Yahoo doet met overname Tumblr ultieme poging coolfactor terug te kopen

Alles op rood, moet Yahoo-CEO Marissa Mayer hebben gedacht bij de overname van Tumblr. Het bedrijf dat zelf met een teruglopende omzet te kampen heeft, telde 1,1 miljard dollar neer voor een verliesmakend, maar superhip bedrijf. Met deze enorme gok doet Yahoo de ultieme poging om de in de internetwereld zo belangrijke coolfactor terug te kopen.

Tumblr-oprichter David Karp met Yahoo-ceo Marissa Mayer. Beeld getty

Yahoo is ook begonnen als jong en hip internetbedrijf op een zolderkamer, maar is met zijn 20 jaar een geriatrische patiënt in internetjaren. Het oude Yahoo-motto 'onbeleefd, ongeraffineerd en onbeschaafd' geldt tegenwoordig eerder voor Tumblr dan voor Yahoo.

Dus wat doe je dan als je Mayer heet en je bent van Google weggekocht om Yahoo nieuw leven in te blazen? Heel veel geld betalen voor een bedrijf dat vorig jaar slechts 13 miljoen dollar omzette. De jongelieden zijn Yahoo wat waard: voor iedere Tumblr-gebruiker betaalt Yahoo zo'n 3 dollar.

Tumblr is geliefd bij jonge mensen, sympathiek en de groei zit er nog steeds flink in. Er zijn inmiddels 108 miljoen blogs en meer dan 50 miljard blogposts. Meer dan de helft van de gebruikers is jonger dan 25, en in de Verenigde Staten is het voor jongeren onder de 25 jaar inmiddels populairder dan Facebook. Het bedrijf wordt geleid door de sympathieke 26-jarige David Karp, die de verpersoonlijking is van de internetheld: een high-schooldropout die met weinig middelen en hard werken op een zolderkamer zijn droom najaagt om meer creativiteit en schoonheid op het web te brengen. En hierin glansrijk slaagt.

Foto
Tumblr, gelanceerd in 2007, maakt het heel makkelijk en snel om een eigen blog te starten en te onderhouden of om met een groep een verzameling aan te leggen door een bepaalde tag toe te voegen. Het netwerk wordt gebruikt om tekst, foto's, links, muziek en video's te delen - hiervan zijn foto's veruit het belangrijkst. De helft van alle blogposts bestaat uit een foto, met vaak een kort bijschrift.

Op Tumblr kan makkelijk content van websites worden gedeeld, waar nieuwe verzamelingen van worden gemaakt. Populair zijn de Tumblrs met screendumps van Facebook-updates waarin de Facebookers doorgaans belachelijk worden gemaakt: stfuparents, waar irritante Facebookupdates van mensen met kinderen worden voorzien van commentaar (stfu staat voor shut the fuck up), en stfucouples met irritante of grappige dingen die mensen met een relatie posten, of Literally unbelievable waar de serieuze Facebookreacties op posts van de satirische website The Onion belachelijk worden gemaakt.

Ook foto- en gifjesverzamelingen zijn er ongekend populair: Lesbische vrouwen die op Justin Bieber lijken, fantastische beroemdheden die met elkaar op de foto staan, gekke uitvindingen uit China, Instagrams van rijke kinderen en natuurlijk de klassiekers Kim Jong-il looking at things, Rutte lacht om iets en Texts from Hillary.

Flauwiteit
Tumblr is een bolwerk van creativiteit, flauwiteit en humor geworden, waar ouders en docenten nog niet meekijken, zoals bij Facebook, en dat visueler is ingesteld dan de korte berichtjes van Twitter. Tumblr hangt tussen bloggen en twitteren in, maar brengt het beste van beide werelden samen. Iedereen kan een eigen blog inrichten, maar het is ook makkelijk om andere gebruikers te volgen. De startpagina is een timeline, zoals bij Twitter.

Het geheel is meer dan de som der delen. Niet iedereen hoeft constant creatief en origineel te zijn; participeren en jezelf uiten kan ook al door bijdragen van anderen te 'rebloggen'. Tumblr lijkt hiermee de gouden formule te hebben om de gemeenschap er uren van hun tijd te laten verlummelen.

Zoals het met veel beginnende internetsuccessen gaat, heeft Tumblr de afgelopen jaren flink verlies geleden. Pas sinds kort is Tumblr begonnen met een advertentiemodel. Yahoo is ook van plan zijn advertentienetwerk op Tumblr toe te passen om zo inkomsten te genereren. Gebruikers houden echter doorgaans niet van veel advertenties in hun persoonlijke domein. En trouw blijken jongeren doorgaans niet te zijn aan een sociaal netwerk. Sociale netwerken komen en gaan, zo blijkt uit de ondergang van netwerken als MySpace en Hyves.

De vraag is dus nu of Tumblr Yahoo cool maakt en de omzet stuwt, of dat Yahoo Tumblr van zijn coolfactor berooft en de jongeren als nomades verder trekken naar de nieuwe socialemediabelofte.

David Karp. Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden