Wtf-scènes vliegen je om de oren in spektakel American Gods, de clue komt later

De Volkskrant kijkt (nieuwe) series en bespreekt er elke week een. Deze week: American Gods.

Links Ian McShane als Mr. Wednesday, naast hem Ricky Whittle als Shadow Moon.

De Britse schrijver Neil Gaiman houdt van grote gebaren. Zijn American Gods, een vuistdikke roman uit 2001, was een clash tussen de vergeten goden van weleer en de afgoden van vandaag. Een mythologische variant van On the Road en tegelijkertijd een roman waarmee het fantasygenre een nieuw gezicht kreeg.

American Gods

Drama *****

Van Bryan Fuller en Michael Green (naar boeken van Neil Gaiman). Amazon Prime Video.

De gelijknamige televisieserie, nu te zien op Amazon Prime Video (ook in Nederland), omhelst de buitenzinnige taferelen van Gaiman en maakt er spektakeltelevisie van de buitencategorie van.

Nu zijn we inmiddels gewend aan series waaraan een enorme bak geld is uitgeven om de ongeduldige kijker aan zich te binden, maar waarbij we naar een paar afleveringen moeten constateren dat we steeds minder nieuwsgierig worden (Vinyl, The Get Down, vul de lijst zelf maar aan).

American Gods komt uit de koker van Bryan Fuller. Hij verlegde al grenzen met zijn barokke serie Hannibal, waarin hij de categorie 'highbrow kannibalisme' introduceerde. In American Gods doet hij er nog wat scheppen bovenop. Maar terwijl de wtf-scènes je om de oren vliegen (neem de godin van de liefde die haar prooi tot zich neemt als een soort omgekeerde geboorte ) blijft de kijker die het mythisch universum van Gaiman niet kent, toch bij de les, omdat hij zich kan vereenzelvigen met een, nou ja, gewone sterveling.

Dat is ex-gevangene Shadow Moon (Ricky Whittle). Hij wordt gerecruteerd door een welbespraakte heer. Deze Mr. Wednesday (de geweldige Ian McShane) zoekt een bodyguard. Onze Shadow wordt een eigenaardige wereld ingetrokken. 'Give me a fucking clue!', zegt hij in de tweede aflevering. Juist! Langzaam wordt duidelijk wat het verband is tussen de vele personages die opduiken. Lang verhaal heel kort: de goden die de immigranten en slaven ooit meebrachten zijn vergeten. De nieuwe Amerikaanse goden (klatergoud, beroemdheid en geldzucht) verzetten zich tegen de spirituele hergroepering die dreigt.

Bryan Fuller: regisseur van Hannibal en American Gods.Beeld EPA

En verder: seks, zwarte humor, levende doden, bloedfonteinen, de muziek van Dylan en the Band en een aantal geweldige acteurs die de tijd van hun leven hebben. Neem Gillian Anderson, die we achtereenvolgens zien verschijnen als Marilyn Monroe, Lucille Ball en David Bowie.

En die clues komen vanzelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden