Cd-recensie The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection

Yannick Nézet-Séguin neemt met een prachtige cd-box afscheid van Rotterdam (vier sterren)

De albumcover van The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection. Yannick Nézet-Séguin. Foto RV

De essentie van dirigent Yannick Nézet-Séguin? Misschien schuilt die wel in het geluid waarmee Dvoráks Achtste symfonie opent. Het valt te horen op schijf vier, track zeven van de zes cd’s tellende box waarmee Yannick zijn afscheid markeert als chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Iemand ademt kort en snel in, vlak voordat de strijkers inzetten met breed uitgesponnen noten.

Ook als het Yannick niet is, typeert het ruisende geluid zijn kunst. Want dat is wat hij op de Rotterdamse bok tien jaar met succes heeft gedaan: inademen, uitademen, leven inblazen, bezielen. Hij blijft het doen bij zijn vaste orkesten in Montréal en Philadelphia. En vanaf september, twee jaar eerder dan gepland, gaat hij het doen bij de Metropolitan Opera in New York, een club die snakt naar bezieling sinds het #MeToo-debacle van voorganger James Levine.

‘Let it flow’, luidt het devies van de dirigent die in 2008, bijna een broekie nog, in Rotterdam de job overnam van de Russische tornado Valeri Gergjev. Nu, bij zijn vertrek, behoort Yannick (43) tot de beroemdste en breedst gesorteerde dirigenten van zijn generatie. Die groeispurt heeft gek genoeg nooit de aandacht getrokken van DWDD-achtige programma’s. Terwijl Yannick toch een ideale klassiekemuziekgast zou zijn geweest: sympathiek, modern, uitgesproken.

Gelukkig hebben we de cd’s nog. Plus de wetenschap dat hij de banden met Rotterdam warm houdt. Er is ook iets gepresteerd, daar aan de Maas. Toen Yannick na de Gergjev-era aantrad voelde hij bij het orkest een immense drang tot expressiviteit, maar ontbrak het aan verfijning. Met Franse muziek ging hij schaven aan precisie en kleur. Hij verbreedde het repertoire van de 18de eeuw tot en met de 21ste. Intussen hield hij de Mahlers en Bruckners op peil.

Yannick Nézet-Séguin Foto RV-Hans van der Woerd

Het sijpelt allemaal door op de cd-box, ‘hand-picked by Yannick’, met live-opnamen uit de jaren 2011-2016. Iedere Yannickfan zal iets te mekkeren hebben over wat er niét op staat. De Zevende symfonie van Beethoven, die hij in 2008 door de Doelen liet gutsen. Verdi’s opera Don Carlo, waarmee hij in 2012 De Nationale Opera liet gloeien.

Maar wat een pronkjuweel, het Pianoconcert dat de Brit Mark-Anthony Turnage in 2013 voor de Rotterdammers heeft gecomponeerd. Leuk begin, dat gepingpong tussen pianist Marc-André Hamelin en het orkest. Orenbalsem, die verglijdende orkestlijnen van deel twee, met een solist die pendelt tussen berusting en woede. Fijne toegift ook, zo’n jazzy burleske.

Even memorabel is de Rotterdamse kijk op het Concert voor Orkest van Bela Bartók. Zie het maar voor elkaar te krijgen, die fluisterstrijkers met het effect van nevelslierten op een luguber kerkhof. En kneed ze maar eens zo soepel en speels, de blaasduo’s van deel twee. Neem ook Haydns Symfonie nr. 44: dat stuk vliegt voorbij, het is een ‘Trauersinfonie’ waaraan hoegenaamd niets valt te betreuren.

Yannick heeft overwegend stevige brokken muziek gekozen, van Sjostakovitsj Vijf en Mahler Tien, tot de Achtste symfonieën van Beethoven en Bruckner. Tussendoor werpt hij strooigoed van Tsjaikovski (het symfonische gedicht Francesca da Rimini) en Debussy (de drie etherische Nocturnes). Conclusie: onder Yannick is het Rotterdams Philharmonisch een krachtcentrale van energie en kleur.

Draagt hij nu het stokje over aan de Israëliër Lahav Shani (29), bijna een broekie nog, die minstens zo ver lijkt te gaan komen.

Cd-recensie: The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection. Yannick Nézet-Séguin. Label: Deutsche Grammophon