AlbumrecensieYaeji - What We Drew

Yaeji maakt dromerige house en hiphop waaruit je maar moeilijk kunt ontwaken ★★★★☆

Haar track Raingurl was drie jaar geleden een van de betere alternatieve dancetracks. En bij haar liveshows, zoals op Lowlands een jaar later, bleek de Koreaans-Amerikaanse Yaeji met dat nummer een stevig feest te kunnen bouwen.

Opmerkelijk, voor iemand die juist van onnadrukkelijke, dromerige house haar muzikale kunst heeft gemaakt. De plaat What We Drew heeft een mooi, zweverig aura en dankzij merkwaardige, vervormde stemmetjes en geprevelde teksten, vaak in het Koreaans, stappen we bij Yaeji op plezierige wijze weg van het dagelijks leven. De sfeer doet soms denken aan K-pop die tot je komt in een drugsroes, en soms aan bescheiden indiedance uit de hippere regionen van de elektronische muziek.

Het album, dat eigenlijk een mixtape is en het resultaat van vrije studiosessies met Yaeji zelf aan de knoppen en wat gasten over de vloer, komt langzaam op gang. Bij het nummer When I Grow zet Yaeji een zachte, diepe housegroove in die lekker lang blijft hangen. De instrumentatie van een pompende bas bij tikkende hihats is minimaal maar effectief: wat een subtiel en toch dwingend dansnummer.

Yaeji wordt helemaal onweerstaanbaar bij een paar knisperende hiphoptracks, zoals Money Can’t Buy, met rapper Nappy Nina: een nieuwe clubhit in wording. En bij het vervreemdende maar zeer toegankelijke Spell, met de Japanse rapper (en dancepromotor) YonYon. Het gebruik van de soms in vele laagjes op elkaar gestapelde vocalen, vaak naast weinig meer dan een koele bassdrum, is de grote pretfactor van What We Drew. Na het spookachtig mooi gezongen slotnummer Never Settling Down is het moeilijk te ontwaken en over te gaan tot de orde van de dag.

Yaeji

What We Drew

★★★★☆