Youtubers met een kleurtje nemen regie in handen

Talkshowgasten met een kleurtje worden vaak uitgenodigd om te praten over dat kleurtje. Maar op YouTube hebben jongeren met een migrantenachtergrond de regie in handen genomen. Abonneer nu!

Najima Kharbouch en Rachida Kharbouch van YouTubekanaal Healthy Sisters. Beeld Ivo van der Bent

Toen drie bekende vloggers vorig jaar hun lippen opspoten met fillers en de ongemakkelijke behandeling minutieus filmden, bleef de kritiek niet uit. Het normaliseren van zulke ingrepen zou jonge meisjes negatief beïnvloeden, vonden opiniemakers. Populaire vlogsters zouden bovendien een te oppervlakkig vrouwbeeld uitdragen. 'Hier ligt een kans voor jullie', luidde dan ook het advies van journalisten Lisa Koetsenruijter en Marjolein Stormezand in een essay in de Volkskrant (+), 'durf eens wat meer aan te kaarten dan je nieuwste designertas of laatste beautybehandeling'.

Zakenvrouw en vlogger Anna Nooshin, die in het essay werd genoemd, kon de goedbedoelde tip niet waarderen. 'Het voelt voor mij niet alsof ik helemaal geen politieke of diepgaande issues in mijn vlogs naar voren breng', reageerde ze in RTL Boulevard, daags na de Volkskrant-publicatie. Ze had immers ook filmpjes gemaakt over keuzevrijheid en over haar vluchtelingenverleden. Ze had gevlogd over haar reis naar Oeganda voor SOS Kinderdorpen. Waren dat dan geen serieuze kwesties?

Onlangs voegde Nooshin een interessanter punt toe aan haar verdediging, tijdens een onlinetalkshow van YouTubekanaal Supergaande (24 maart): 'Dat ik op RTL ben, is al fijn voor veel meisjes die eruitzien zoals ik. Meisjes die níét blond zijn of niet-Nederlands. Dat vind ik een betere voorbeeldfunctie dan dat ik allemaal dingen ga laten.'

Daar valt iets voor te zeggen. Uit een onderzoek van bureau Motivaction bleek begin deze maand dat talkshowgasten met een migrantenachtergrond in 2016 weliswaar goed waren vertegenwoordigd op Nederlandse tv-zenders, maar relatief vaak werden uitgenodigd vanwege hun afkomst, om te praten over een onderwerp waarbij hun etnische achtergrond werd geproblematiseerd.

Anna Nooshin. Beeld anp

Natuurlijke diversiteit

Anna Nooshin is, kortom, inderdaad een van de weinige jonge vrouwen met een migrantenachtergrond die (voornamelijk) door praatprogramma's op televisie wordt uitgenodigd om te praten over alledaagse onderwerpen, die niet gerelateerd zijn aan haar afkomst.

Hoe anders is dat in de Nederlandse YouTubewereld, waar diversiteit geen speciaal beleid behoeft. Terwijl de publieke omroep er nog altijd maar moeilijk in slaagt ruimte te geven aan jonge talenten van verschillende huidskleuren en achtergronden, hebben jongeren met een migrantenachtergrond of een andere huidskleur op Youtube de regie in eigen handen genomen. Daar behandelen zij onderwerpen die zij zélf interessant vinden en leeftijdsgenoten aanspreken: van weinig originele make-uprecensies tot eigen praatprogramma's en gezellige videoverslagen van traditionele feesten met de familie.

Neem de zussen Rachida en Nejima Kharbouch van YouTubekanaal Healthy Sisters (18 duizend abonnees). Ze dragen een hoofddoek en keuvelen met vet Brabants accent het liefst over hardlopen en gezond afvallen. In de oerburgerlijke vlogs over bezoekjes aan de Bijenkorf en de schaatsbaan hebben de zussen geen boodschap aan het islam- en integratiedebat. Tegelijkertijd verhullen ze hun islamitische en Marokkaanse identiteit niet: ze laten geregeld zien hoe ze Marokkaanse recepten net iets gezonder bereiden, nemen de kijker mee als ze op vakantie gaan in Marokko en plaatsen tijdens de islamitische vastenmaand Ramadan dagelijks een vlog online.

Die ontspannen houding is ook kenmerkend voor vloggers als Myriam Ahmadi en Vonneke Bonneke, die een grote en diverse fanbase hebben opgebouwd. Wie jurist Myriam Ahmadi (32 duizend abonnees) volgt, weet dat ze lyrisch is over Huda, het make-upmerk dat op de markt is gebracht door de internationaal populaire Arabische YouTuber Huda Beauty (1,7 miljoen abonnees) maar dat ze ook iets te zeggen heeft over de risico's van sexting. Media Management & Marketing-student Vonneke Bonneke (57.000 abonnees) heeft maling aan reputaties en gebruikt negatief commentaar dankbaar in een geestige video waarin ze haar 'haters' van repliek dient.

Tekst gaat verder onder de video.

De beste YouTuber

Op zaterdag 8 april worden de jaarlijkse VEED Awards uitgereikt in Amsterdam. De VEED Awards zijn prijzen voor beste Nederlandse YouTubers in categorieën als 'beste nieuwkomer' en 'beste beauty YouTuber'. De prijs bestaat sinds 2015. Eerdere winnaars zijn Enzo Knol (Beste Mannelijke YouTuber 2016), StukTV (Beste YouTube Channel 2015) en Teske de Schepper (Beste Muziek YouTuber 2016).

Enzo Knol. Beeld anp

Alledaagse 'jongensonderwerpen'

Wie niet geïnteresseerd is in make-up, maar wil weten wat een 'winter bea' is of troost zoekt na een mislukte knipbeurt bij een amateuristische kapper, kan terecht bij YouTubekanaal HashtagDieBoys (11.400 abonnees). Het is een vriendengroep van zes jongens die in samenwerking met platenlabel Top Notch een geheel eigen entertainmentprogramma uit de grond hebben gestampt, waarin ze alledaagse en universele 'jongensonderwerpen' bespreken.

Jongeren met een migrantenachtergrond die er wél voor kiezen om regelmatig serieuze onderwerpen aan te snijden, zijn evengoed aanwezig op YouTube. Nesim en Qucee van Supergaande (279.600 abonnees) bijvoorbeeld, die hun YouTube-kanaal begonnen met simpele straatinterviews waarin voorbijgangers vragen voorgelegd krijgen als 'kijk je weleens porno?' en 'waarmee mag jouw zoon niet thuiskomen?' Inmiddels presenteren ze wekelijks een toegankelijke en persoonlijke onlinetalkshow over politiek, carrière en mediaperceptie met gasten als DJ en model Monica Geuze, Anna Nooshin en Jesse Klaver. Het aantal views: variërend van 100.000 tot 500.000.

Tekst gaat verder onder de video.

De Marokkaans-Nederlandse vlogger YousToub (217.300 abonnees) uit Den Haag gaat beladen maatschappelijke thema's evenmin uit de weg, zoals in vlog #179 ('STOP POLITIE!'), waarin de vlogger staande wordt gehouden door agenten en het incident aangrijpt om tips te delen met kijkers die net als hij geregeld een stopteken krijgen tijdens het rijden: 'Gewoon netjes meewerken, altijd vriendelijk blijven, maak tussendoor een grapje.'

In diezelfde vlog spreekt YousToub, ergens tussen het klagen over zijn broertjes en autorijden in, de wens uit om een programma op televisie te presenteren, omdat hij 'ook ander publiek wil bereiken'. Die droom herhaalde hij onlangs nog eens toen Mark Rutte de jonge vlogger tijdens zijn campagne interviewde voor een podcast. Want, denkt YousToub, 'over tien, twintig jaar is de Youtube-rage misschien wel weer voorbij.'

Mocht zijn vrees realiteit worden, dan zou dat een bijzonder gemis zijn.


'Diversiteit is nog nooit onderwerp in een van mijn vlogs geweest'

Vonneke (19 jaar). Youtubekanaal: Vonneke Bonneke (59.000 abonnees).

'Ik schaam me niet, ik ben direct en niet geforceerd: daarmee onderscheid ik mezelf het meest van andere YouTubers. Ik ben ooit begonnen op Instagram, waar ik nu bijna 170 duizend volgers heb. Volgers stelden toen voor YouTube uit te proberen. Dat wilde ik eigenlijk niet, want ik heb geen boeiend leven. Maar ik ben het vorig jaar toch eens gaan proberen.

'Nu zijn er 59 duizend mensen op mijn YouTube-kanaal geabonneerd, en vaak ligt het aantal views voor een video nog hoger. Het is allemaal leuk, maar het lijkt me nog toffer een keer in een grote Nederlandse film te spelen.

'Diversiteit is nog nooit onderwerp in een van mijn vlogs geweest, ik doe wel make-uptutorials, challenges en andere soorten videos. Misschien zou ik dat eens moeten doen, maar ik vind het nu ook gewoon gezellig. Er kijken allerlei mensen naar mijn kanaal: Marokkanen, Nederlanders, Surinamers, noem maar op. Dat is toch ook diversiteit?'

Tekst gaat verder onder de video.

Beeld Ivo van der Bent

'Op pers-events zijn wij veel te vaak de enigen met een hoofddoek'

Najima Kharbouch (30 jaar) en Rachida Kharbouch (36 jaar). Youtubekanaal: Healthy Sisters (18.000 abonnees).

'In het begin werden onze YouTubevideo's vooral door jonge moslima's bekeken, maar inmiddels merken we dat ongeveer de helft van onze kijkers autochtoon en niet-islamitisch is. Vooral onze ramadanvlogs worden goed bekeken door niet-moslims. We denken dat die aantrekkingskracht vooral komt door de laagdrempeligheid en positieve vibe van onze filmpjes.

'Ook de YouTube- en blogwereld kan meer diversiteit gebruiken. Op pers-events voor bloggers en YouTubers zijn wij veel te vaak de enigen met een hoofddoek.

'We zijn een tijdje geleden benaderd door een uitgeverij een boek te schrijven dat vlak voor de ramadan in juni uitkomt. We behandelen daarin onderwerpen als familie, tradities, hardlopen met een hoofddoek en recepten voor gezonde pepernoten. We willen laten zien dat dit allemaal heel goed samen gaat. Het wordt dus een soort positieve lifestyleboek van typische Moroccan Dutchies.'

Tekst gaat verder onder de video.


'We betrekken kijkers bij de onderwerpkeuzen'

Richie (23 jaar). Youtubekanaal: HashtagDieBoys (12.000 abonnees).

'Wij zijn geen vloggers, laat ik dat vooropstellen. Wat wij doen, is nog een beetje nieuw in de Nederlandse YouTube-wereld. Het is een jongensachtige talkshow met meerdere vaste figuren die samen de negatieve en positieve kanten van een onderwerp bespreken. Bijvoorbeeld over kapperszaken, over hoe een kapper precies een creatie van je haar maakt die je niet wilde. Het zijn luchtige onderwerpen, maar we proberen ook altijd actueel te zijn, met afleveringen over Valentijnsdag en de feestdagen in december.

We steken veel tijd in een aflevering. Dat zie je ook aan de kwaliteit: het tempo is hoog en we betrekken kijkers bij de onderwerpkeuzen en zoeken goed uit wat ze leuk vinden om te zien. Onze talkshow is een beetje 'voor het volk, door het volk'.

Als een tv-zender onze show naar de buis wil halen is dat prima, maar we gaan dan alleen voor primetime op een bekende zender.'

Beeld Ivo van der Bent
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden