Beschouwing Youtubers in de film

YouTubers maken de overstap naar het witte doek: ‘500 duizend bezoekers, dan zou ik blij zijn’

2018 is voor de Nederlandse film het jaar van de YouTuber. Deze week verschijnt De film van Dylan Haegens, in september Elvy’s Wereld: So Ibiza en met kerst First Kiss. Hoe verhoudt die YouTuber zich tot de klassieke filmwereld en waarom heeft het witte doek nog aantrekkingskracht op hen? 

Première van 'De film van Dylan Haegens' in Kinepolis Utrecht. Beeld Simon Lenskens

Als ook maar eentiende van de 1,4 miljoen volgers van YouTuber en kinderidool Dylan Haegens een kaartje koopt voor zijn bioscoopfilm De Film van Dylan Haegens, heeft Haegens al een Gouden Film. Vanaf vandaag wordt duidelijk of Haegens zijn jonge fans naar de bioscoopzaal weet te lokken, maar dat het hem lukt is niet onwaarschijnlijk. De film Misfit uit 2017, die draait om collega-YouTuber Djamila van het kanaal MeisjeDjamila, trok vorig jaar 240 duizend bezoekers in Nederland. Dit najaar komen nog twee films uit met een flinke bezetting aan YouTubers: Elvy’s Wereld: So Ibiza (met Kalvijn, Bibi en weer Djamila) in september, en First Kiss (met Marije Zuurveld en Jeroen van Holland) vlak voor de kerstperiode. Je zou kunnen spreken van een trend: de YouTuberfilm.

Grappige sketches

Dylan Haegens is 25, maar met zijn acht jaar ervaring als YouTuber al bijna een oude rot in het vak. Op zijn kanaal deelt hij wekelijks grappige sketches voor kinderen tussen de 8 en 14, samen met zijn vaste team: zijn vriendin Marit Brugman en vrienden Teun Peters en Rick Vermeulen. Populair terugkerend onderdeel is de toptien: ‘Top tien dingen die alle opa’s en oma’s doen’, bijvoorbeeld, waarin Haegens en Brugman een opa en oma spelen die ongevraagd gescheurde spijkerbroeken repareren en zo hardhorend zijn dat ze alles verkeerd verstaan. Naast het kanaal voor deze sketches heeft hij ook een persoonlijker kanaal, waar fans kunnen zien waar Haegens en zijn vrienden zich mee bezighouden. Elk teamlid heeft daarnaast ook een eigen kanaal en Instagram, gevolgd door honderdduizenden kinderen. Haegens’ fanschare is gretig afnemer van de petjes en T-shirts in zijn merchandiselijn. En nu brengt team-Haegens dus ook een bioscoopfilm uit, die zich helemaal afspeelt in Haegens’ wereld.

Voor 2017 waren YouTubers al wel eens in films verschenen, maar alleen in bijrollen: Mascha Feoktistova van Beautygloss in Fashion Chicks (2015), Rutger Vink in Sneekweek (2016), Monica Geuze en Stuntkabouter (Martijn van Eijzeren) in Renesse (2016). Voor filmmakers is het aantrekkelijk om een populaire YouTuber in een bijrol te hebben: de blogs en vlogs die de YouTuber op de set maakt, fungeren als reclame voor de film. De eerste film met een YouTuber in de hoofdrol was Misfit. Filmrecensenten waren er niet over te spreken (de Volkskrant noemde het een ‘houterig geacteerde vlogfilm’, volgens de NRC leek het scenario van de highschoolfilm ‘in elkaar geknutseld in een tussenuur’), maar Misfit werd wel de vierde best bezochte Nederlandse film van 2017. In de aankondiging van de film First Kiss staan de YouTubers onder elkaar, met het aantal YouTube- en Instagramvolgers op de plaats waar bij acteurs eerdere acteerervaringen vermeld zouden worden. Een enkeling heeft minder dan 100 duizend volgers, de meesten zitten er ver boven.

Noem ze geen vloggers

Een veelgemaakte fout in de media: YouTubers vloggers noemen. Volgens Bas Van Teylingen, co-regisseur van De Film van Dylan Haegens, is dat ‘net als alle sporters tennissers noemen’: ‘Enzo Knol werd met vloggen een van de bekendste YouTubers van Nederland. Sindsdien denken mensen dat vlogger en YouTuber synoniemen zijn van elkaar, maar vloggen is een genre.’ Een vlogger is iemand die zijn of haar dagelijkse bezigheden of gedachten deelt, zoals op een blog. Video en blog is samengevoegd tot ‘vlog’ – vandaar. Wat een YouTuber maakt kan van alles zijn: make-uptutorials bijvoorbeeld, of komische sketches, zoals Haegens.

Bij het grote publiek zijn ze onbekend, maar onder kinderen hebben deze YouTubers een groot bereik. Dat besefte Thomas Wolff van distributeur Splendid Film ook. Hij was samen met Jeroen Koopman, eigenaar van productiehuis NewBe, het brein achter het Misfit-concept. Ze zagen een gat in de markt voor meisjes tussen de 8 en 15, die volgens hen in de Nederlandse film slecht bediend werden. Koopman had eerder met Djamila gewerkt en wist hoe populair zij was. Het plan was om een film te maken die helemaal om Djamila heen was gebouwd. ‘Toen gingen we kijken wat die doelgroep verder allemaal leuk vindt’, zegt Wolff. ‘Dan kom je op highschoolseries en -films, mode, jongens, boybands. Daarna hebben we de cast aangevuld met acteurs en YouTubers die bij die doelgroep populair zijn.’ Als laatste stap werd het verhaal eromheen geschreven.

YouTubers in films zijn een relatief nieuw fenomeen, maar beroemdheden worden al decennia gebruikt om bioscoopbezoekers te trekken. Zie bijvoorbeeld Spice World (1997) over de Spice Girls, of Britney Spears in Crossroads (2002). De film Ik Ben Joep Meloen met André van Duin trok in 1981 ruim een miljoen bezoekers. Ook rondom de populariteit van The Beatles en Elvis Presley werden meerdere films gecreëerd.

Co-regisseur van De Film van Dylan Haegens, Bas van Teylingen, regisseerde eerder jongerenseries als Zoop en Het Huis Anubis en werkte ook al vaker met Haegens samen. Hij vertelt dat Haegens en hij wilden dat het ‘echt een Dylan Haegens-film’ zou worden, met alle elementen die hun fans zo leuk vinden aan de YouTuber en zijn vrienden. ‘Het verhaal van de film sluit helemaal aan bij hun humor en wie zij zijn’, zegt Van Teylingen. Dylan, Marit, Teun en Rick spelen allemaal (een karikaturale versie van) zichzelf. De vaste grappen van het kanaal komen in de film terug. ‘Teun is heel klein, daar worden veel grappen over gemaakt’, zegt Van Teylingen. ‘En over dat Rick veel bier drinkt, en dat Marit vaak oud wordt genoemd. Dat is wat volgers kennen en graag willen zien.’

Still uit De Film van Dylan Haegens. Beeld Arjo Frank Kievits

‘Hey mensen’

De trailer behaalde binnen 24 uur ruim 340 duizend views en is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken. Het Instagramkanaal van de film alleen al heeft 68 duizend volgers. In de comments verzuchten jonge fans dat ze niet kunnen wachten tot de film in de bioscoop komt. Zondag was de première van De Film van Dylan Haegens: de YouTuber vloog met zijn vaste team per helikopter langs de vier premièrelocaties in Nederland. ‘Hey mensen!’, roept Haegens in Utrecht voorafgaand aan de film tegen een bioscoopzaal vol kinderen – zijn vaste groet aan het begin van video’s. Een flink aantal van de juichende kinderen draagt petjes en T-shirts van Haegens’ eigen merchandiselijn. Erop staat ‘Hey mensen’, of anders iets met tosti’s - Haegens’ favoriete snack speelt vaak een rol in zijn video’s. Als het team de zaal weer verlaat, rennen kinderen naar de rand van de trap en steken hun hand uit om hun held heel even aan te kunnen raken.

Jonge fans ontmoeten Dylan Haegens. Beeld Simon Lenskens

Al die kinderen wisten al maanden dat de film van hun idool eraan zat te komen. Een voordeel voor YouTubers is dat ze zich niet hoeven te beperken tot promotie via gevestigde media: hun kanalen zijn promotievehikel, fanclub en informatiecentrum ineen. ‘Aan klassieke promotie, zoals interviews in kranten en advertenties, hebben we eigenlijk nauwelijks gedaan’, zegt Van Teylingen. ‘Bijna alles ging via Dylans eigen kanalen.’ Er werd een speciale achter-de-schermenserie gemaakt en op elke draaidag werd iets op Instagram gedeeld. De promotie begon al ruim voor de opnamen en bleef continu doorgaan.

Bij Misfit ging dat ook zo, vertelt Wolff van Splendid Film. Meerdere keren per week plaatste het marketingteam een update op het Instagramaccount van de film en Djamila liet de film geregeld terugkomen in haar YouTubevideo’s en op haar Instagram. Ook de vele YouTubers en Instagraminfluencers die een bijrolletje hadden in Misfit berichtten over de film. Voor YouTubekijkers was er tot aan de première geen ontkomen aan.

Dat continu communiceren past prima in de wereld van de YouTuber. Die is er aan gewend dat de volger met regelmaat nieuwe filmpjes en updates eist. Een week geen video plaatsen is een no-go, zei Djamila onlangs nog in de Volkskrant. ‘Je moet zorgen dat je relevant blijft’, bevestigt co-regisseur Van Teylingen van de Haegens-film. ‘Kinderen kunnen zo weer afhaken.’ Wat kinderen vandaag leuk vinden, kan morgen weer uit de gratie zijn.

Ook typisch voor een film met YouTubers is het hoge tempo waarin een film wordt gemaakt. Tussen het idee van De Film van Dylan Haegens en de première zit iets meer dan een half jaar. Ook bij Misfit en Elvy’s Wereld: So Ibiza duurde het proces van idee tot première minder dan een jaar, zegt Wolff. Bij reguliere films verschilt dat enorm, maar moet je zeker rekening houden met twee tot vier jaar. Dat verschil komt deels doordat YouTubers het gewend zijn snel te werken, zegt Van Teylingen, maar ook doordat kinderen snel hun interesse zouden kunnen verliezen. Wolff: ‘Je moet gewoon niet te lang wachten.’

Van Teylingen zegt dat Haegens en hij graag de eerste ‘echte’ YouTuberfilm van Nederland hadden willen maken, maar Misfit was ze voor. Nu hoopt hij ‘in ieder geval’ het succes van Misfit te overtreffen. ‘500 duizend bezoekers, dan zou ik blij zijn.’

Interview Dylan Haegens

‘Een tijdje terug hebben we een serie gemaakt, Cliffhanger, waarbij we met een langere verhaallijn gingen experimenteren. Dat vonden we echt superleuk om te doen. Toen dachten we al: een film zou heel tof zijn. Toen kwamen we vorig jaar de juiste mensen tegen om de film te gaan maken, regisseur Bas van Teylingen en scenarioschrijver Michiel Peereboom. Het heeft ook gewoon iets magisch om op het witte doek te verschijnen. Tegelijkertijd maken we grappen over het verschil tussen YouTube en film: bij een film mag je al blij zijn met 100 duizend bezoekers, en op mijn kanaal zitten we op gemiddeld 1,3 miljoen views per video.’

‘In november of december vorig jaar namen we als team officieel de beslissing om te beginnen met de productie. En nu al de première, dat is wel snel ja, dat zeiden de mensen uit de filmwereld die aan De Film van Dylan Haegens meewerkten ook. Wij zeiden: ja luister, wij als YouTubers hebben geen zin om lang op dingen te wachten. We hebben het wel de YouTube-way gedaan, flink doorpakken en niet teveel lullen.’

‘Ik hoop het wel. Ik heb het nu geproefd, en het is echt te gek.’

‘Ja, maar Bas is gek. Die gaat echt van het hoogste uit. Ik hoop dat we een Gouden film halen, dat is 100 duizend bezoekers. Dat lijkt me echt geweldig.’

Een volkomen pretentieloos maar vrolijk feestje (drie sterren). Lees hier de recensie van De film van Dylan Haegens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.