RecensieYannick Nézet-Séguin - Mahler 8

Yannick Nézet-Séguin neemt opnieuw de Achtste symfonie van Gustav Mahler onder handen ★★★☆☆

Yannick Nézet-Séguin

In de nadagen van zijn chef-dirigentschap in Rotterdam, in maart 2018, wierp Yannick Nézet-Séguin zich in de Doelen op een weerbarstige brok muziek: de Achtste symfonie van Gustav Mahler. Deze orgiastische hymne aan de liefde had hij al eens eerder onder handen genomen: met deels dezelfde solisten legde hij de monstersymfonie twee jaar eerder vast met zijn orkest en koortroepen in Philadelphia.

De zachte orkestmaten die deel twee openen zuigen aandacht. Het reuzenkoor prevelt en loeit bij vlagen imposant. Zoals vaak bij de klankmassa’s die Mahler 8 ontketent, wapperen sommige solisten met een uitbundig vibrato. De bariton Markus Werba (hij was er ook bij in Rotterdam) zingt evenwel een strakke Pater Ecstaticus. Eén aspect van de opname stoort: het benauwde geluidsbeeld in luide passages, alsof de decibellen in een te krap korset zijn geperst. Er rouleren aantrekkelijkere versies, ook muzikaal, zoals die uit 2011 van het Koninklijk Concertgebouworkest met zijn toenmalige chef Mariss Jansons.

Yannick Nézet-Séguin

Mahler 8

Klassiek

★★★☆☆

Deutsche Grammophon

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden