YouTube lijdt ook op tiende verjaardag nog altijd verlies

Websites met meer succes zijn er nauwelijks; YouTube heeft naar eigen zeggen al meer dan een miljard regelmatige bezoekers. Toch lijdt de videosite nog altijd verlies. Om het tij te keren, introduceert de Google-dochter een betaalde dienst die bezoekers verlost van reclamespotjes die aan het begin van veel video's zijn te zien.

Youtube-fans gaan op de foto met Youtuber Dylan tijdens het VEED festival. Het VEED festival is opgericht door en voor YouTubers.Beeld anp

YouTube heeft abonnementenservice aangekondigd in een e-mail aan de eigenaren van kanalen, een soort tv-zenders op de website. De kanalen die niet meedoen aan de nieuwe dienst worden 'onzichtbaar' op de website. Hun video's zijn dan alleen nog zichtbaar voor bezoekers die door het kanaal zijn uitgenodigd.

Het is een van de middelen die YouTube inzet om geld te verdienen. De dienst begon vandaag precies tien jaar geleden, toen een van de oprichters het eerste filmpje online zette, maar heeft in al die tijd nooit een cent winst gemaakt. YouTube verdient weliswaar miljarden aan voornamelijk reclame, maar heeft ook torenhoge uitgaven. Google is geld kwijt aan servers en breedbandverbindingen die nodig zijn om alle beelden op te slaan die gebruikers uploaden - 300 uur aan video elke minuut - én om de meer dan zes miljard filmpjes af te spelen die bezoekers in een maand aanklikken.

Lees (en kijk!) meer

Tien jaar geleden werd het eerste filmpje op YouTube geüpload. Nu zijn we precies tien jaar, talloze kattenfilmpjes, heel veel vergeten virals en miljoenen verloren werkuren verder. Wat hebben we in die tien jaar eigenlijk gezien? YouTube in hoogte- en/of dieptepunten.

Omzet: 5,2 miljard

De Amerikaanse marktvorser eMarketer schatte vorig jaar dat de website een omzet had van 5,6 miljard dollar (5,2 miljard euro). Tegenover The Wall Street Journal zeiden insiders eerder dit jaar dat Google nog steeds geld toelegt op zijn 'volksvideotheek': de slogan van YouTube luidde jarenlang 'Broadcast Yourself' (Speel je eigen omroep).

YouTube introduceerde in 2007 reclame op zijn website. Het deelt de opbrengst met de gebruiker die beelden online zet. 45 procent van de inkomsten gaat naar Google. De hoogte van de advertentietarieven zijn afhankelijk van de populariteit van een kanaal. De meeste krijgen rond de 2,50 dollar (2,33 euro) voor duizend aangeklikte advertenties: sommige kanalen krijgen vier keer zoveel. Een pre roll-advertentie, het reclamespotje dat is te zien voor een video begint, levert volgens advertentiemakelaar TubeMogul gemiddeld 7,60 dollar per duizend vertoningen.

Betaalde kanalen

Aan het advertentiemodel zit één grote 'maar': adverteerders betalen alleen als een bezoeker het hele spotje bekijkt. 85 procent van alle reclamespotjes kan na een aantal seconden worden weggeklikt. Als dat gebeurt, hoeft de adverteerder niet te betalen.

Reclame is niet de enige inkomstenbron van YouTube. In 2013 introduceerde de dienst betaalde kanalen, waarbij de eigenaar abonnementen kan verkopen aan bezoekers. Die variëren van 99 dollarcent tot 7,99 dollar per maand. Ook hier pakt Google een commissie van rond de 45 procent. Vorig jaar juli bleek dat de betaalde kanalen weinig opleveren. 'Wij hadden gehoopt dat we de wereld op zijn kop zouden zetten', zei een woordvoerder van National Geographic, de tv-zender die een betaald YouTube-kanaal had opgezet. 'Maar op dit moment zetten we de wereld niet op zijn kop.'

In november introduceerde YouTube de service Music Key, die abonnees voor 9,99 dollar muziekvideo's laat zien zonder advertenties.

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden