Zacht en vrolijk in wit en romantisch pastel

Mode..

Het grote thema in de Italiaanse modewereld is China. Niet alscatwalktrend - het oosten speelt als inspiratiebron voor vrouwenklerennauwelijks een rol in de zomermode voor 2006. Maar China is wel zeeraanwezig als concurrent voor de Italiaanse mode-industrie. De goedkopetassen en schoenen die er worden geproduceerd, vormen een grote bedreigingvoor Italië, nog altijd het belangrijkste schoenenland van de wereld.Vorig jaar alleen al sloten tweehonderd Italiaanse schoenfabrieken hunpoorten. Men vreest dat het typisch Italiaanse vakmanschap zal uitsterven.

Het opmerkelijke is dat de meeste Italiaanse luxemerken, die tenslottegrotendeels drijven op leer, vooralsnog weinig te lijden lijken te hebbenonder China. Sterker nog, zij zien China vooral als nieuw afzetgebied enzijn optimistischer gestemd dan ooit.

Schoenen- en tassenmerk Tod's hield deze week niet één, maar tweegrote presentaties. Eén voor de gewone collectie, één voor de piepkleinecollectie die werd gemaakt in samenwerking met Michael Roberts, modechefen -illustrator van het weekblad The New Yorker. Roberts tekende Tod'sberoemde driving shoe (een instapper met rubberen noppen op de zool) alseen bootje. Die vrolijke, geestige tekening werd weer als print gebruiktvoor een tas, een sleehaksandaal en een witte driving shoe.

De hele benedenverdieping van het Milanese kantoor van Tod's was voorde gelegenheid bedekt met door Roberts gemaakt behang (de driving shoe alsauto). Tod's verdient de investering zeker terug: het zijn dit soortspeciale dingen die de klanten van luxehuizen hongerig houden.

Ook op de catwalks heerste optimisme. Bijna alle merken brachtenvrolijke, romantische, pastelkleurige of witte kleren die teruggrijpen opde blije jaren zestig en de jaren-zeventig-romantiek van fotograaf DavidHamilton. D & G, de tweede, jonge lijn van Dolce & Gabbana, had eenbijna geheel witte collectie: strokenrokken, romantische jurken, hotpants,katoenen corsetjes en beha'tjes. Het zou een maagdelijk geheel zijn geweestals niet het grootste gedeelte van de kleren helemaal doorschijnend was,wat overigens allang geen bezwaar meer is voor de jonge vrouwen die hetmerk kopen.

Christian Lacroix had in zijn laatste collectie voor Pucci de rechte,korte jurken van midden jaren zestig en de lange, wapperende avondjurkenen kaftans van een paar jaar daarna, de meeste uiteraard voorzien van defelgekleurde prints waar het huis bekend om staat, al zat er ookopmerkelijk veel effen wit in de collectie. De witte mode, die de laatstezomers in het straatbeeld overheerste, is nog lang niet voorbij.

Ook Miuccia Prada zocht het in de zachtheid, maar zij wist daar eenbijzondere, eigen draai aan te geven. Ze toonde een haast vormelozecollectie, bijna helemaal uitgevoerd in zachte natuurtinten. Het wasingetogen, bijna seksloos zelfs, maar toch heel elegant. Losvallendeoverhemdjurken, in de taille bijeengehouden met een dun riempje, jurken metafgezakte mouwen en brede zwarte banden over de schouders, aan deachterkant voorzien van vaak ingenieuze plooiconstructies, een ruimvallendeleren overgooier met plooirok.

Ze werden gedragen met donkere, afzakkende katoenen kousen. Aan hunvoeten hadden de modellen lakpumps, sleehakschoenen en kopieën van delegendarische bamboeschoen van de Nederlandse schoenontwerper Jan Jansen,een model uit 1973 dat Jansen onlangs ook weer in productie heeft genomen.

Jan Jansen, die nooit rijk is geworden van zijn ontwerpen, voertmomenteel een rechtszaak tegen Giorgio Armani, die een mannenschoen van hemnamaakte. Zijn advocaat heeft nog even werk.

Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden