Cd-recensie Pop

X 100PRE is het visitekaartje van Bad Bunny aan de internationale popwereld (drie sterren)

De internationale popbelofte voor 2019 heet Bad Bunny (Benito Antonio Martínez Ocasio, 24). De 24-jarige Puerto Ricaanse rapper  was de afgelopen paar jaar al op tientallen singles te horen, onder meer op die onweerstaanbare boogaloohit I Like It van Cardi B, en wordt inmiddels door iedereen die er een beetje toe doet in de mainstreamhiphop gevraagd voor een gastbijdrage.

Eigenlijk heeft hij het helemaal niet nodig om een album uit te brengen. Eens per zoveel weken een nieuwe track heeft hem tot nu toe geen windeieren gelegd. De verbazing bij media als The New York Times en Rolling Stone tot The Guardian was dan ook groot toen op kerstavond ineens toch een compleet album van hem te streamen was.

Bad Bunny Beeld Getty Images

X 100PRE is het visitekaartje van Bad Bunny aan de internationale popwereld en laat ruim baan voor zijn warme, wat luie en in autotune gedrenkte stem. Hij is een leerling van Drake, met wie hij samen het aardige MIA rapt. Maar Bad Bunny is ook een handige muzikale omnivoor, die heel slim de hippe Latijns-Amerikaanse muziekstijlen als reggaeton en dembow kan verbinden met trap en andere hiphopvarianten.

De beats zijn kaal, niet zelden krijgen nummers halverwege een wending in tempo of sfeer. Sterk is de bijdrage van Diplo in het hitgevoelige trapnummer 200 MPH. Maar het spannendst is La Romana, een minihoorspel van 5 minuten dat zeker drie keer van kleur en sfeer verschiet. Daar staan net iets te veel generieke autotuneraps tegenover om X 100PRE echt onontkoombaar te maken, maar de naam Bad Bunny zullen we dit jaar niet meer vergeten.

Bad Bunny

X 100PRE

Drie sterren