf, maar ik zei alleen maar: je zou op zoek moeten gaan naar mensen die De Jeugd kennen, dan maak je veel sneller naam in Nederland. Tja. Tactloos. Zij was supertrots op haar broer. Kom ik weer aan met mijn stokpaardje. Laat ik het zo zeggen: we zijn niet voor niets uit elkaar.

Ik ben ervan overtuigd dat er weinig fans zijn zoals ik. Het zijn idolen voor me, waarschijnlijk voor altijd. Ik heb en ken alles van ze. Een blikje Red Bull dat ik ving tijdens een concert, staat nu als trofee in mijn kamer. Slechte tv-programma's kijk ik, als er maar een lid van De Jeugd in zit. En ik heb natuurlijk alle merchandise, albums en solowerken van ze. Niets illegaal gedownload, hoor. Ze moeten wel wat aan me verdienen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden