Merol

Interview Merol

Ze maakt dan misschien geestige liedjes, maar zangeres Merol is géén grap

Merol Beeld Renate Beense

Merel Baldé (28) brak als Merol door met het nummer Lekker met de meiden. In december had ze een kersthit en deze maand kwam ze met Hou je bek en bef me. Ze balanceert op de grens tussen geniaal en gimmick, en dat weet ze zelf maar al te goed. Dus even kalm aan met de piemelpetten.

Wilt u dit verhaal liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie. 

Wat gebeurt er als je een liedje uitbrengt met de titel Hou je bek en bef me? Zangeres Merol, Merel Baldé (28), laat een privéberichtje zien dat ze daarnet kreeg op Instagram. ‘Beauty’, staat er. De vervolgboodschap is ingekleed met een paar lachende emoticons: ‘Ik wil je wel beffen’, schrijft ene Marco. En hij is niet de enige. Tuurlijk Marco.

Dat dus. Maar wat er óók gebeurt, twee dagen na de release van de bijbehorende videoclip op Valentijnsdag, tijdens een optreden van Merol op De Leuke Festival in Utrecht: een zaal vol twintigers juicht haar toe en zingt het refrein mee. Hou je bek en bef me. Tudududududu.

Merel Baldé: ‘Ik hou ervan om een beetje te rellen en mensen van hun stuk te brengen.’ Beeld Renate Beense

Haar nieuwste nummer gaat over seks zonder omweg. Geen inleidend gelul, aan de slag. In de video dansen mannen in kleine onderbroekjes om haar heen – zeg maar de omgekeerde wereld van de halfblote vrouwenlijvenparade uit zo veel andere clips. Het oogt en klinkt typisch Merol, zullen mensen zeggen die haar kennen sinds de zomerhit Lekker met de meiden – inmiddels 3,8 miljoen keer beluisterd op Spotify en een regelrechte internetmeme; de zin ‘lekker met de meiden’ is een op zichzelf staand ding geworden, een zinnetje dat mensen op Instagram bij foto’s met vriend(inn)en zetten.

Lekker met de meiden melig
Lekker met de meiden manicure
Lekker met de meiden hard gaan
’s Ochtends brak een bootje huren

In december volgde Kerst met de fam, opnieuw een vrolijk en zwoel elektronisch popliedje met de humor, taal en levenssfeer van haar grootstedelijke generatiegenoten. Het optreden in het Amsterdamse Paradiso dat ze die maand aankondigde, was zo snel uitverkocht dat ze er dit voorjaar drie keer mag spelen: eerst een avond in de grote zaal, dan in de kleine zaal en tot slot in Paradiso Noord.  ‘Lekker met de meiden naar dé viralhit van 2018’, is de slogan op de site van de popzaal.

Journalisten en andere mediamakers toonden interesse, van kranten en NPO 3FM tot RTL Boulevard. En toen kwam ook nog De Slimste Mens tussendoor – de tv-quiz die erom bekendstaat gezichten die in een kleine kring bekende zijn te introduceren bij een groter publiek. 

Merel Baldé: ‘Ik ben niet poëtisch, draai in mijn teksten nooit om de hete brij heen, maar dát is voor mij schoonheid.’ Beeld Renate Beense

Sinds een paar weken staat de 15 jaar oude Nissan Micra van haar moeder voor de deur in Amsterdam, om naar optredens te kunnen rijden – na Paradiso begint het festivalseizoen. Deze maand voegde ze zich bij hetzelfde management als De Jeugd van Tegenwoordig. Rondom die groep hing ten tijde van Watskeburt?! min of meer dezelfde vraag als nu boven haar en haar liedjes: grap of menens? Zijn het novelty-hitjes of blijven ze houdbaar? 

Toen Lekker met de meiden aansloeg, verwoordde een goede vriend van Baldé het zo: ‘Het zit tussen briljantie en eendagsvlieg in, dus je moet zorgen dat het de goede kant opvalt.’ Hoe doe je dat, als je gewoon bent gaan doen wat je leuk vindt?

Zuinig zijn met piemelpetten, om te beginnen – met dat attribuut uit de clip van Ik wil een kind van jou, een voorganger van Lekker met de meiden, zul je haar niet meer zien. Zoiets is één keer leuk, daarna te veel van het ludieke.

Merol is geen grap

Humor is belangrijk in haar liedjes, maar Merel Baldé kan er niet duidelijk genoeg over zijn: Merol is geen grap. Het is zaterdagmiddag, een paar uur voor dat optreden in Utrecht. Ze lakt haar nagels in de keuken annex woonkamer waar een van haar huisgenoten een hartig havermoutbrood staat te bakken. Ze wonen met zijn drieën, nog een soort van studentenhuisachtig. Aan de muur hangt de oorkonde van de Dordtse popprijs die ze een weekend geleden won in haar geboorteplaats Dordrecht, het bijbehorende bronzen beeldje staat in de vensterbank.

Baldé (rechts) op De Leuke Festival in Utrecht. Beeld Renate Beense

Op haar laptop laat ze het T-shirt zien dat ze zojuist heeft besteld, met een screenshot van Dumpert erop geprint. Op die filmpjessite kunnen gebruikers hun waardering of afkeuring voor een video laten blijken, door een plus of een min uit te delen. De videoclip van Hou je bek en bef me staat tegen haar verwachting in dik in de plus. Best wel hilarisch, vindt Baldé, met deze beelden scoren op een site die uitblinkt in seksistisch commentaar.

In de reacties wordt tussen ‘Hou je bek en stop mijn pik in je mond, slet’ en ‘Zal een aardige zuurgraad hebben dit wijf’ door zowaar inhoudelijk gereageerd. ‘Ik kan het idee best waarderen. Al die clips waar vrouwen als lustobjecten worden gezien, waar kontjes moeten bouncen op piemels, dit likken dat zuigen, dit in de lucht dat in je gezicht etc. etc. Gewoon nu eens andersom, doet je toch wel aan het denken zetten als je het zo bekijkt. Over muzikale waarde valt natuurlijk te discussiëren.’

Ze draagt een shirt dat ze eerder liet maken, met commentaar van GeenStijl-reaguurder ‘Cousin Eddy’: ‘Goed zo Merol je cunt ’t.’ Bij de lancering van de Hou je bek en bef me-video liet GeenStijl zich trouwens ook weer van zijn voorspelbaarste kant zien met een bericht: ‘Zou u het doen? Uw mond houden?’ 

Van die metagrapjes, óók typisch Merol. Maar het gaat om de balans, dat wordt haar steeds duidelijker. Gisteren bezocht ze met haar management een bedrijf dat opblaasfiguren verhuurt. ‘Ik wilde namelijk een grote opblaaskut op het podium in Paradiso. Zij hadden zo’n ding, maar…’ pakt haar telefoon… ‘kijk, het was dus een soort kutmonster. Geen mooie kut. En toen besefte ik opeens: oja, dít is dus te gimmick. Mijn teksten zijn al in your face, en dan ook nog zo’n kut. Dat wordt carnaval. Die kut komt er niet meer in.’

Baldé studeerde vijf jaar geleden af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie en deed een jaar later mee aan het Amsterdams Kleinkunst Festival. ‘Toen ik aan de Toneelschool begon dacht ik dat ik Halina Reijn zou worden. Een serieuze actrice.’ Maar ze bleek veel meer lol te hebben in de compositie- en solfègelessen dan in het spelen en studeerde af met een concert.

10-0 achter

Toch liep ze daarna castings af voor theaterstukken en films. ‘Ik heb in mijn leven denk ik vijftig castings gedaan, maar alleen een hoofdrol in de musical Soldaat van Oranje gekregen, die van Charlotte.’ Na haar deelname aan het AKF toerde ze met een kleinkunstprogramma, ‘in theaters voor tien man in Soest en twaalf man in Wadway’. Soms werkte het en soms helemaal niet. ‘In het theater komt toch vooral 50-plus publiek, en ze zitten. Ik kwam vaak ongelukkig thuis: waar ben ik mee bezig, het komt niet aan, het is niet wat het moet zijn. Het voelde altijd alsof ik 10-0 achterstond. Terwijl: als ik nu het podium opkom, dat is echt het leukste wat er is. Ik moet natuurlijk spelen, lief zijn en goed zingen, maar ze zijn al fan, roepen mijn naam, dansen, zingen mee. Nu sta ik 10-0 voor.’

Een jaar geleden besloot ze naar eigen zeggen ‘op intuïtie’ te gaan werken. ‘Gewoon doen wat ik leuk en grappig vind.’ Het begon met een tip van Bart Rijnink, acteur, muzikant en vriend: ga zelf muziek maken en je geluid vinden met het programma GarageBand. ‘Toen viel het kwartje: het moet geen kleinkunst zijn, geen pianomuziek, maar elektronisch, popmuziek.’ 

De zingende Paulien Cornelisse

Een goed liedje is een liedje waar ze zich in eerste instantie een beetje voor schaamt. ‘Ik vind beffen geen prettig woord om uit te spreken, maar dat is juist goed. En de alliteratie is mooi, dat het woorden zijn van twee, drie letters. Ik ben niet poëtisch, draai in mijn teksten nooit om de hete brij heen, maar dát is voor mij schoonheid. ‘Je bent de zingende Paulien Cornelisse’, zei iemand. Aight, dacht ik, dat is toch tof?’

Merols teksten mogen niet te comfortabel zijn. ‘Ik hou ervan om een beetje te rellen en mensen van hun stuk te brengen. Ik zeg bewust rellen en niet provoceren of shockeren, want dat vind ik plat. Rellen vind ik met een glimlach.’ Ze staat voor minder preutsheid en meer openheid, zegt ze. ‘Als tieners meezingen met Hou je bek en bef me en beffen daardoor een normaler woord wordt, vind ik dat winst.’

Ze schrijft niet vanuit een feministisch oogpunt, zegt ze, maar ze vindt het wel leuk ‘om te spelen met het vrouwbeeld’. Dat jonge mensen tegenwoordig maar lijken te denken dat vrouwen allemaal een dikke kont nodig hebben, bijvoorbeeld, is een onderwerp. ‘Het lijkt mij leuk een liedje te maken over dat ik geen reet heb, een veelgehoorde reactie op mijn kerstclip. Ik vind het tof om ook iets met die reacties te doen, net als met mijn shirts. Ik heb geen reet maar dat boeit me geen reet, zoiets. Een body positivity-nummer. En dan in samenwerking met een coole rapper.’

‘Als tieners meezingen met Hou je bek en bef me en beffen daardoor een normaler woord wordt, vind ik dat winst.’ Beeld Renate Beense

Baldés bakkende huisgenoot, actrice Keja Klaasje Kwestro (Toneelgroep Amsterdam, Toneelschuur): ‘Toen wij elkaar helemaal nog niet kenden, hoorde ik weleens wat over Merel. ‘Merel Baldé’, zeiden vrienden van mij dan, ‘dat is toch dat meisje dat eigenlijk gewoon in glitterpakken shows wil geven, of eigenlijk überhaupt gewoon altijd in glitterpakken wil rondlopen, met haar lange rode haar in de krul?’

Baldé: ‘Maar dit klinkt dus weer zo gimmick!’

Kwestro: ‘Nee, niet glitterpak als in holadijee. Ze bedoelden: zij moet gewoon in een glitterpak op het podium Beyoncé zijn, want dat is wat ze goed kan en wie ze is.’

Baldé: ‘Dat klinkt al beter. Iemand zei ook: ‘Je moet zorgen dat je Beyoncé bent, maar óók de bff. Was jij dat Keja? Nou ja, laten we zeggen dat het Keja was. De mysterieuze popster, maar ook gewoon een benaderbare vriendin. Bijna iedereen die mij een bericht stuurt op Instagram krijgt een reactie. Ik vind het leuk om te filmen hoe ik met al mijn tassen op de fiets zit, of in mijn Nissan Micra. Dat ik eigenlijk de antipopster ben spreekt mensen aan, denk ik. Ik ben geen Lil’ Kleine, ik sta al maanden net niet in het rood, die krullen komen uit mijn hete staaf, ik doe het allemaal zelf.’

Dat veel mensen denken dat ze nu binnenloopt vindt Baldé irritant. ‘Succes is geld, denken ze, maar zo is het niet. De kaartjes voor de show in Paradiso waren maar 10 euro. Ik heb een lichtman, een geluidsman, muzikanten, een visagist, stylist. Ik ga niks aan die optredens verdienen en kan de muzikanten die meewerken ook niet vol betalen. Zo'n clip betaal ik zelf, dat kost me ook gewoon een paar duizend euro.’ 

Het is het beste jaar geweest sinds haar afstuderen, zegt ze, en het leukste jaar. Ironisch wel: nu ze booming is als zangeres bellen er opeens regisseurs die met haar willen samenwerken. Een rol in een Zwitsers toneelstuk – ze spreekt vloeiend Duits – zegde ze af. ‘In het acteren miste ik autonomie. In Merol kan ik al mijn creativiteit kwijt: liedjes maken, nadenken over clips, maar ook over de vormgeving, marketing, merchandise.’

Aanvankelijk was ze van plan om in Paradiso haar eigen voorprogramma te verzorgen, ‘want dat leek me gewoon heel erg grappig’, maar daar ziet ze toch van af. ‘Drie mensen hebben al gezegd: haal je niet teveel op de hals, wil je niet te veel? Inderdaad, dacht ik. Ik moet vooral niet doen alsof dit mijn laatste show ooit in Paradiso is.’

Geen gimmick

Op de muur van haar slaapkamer heeft ze een A4’tje met ‘goals’ geplakt – op verzoek van de journalisten die voor BNNVara een documentaire over haar maken, schreef ze begin dit jaar haar doelen voor de komende tijd op. Bovenaan: ‘Voor mezelf opkomen/geen gimmick’. 

Dat gaat over nee durven zeggen als je ergens geen zin in hebt, legt ze uit. ‘Maar het heeft ook met verschuilen te maken, met hoe je dingen zegt. Je kunt zeggen dat je muziek wilt maken, of dat je ‘muziek’ wilt maken. Neem het maar serieus, zeg ik nu tegen mezelf. Minder ironie, meer eerlijkheid. Zeg maar gewoon wat je wil, kom er maar voor uit. En durf maar zonder zo’n opblaaskut op het podium te staan, vertrouw er maar op dat er genoeg overblijft als je gewoon die liedjes zingt. Misschien heb ik helemaal geen glitterpak nodig.’

Merel Baldé
1991 geboren in Dordrecht
2014 studeert af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie
2015-2016 Charlotte in musical Soldaat van Oranje
2018 brengt voor het eerst muziek uit onder de naam Merol: EP Boter, hits ‘Lekker met de meiden’ en ‘Kerst met de fam’
2019 doet mee aan De Slimste Mens, drie uitverkochte shows in Paradiso
Merel Baldé woont in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden