YouTube is één dag voor IJslandse band

Het is de droom van veel bands: voor één dag YouTube over mogen nemen. Voor de IJslandse groep Sigur Ros is het deze vrijdag werkelijkheid geworden.

Dat buitenstaanders een dag mogen bepalen welke twaalf video's op de voorpagina aangeprezen worden, is een zeldzaamheid. Metalzanger Rob Zombie had ooit de eer (op Halloween), net als Oprah Winfrey en filmmaker/videoregisseur Michel Gondry. Zo'n twintig fanatieke YouTube-bezoekers mochten tot nu toe ook ooit de selectie maken.

Sigur Ros krijgt deze vrijdag dus de eer. 'En er is geen geld voor betaald', verzekert een woordvoerder van Google, dat eigenaar is van YouTube. 'We wilden iets grappigs en verrassends doen voor onze gemeenschap en Sigur Ros had een leuke wedstrijd lopen op onze site.'

De band bracht onlangs een dvd uit (Heima) waarin beelden van hun concertreeks door IJsland afgewisseld worden met beelden van het imposante landschap, begeleid door hun sprookjesachtige muziek. Het kwartet nodigde fans via YouTube uit om zelf ook videoclips te maken bij hun nummers. 'Het zit in ons Viking-bloed om andere landen te willen veroveren. Maar onze boot was kapot, dus hebben we maar een film de wereld ingestuurd', vertelt bandlid Georg Holm.

Met de andere groepsleden koos hij de tien beste inzendingen van fans uit. Die staan deze vrijdag op de voorpagina van de wereldwijde en de Engelse versie van de site, plus de integrale versie van Heima (zie hieronder). Het is pas de tweede keer dat de site een anderhalf uur durende muziekvideo vertoont. Radiohead was de eerste, op Nieuwjaarsdag 2008.

YouTube is één van de bestbezochte sites ter wereld. Elke minuut wordt 10 uur aan filmpjes geüpload. Volgens Nielsen Netratings trok de Engelse versie van de site alleen al ruim tien miljoen unieke bezoekers in januari.

]]>

(meer video's van Sigur Ros zijn te vinden op hun eigen kanaal)

De IJslandse band Sigur Ros. De foto is in Montreux genomen. (EPA) Beeld
De IJslandse band Sigur Ros. De foto is in Montreux genomen. (EPA)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden