Cd-recensie Yola

Yola combineert soul met country in lekker rootsy popalbum (vier sterren)

De Britse zangeres Yola presenteerde zichzelf afgelopen jaarwisseling in de tv-show van Jools Holland op de BBC. Haar krachtig gezongen soulballad Faraway Look was zo’n liedje dat je meteen nog een keer wilde horen en zien.

Wie was deze zangeres en wat had ze nog meer gedaan? Yola bleek te zijn opgegroeid in Bristol. Ze had al een behoorlijk turbulent leven achter de rug, waarin ze vergeefs had geprobeerd in eigen land een poot aan de grond te krijgen als zangeres. Het meest succesvol was ze tot dan toe met de Britse americanaband Phantom Limb, die begin dit decennium een paar albums uitbracht.

Het succes kwam pas toen de inmiddels 35-jarige zangeres naar de Verenigde Staten trok en in Nashville onder de hoede kwam van producer Dan Auerbach. De zanger-gitarist van de Black Keys hoorde in haar een zangeres die een stevige brug kon slaan tussen country en soul, zoals Dusty Springfield dat een halve eeuw geleden deed. En nu ligt er een op Auerbachs label Easy Eye Sound verschenen album.

Yola. Walk Through Fire. Pop. Easy Eye Sound/Warner.

Dat begint met het voornoemde Faraway Look, dat ook meteen het mooiste liedje is. Maar ook de rest mag er zijn. Yola heeft een soepele stem waarmee ze zich heel handig begeeft in traditioneel vormgegeven country- en soulliedjes. Ze krijgt hulp van geweldige sessiemuzikanten uit Nashville en ook de legendarische liedjesschrijver van soulklassiekers als At the Dark End of the Street, Dan Penn, werd ingehuurd. Het resultaat is een traditioneel, rootsy popalbum dat tot in de puntjes verzorgd klinkt. Een beetje country, een vleugje soul: bij Dan Auerbach lijkt Yola haar stem gevonden te hebben.