AlbumrecensieThis Is Not a Democracy

Zangeres Robin Kester betovert met dromerige visioenen ★★★★☆

Hoes Robin Kester

De afgelopen jaren bracht de Utrechtse Robin Kester met een zekere regelmaat liedjes uit die de aandacht trokken vanwege de fraaie dromerige zang en de verrassende arrangementen. Nu ze zeven van haar mooiste nummers heeft verzameld op het mini-album This Is Not a Democracy valt nog eens extra op hoe knap Kester ieder liedje vormgeeft. Zoemende elektronica, meanderende gitaarpatronen en ploppende baslijnen geven ieder liedje een aparte sfeer.

Sweat and Fright is funky, Cigarette Song begint als een dromerig folkliedje dat betovert dankzij de fraaie subtiele blazers die zijn toegevoegd door Conor O’Brien (Villagers). De zang is zowel omfloerst als intens, en het spel met elektronica en akoestische instrumenten even origineel als aantrekkelijk.

Marien Dorleijn (Moss) weet de klank van de cello van Maarten Vos subtiel te versmelten met de partijen van gitaar, elektrische piano en synths. De namen van Weyes Blood en Broadcast komen op in de 22 minuten waarin het album voorbij glijdt. In die tijd is er knap een spanningsboog opgebouwd en heeft Robin Kester je deelgenoot gemaakt van haar angstdromen en dystopische visioenen. Wanneer de laatste noten wegzweven in Day Is Done voelt dat als een afscheid dat te snel komt. ‘The Day is done’, zingt Kester, ‘but I still care.’ Wij ook.

Robin Kester

This Is Not a Democracy

Pop