Drama

Y tu mamá también

Met de broek op de enkels

Alfonso Cuarón houdt van dubbelzinnigheid. De Mexicaan regisseerde een door zijn broer Carlos geschreven verhaal over de vakantie-avonturen van twee pubers. Onderhuids moet zijn film ook gaan over een land dat worstelt met de democratie.


Die uitersten worden in Y tu mamá también door een voice-over bij elkaar gebracht. De soundtrack valt dan stil, en een commentaarstem begint te vertellen over het lot van wegwerkers of het oprukkende toerisme. Zodoende kan een dialoog over anale pret worden gevolgd door een korte analyse van het sociale leven.


Y tu mamá también gaat over volwassen worden. Tenoch is een zoon van een corrupte politicus. Samen met Julio, een kind uit een gebroken gezin, verdrijft hij de tijd met vuilbekkerij en joints roken. Cuarón introduceert de jongens terwijl ze, met broek op de enkels, haastige seks hebben met hun vriendinnen. Kort daarop zijn de meiden verdwenen, naar Italië voor een talencursus. Tenoch en Julio moeten andere manieren vinden om hun hormonen tot rust te brengen.


Cuarón, na een Hollywood-avontuur terug in zijn geboorteland Mexico, gaat recht op zijn doel af. Seks is hier net zo gewoon als ademhalen. De vrienden masturberen zich suf (Salma Hayek! Ooh! Salmita!'), ze begluren elkaars piemel, en hun gesprekken beperken zich tot seks, vrouwen en seks met vrouwen. Ze vinden het ook grappig elkaar te overvallen met scheten.


De opwinding is niet meer te beteugelen als ze gezelschap krijgen van hun droomvrouw. Een 31-jarige, aangetrouwde nicht, aangesproken op een feest vanwege haar welgevormde borsten, accepteert de uitnodiging om af te reizen naar een droomstrand.


Het grootste deel van de film bestaat uit gekeet en geklooi, in een geleende auto, langs de kant van de weg en in pensions. Luisa, die haar eigen redenen heeft om zich bij de jongens aan te sluiten, daagt Tenoch en Julio uit. Ze vrijt met ze, en benadrukt dat in het leven de kansen gegrepen moeten worden.


Maar er is meer. Althans; er wordt meer gesuggereerd. Steeds opnieuw duiken er passages op waarin de dood een rol speelt. Zo verhaalt Luisa over haar eerste liefde, die zich te pletter reed op zijn motor. De preoccupatie met de dood spreekt ook uit het gedrag van de eigenwijze camera van Emmanuel Lubezki (Sleepy Hollow), die rondsnuffelt op plekken waar mensen bij verkeersongelukken om het leven kwamen. Het favoriete spel van de jongens - op seks en blowen na, natuurlijk - is zo lang mogelijk onder water zwemmen, een activiteit waarmee ze de dood pesterig uitdagen. Op de autoradio klinkt Brian Eno's By This River: You and I/Underneath the sky that's ever falling down, down, down,' luidt de sombere tekst die wordt meegebruld.


Tot bespiegelingen leiden deze ingrepen niet. Y tu mamá también krijgt er juist een hap-snap-karakter van. De maatschappij-bewuste commentaren en de verwijzingen naar de eindigheid van het leven dobberen maar wat rond, als puzzelstukken die niet willen passen. Daardoor wekken ze de indruk de pubergrappen te moeten camoufleren die Cuarón met zoveel schwung presenteert. Y tu mamá también was zonder de loze pretenties een vermakelijke zomerzotheid geweest.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden