Recensie Afscheidsconcert Yannick Nézet-Séguin

Yannick Nézet-Séguin neemt met feestelijk concert afscheid van Rotterdam (vijf sterren)

Yannick Nézet-Séguin bedankt het publiek na zijn afscheidsconcert als chef-dirigent. Foto Guido Pijper

Alleen een klavecinist zit nog op het podium. Hij zet in. Dan komen er een cellist en een luitist bij. Tijdens de chaconne druppelen langzaam alle musici van het Rotterdams Philharmonisch binnen die straks nodig zijn om Händels Scherza infida mee in te zetten. Door de zwarte kleding en het dalende baslijntje, dat associaties met lamentatie oproept, lijkt het wel een rouwstoet.

Er is ook reden voor verdriet in Rotterdam. Yannick Nézet-Séguin neemt met dit concert in de stampvolle Doelen afscheid als chef-dirigent en verhuist naar de Metropolitan Opera in New York. Tien seizoenen stond de Canadees aan het roer, een periode waarin het orkest opbloeide. Vaak slijt de liefde wat na zoveel jaren, maar Nézet-Séguin lijkt alleen maar populairder te worden.

Yannick Nézet-Séguin. Foto Guido Pijper

Toch heeft het concert vooral een feestelijk karakter – het orkest viert tevens zijn 100-jarig bestaan. Door een scherm op het Schouwburgplein worden ook talloze Rotterdammers buiten ingepakt als trophy mezzo Joyce DiDonato (perfectie teruggebracht tot menselijke proporties) Bellini’s Dopo l’oscuro nembo zingt, het hoogtepunt in een prachtig samengesteld programma. In Mozarts Haffner-symfonie is de tegelijkertijd zalvende en frisse Yannick-strijkerssound er direct. Goed, hij denkt wel erg vanuit de bovenstem (de eerste violen zijn te dominant), maar wat heerlijk is het menuet – dat vraagt niet om een dansje, maar om een ballet. Hij ordent, speelt met de dynamiek, en geeft de muziek vooral de ruimte.

En dan: Ottorino Respighi’s Pini di Roma. Het orkest produceert een ononderbroken klankgloed. Dat er tijdens een aangehouden akkoord toch zo veel gebeurt, dát is dirigeerkunst. Nézet-Séguin, zei maar Yannick. Wat gaan we die man missen.

Rotterdams Philharmonisch Orkest, met Joyce DiDonato (mezzo).

Werk van Händel tot Berio.

9/6, De Doelen, Rotterdam. Terugkijken op medici.tv.