Yves Bouvier, uitbater van kunstpakhuizen

Profiel van eigenaar Le Freeport

Je kunt bij zijn Le Freeport je kunst veilig opslaan. Veilig voor brand, voor waterschade of voor onnodige belastingen.

Stand van Le Freeport op Tefaf. Beeld Raymond Rutting

Een van de meest besproken personen uit de internationale kunstwereld van het afgelopen jaar staat donderdag gewoon op The European Fine Art Fair. De 52-jarige Zwitser Yves Bouvier heeft in Maastricht een stand voor zijn fiscaalvriendelijke kunstopslagketen Le Freeport. Hij oogt fit en zelfbewust, pak, groen shawltje en donkerblauwe sportschoenen. Van huiver om hem aan te klampen is onder beursbezoekers niets te merken. Hij is constant in gesprek - maar nee, met de pers wil hij niet praten.

Zijn onderneming Le Freeport past in de wereld van recordopbrengsten bij de grote veilinghuizen, uitpuilende privécollecties van grote verzamelaars en het groeiende aantal kunstfairs - zo'n driehonderd over de hele wereld. Maar even internationaal is de belangstelling van opsporingsautoriteiten. Hij zat vast in Monaco, wordt vervolgd in Frankrijk en woensdag meldde een persbureau dat ook de Amerikaanse justitie actie overweegt op verdenking van witwassen en fraude.

Met zijn state of the art kunstpakhuizen werd Bouvier een sleutelfiguur in de internationale kunstwereld. Hij heeft dergelijke kluisgebouwen geopend in Genève, Singapore en Luxemburg - samen ruim 70 duizend vierkante meter opslagruimte. Ze zijn uitmuntend beveiligd tegen brand en inbraak, bewaren hun schatten op de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad, maar zijn vooral populair als fiscale vrijplaats.

Wie zijn kunst opslaat bij Bouvier geniet vrijstelling van belastingheffing tot de kunst wordt verplaatst. Dan zou invoer- of overdrachtsbelasting moeten worden betaald. Tenminste, als de eigenaar of handelaar niet ook daarvoor een fiscale vluchtroute heeft verzonnen. Bouvier geldt als de slimste exploitant van de aloude transitzones, waar goederen op doorreis even buiten de bemoeienis van belastingambtenaren of douane mogen blijven.

In het geval van kunst gaat het vaak niet alleen om transit, maar om langdurige opslag. De huurder van een kluis kan in hetzelfde gebouw de werken laten restaureren of in een plezierige ontvangstruimte nog eens te bekijken. Wordt een kunstwerk verkocht, dan hoeft die slechts van de ene kluis naar de andere te worden gereden - alles discreet als in belastingparadijzen. En, zoals in Luxemburg, handig gesitueerd op het internationale vliegveld.

Yves Bouvier. Beeld Wikimedia Commons

Dubbelspel

Bouvier werd begin 2015 aangehouden in Monaco op verdenking van bedrog van kunstmestfabrikant en miljardair Dmitry Rybolovlev. De Rus - eigenaar van voetbalclub AS Monaco - kocht in tien jaar via Bouvier zo'n veertig kunstwerken, met een gezamenlijke aankoopwaarde van 2 miljard euro.

In ruil voor een bemiddelingsfee bezorgde de Zwitser Rybolovlev werken van onder anderen Leonardo Da Vinci en Rothko. Maar volgens de Rus speelde zijn 'middle man' dubbelspel. Bouvier was niet alleen makelaar, maar zou een aantal werken stiekem zelf hebben gekocht. Om ze vervolgens, miljoenen duurder, aan hem door te verkopen, niet zelden via brievenbusbedrijfjes in exotische oorden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.