Zaktelefoons werken niet zo goed als gedacht

De bereikbaarheid van mobiele telefoons is minder dan aanbieders Telfort en Ben de consument doen geloven. Een kwart van de klanten van Dutchtone, Telfort en Ben is ontevreden met hun mobieltje....

De turbulente ontwikkelingen in de telefoonmarkt veroorzaken voor de ruim zeven miljoen mobiele bellers in Nederland nog veel onduidelijkheid over prijs en kwaliteit. De duizenden klachten die maandelijks bij de bond binnenkomen, waren aanleiding tot het onderzoek.

KPN, Libertel, Dutchtone, Telfort en Ben, in die volgorde verschenen de namen van de aanbieders van mobiele telefonie donderdagmorgen als 'top vijf' op een spandoek aan de gevel van het gebouw van de Consumentenbond in Den Haag.

Van de drie jongste mobiele telecombedrijven presteert Dutch

tone het best. Een meting van de signaalsterkte in de netwerken van de andere nieuwkomers laat zulke grote gaten zien dat Telfort volgens de bond geen landelijke dekking zou mogen claimen. Ook aanbieder Ben heeft op plaatsen waar het beweert dekking te hebben onvoldoende zendkracht.

De kwaliteit van de telefonische helpdesks kan bij alle aanbieders beter. Bij Ben vond de bond 40 procent van de antwoorden beneden peil. Ben trekt zich de kritiek aan en opent morgen in Breda een nieuw callcenter, dat op korte termijn 400 medewerkers moet tellen.

Dat de gevestigde orde in de telecommarkt kwalitatief het best presteert, mag geen verassing heten. KPN en Libertel, nog altijd de duurste aanbieders, ontlopen elkaar niet veel. Omdat de kwaliteit van KPN's primafoonwinkels zo goed is, heeft de Consumentenbond KPN uiteindelijk boven Libertel geplaatst.

Met het onderzoek wil de Consumentenbond de aftrap geven voor een periodieke toetsing van de kwaliteitsverschillen tussen de vijf providers, die dan via internet openbaar moet worden gemaakt. Alleen zo kan de consument een weloverwogen keuze maken en ontstaat eerlijke concurrentie.

De mogelijkheid om met behoud van telefoonnummer over te stappen naar een andere provider moet daarvoor ook verbeteren. Uit het onderzoek van de bond blijkt dat een kwart van de overstappers problemen ondervindt.

De Consumentenbond organiseert tot en met zaterdag een telefoonactie waarin mobiele bellers een oordeel kunnen geven over hun provider.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.