Yuri Honing wint belangrijkste jazzprijs (+ playlist)

Saxofonist Yuri Honing (1965) is de kersverse winnaar van de VPRO/Boy Edgar Prijs 2012, de belangrijkste jazzprijs van Nederland. Hij wordt geroemd om zijn 'grote muzikaliteit, vakmanschap en ambachtelijkheid en is op een creatieve, inventieve manier grensverleggend en grensoverschrijdend met zijn vak bezig', meldt het juryrapport.

Yuri Honing © ANP

De VPRO/Boy Edgar Prijs wordt jaarlijks toegekend aan een musicus, die zich reeds geruime tijd onderscheidt door opmerkelijke verdienste op creatief gebied ter verlevendiging van de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek. De VPRO/Boy Edgar Prijs bestaat uit een plastiek van Jan Wolkers en een geldbedrag van 12.500 euro.

Honing was een 'afschuwelijke student' op het conservatorium. Hoe goedwillend al de mooie adviezen ook waren, hij bepaalde zelf wel welk pad hij moest bewandelen. 'Ik heb een enorm vertrouwen in mijn instinct', zegt hij vastberaden. Hij maakte in zijn carrière gewaagde keuzes die zich later uitbetaalden. Geen jazzmuzikant die de laatste jaren op zoveel vlakken zo succesvol is geweest als de saxofonist. Omdat hij geen onderscheid maakt tussen afkomst, genres, leeftijd of andere onzin. 'Goede muziek is goede muziek.'

De laatste vijftien jaar verkende hij vele uithoeken van het muziekspectrum én de wereld. Een confrontatie aan de hand van een luisterbeurt naar een aantal van zijn eigen platen. 'Ben ik dominant? Liever eigenwijs.'

Seven (2001)
Een internationale doorbraak via vrije jazzvormen met beroemde Amerikaanse jazzmuzikanten (oa drummer Paul Motion)
'Ik heb van al die kerels tweehonderd platen in de kast staan. Vanaf dat moment zat ik in de kring. Het kwartje viel net wat later toen ik terugkwam van een tour en Charlie Haden (beroemd jazzbassist) op mijn antwoordapparaat stond. Wat, Charlie Haden?!

Opgenomen in New York, te gek om daar te zijn. Het is sowieso heel gezond om af en toe het land te verlaten, om het formaat van de wereld tot je door te laten dringen als je bezig bent. Dat past ook bij hoe ik werk. Hoe groter, hoe beter, er is geen eindpunt.'

Orient Express (2002)

Mix van klassieke Arabische muziek en westerse jazz met de Libanese zangeres Rima Khcheich
'Het mooie aan jazzmuziek is dat er een soort heimwee in zit, vanuit de blues natuurlijk. Dat heeft deze muziek ook. De melancholiek, de diepte en de poëzie van de teksten. Beirut is een fantastische stad. We worden daar ontvangen met bijna hysterisch enthousiasme. Als je iets goeds speelt, al is het maar een lijntje, dan hoor je de halve zaal: 'Allah!' en dan ga je weer verder. Onze muziek wordt daar met enorm veel hartstocht en liefde ontvangen.'

Symphonic (2006)
Samenwerking met het Metropole Orkest leidt onder andere tot een indringende versie van Radioheads Paranoid Android
'Ik weet nog hoe ik daar de strenge hiërarchie doorbrak. Volg mij nou maar gewoon, zei ik tegen dirigent Vince Mendoza. Nou, dat hoor je dus echt niet te zeggen daar, iedereen viel stil... Uiteindelijk hebben we het er mooi opgekregen. Het is een prachtig orkest. Vince Mendoza is een goede arrangeur en dirigent en ik houd van dat geluid. Om in zo'n orkest te spelen? Mmm, nee, ik wil zelf iets doen met jazzmuziek, ik ben een feeder. Dan moet je je handen vrij hebben. Te dominant? Liever eigenwijs en veel te rock 'n roll.'

Phase Five (2009)
Samen met producent Floris Klinkert tot stand gekomen popalbum met onder anderen Janne Schra en Leine
'Wie gaat nou het popgenre schuwen, dan ben je toch niet goed bij je hoofd? Dat is waar de hele wereld naar luistert! Daar moet je iets mee doen, ook dat is jazztraditie. Kijken naar wat er gebeurt en daar commentaar op geven. Ik was vroeger ook een jazzsnob en toen ging ik spelen in een popbandje. Moest ik een solo geven. Die jongens flikkerden me bijna gelijk uit de band, wat is dat voor een freak, dachten ze. Speel gewoon iets eenvoudigs op één akkoord. Dat was de eerste keer dat ik dacht, oh ja, dat is ook best heftig. Floris heeft me geïntroduceerd met deze nieuwe generatie popmuzikanten. In december (tijdens Honings jaarlijkse muziekavond in Paradiso: Winterreise) was het te gek met Roosbeef en Torre Florim van de Staat. Man, De Staat, heb je die plaat wel eens gehoord? Dat is niet mis hoor, wat die gasten doen.'

White Tiger (2010)
Live album van zijn rockband Wired Paradise met een uitzinnig publiek op de achtergrond
(grote glimlach): 'Dit is mijn boevenbandje. Wij zijn de Rolling Stones van de jazzmuziek. In elk mogelijk opzicht. Overal waar we komen gebeurt er wat. Elk vliegtuig dat we instappen raakt in rep en roer. Wat ik te gek vind is dat het totaal grenzeloos is. We hebben geen bodem of plafond. Dat leidt soms tot ridicule taferelen. Er wordt veel gevochten. Stef (van Es -gitarist) zit helemaal onder sneden en butsen, maar het is wel een happening. Het is echt. Dit zijn niet een paar jazzo's die proberen ruig te doen. Het was tijd om een alternatief te verzinnen, niet meer in de lijn van. En nu heb ik het.'

True (2012)
'Nieuwe akoestische muziek' noemt hij deze plaat van zijn Nederlandse kwartet (14 februari is de release)
'We hebben met zijn vieren iets gevonden wat er nog niet was. De toepassing van elektrische elementen is zuiver en alleen gebaseerd op akoestische geluiden. Ik ben met deze cd de diepte ingegaan, niet alleen verticaal en horizontaal, er zit nog een lijn doorheen. Het is muziek waar je omheen en doorheen kan lopen. Een extra dimensie. En ik sta echt in mijn nakie.'

'Ik ben altijd iemand geweest die het zelf wil uitzoeken. Het zal wel een afwijking zijn.. Ik ben een van de meest progressieven binnen de jazz ben en genereer nieuw leven in een traditie die deels een beetje stoffig begint te worden. Maar ik doe dat wel omdat mijn interesse daartoe leidt. Dat is, eerlijkheidshalve, veel eerder mijn motivatie dan dat ik denk: laat ik de jazzmuziek er maar eens even bovenop helpen. Ik voel me er niet verantwoordelijk voor ofzo. Zolang ik maar kan doen wat ik wil blijven doen.'

Yuri Honing treedt dit jaar veel op in Nederland met zijn huidige bands Wired Paradise en Yuri Honing Acoustic Quartet. In mei wordt de prijs uitgereikt in het Amsterdamse Bimhuis.

Beluister hier de speciale Yuri Honing-playlist die de Volkskrant voor u samenstelde.
De muziek waar de Volkskrant over schrijft is nu ook gratis te beluisteren via afspeellijsten op de muziekdienst Spotify. Lees hier meer.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden