'World Press Photo wordt denktank'

Donderdag wordt de winnaar bekend van de World Press Photo 2015. Nieuwe directeur Lars Boering wil van de organisatie een internationale denktank van de fotojournalistiek maken.

De World Press Photo 2014, gemaakt door de Amerikaanse fotograaf John StanmeyerBeeld EPA

In het donker van de nacht stonden de Afrikaanse migranten aan de kust van Djibouti: arm omhoog, telefoon in hun hand. In de hoop dat ze het goedkopere telefoonsignaal van buurland Somalië op zouden vangen en zo contact konden krijgen met hun familie in het buitenland.

Fotograaf John Stanmeyer won met het beeld de World Press Photo 2014. Juryvoorzitter Gary Knight noemde de winnende foto destijds 'misschien wel het meest hoopvolle beeld dat heeft gewonnen in de geschiedenis van de prijs'. De winnaar van dit jaar kan en wil hij nog niet bekendmaken. 'Maar de kwaliteit van de foto's is onveranderd hoog', zegt Lars Boering, directeur van World Press Photo (WPP).

De Amsterdammer Boering (45) is sinds 1 januari directeur van WPP, na vier jaar te hebben gewerkt als algemeen directeur van de Nederlandse FotografenFederatie. Nu mag hij 's werelds grootste en meest prestigieuze wedstrijd voor fotojournalistiek organiseren. Geen toeval dat de directeur een Nederlander is; de wedstrijd werd in 1955 bedacht door de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten en heeft haar zetel in Amsterdam.

Als nieuwkomer heeft Boering vergaande plannen met de WPP-organisatie. Het wordt tijd dat de stichting haar neutrale positie achter zich laat en zich mengt in de conversatie over fotojournalistiek, vindt Boering. Zijn doel: van WPP de 'denktank van de fotojournalistiek' maken. Er is volgens hem behoefte aan een plaats waar fotografen hun ervaring en kennis kunnen delen, een plek van samenkomst voor discussie over ontwikkelingen en gebeurtenissen binnen de fotografie. Bijvoorbeeld over de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo, waar hij zich al over uitsprak in de media. Boering: 'Het is 2015. Mensen verwachten dat World Press Photo een mening heeft.'

Lars Boering, directeur World Press PhotoBeeld Marieke van der Velden

Instagram

Ook wil hij intensiever samenwerken met bedrijven op het gebied van digitale communicatie. 'Dat gebeurt nu al deels. Bedrijven zoeken ons op. Van WeTransfer tot Instagram.' Bij de foto's die worden ingestuurd ziet hij dat fotografen de nieuwe mogelijkheden al gretig benutten. Sinds de komst van Instagram stuurt een aantal fotografen smartphonefoto's in. En die zijn volgens Boering 'van een hartstikke goede kwaliteit'. Of hij zelf ook een account heeft? 'Natuurlijk. Instagram barst van de talentvolle fotografen.'

De foto's die in de prijzen vallen, worden ieder jaar bijeengebracht in een reizende expositie, die in 42 landen te zien is. 'Daar zijn ook landen bij waarvan je het niet zou verwachten, zoals Kazachstan en landen in het Midden-Oosten.' Als een land maar een deel van de serie wil exposeren, gaat het niet door. 'Ik wil absoluut geen censuur.'

Wat kunnen we verwachten van de World Press Photo-tentoonstelling in 2015? In elk geval ook dit jaar weer 'superstrakke foto's', zegt Boering. Ook komt WPP dit jaar met een smartphone-app die je meeneemt in het leven van de fotografen. 'Via een sensor kan de bezoeker zo bij de foto het verhaal van de fotograaf zien. Zo worden ook de fotografen bekend, en niet alleen hun foto's.'

Wie dat zijn, zal donderdag blijken. Boering: 'Waarschijnlijk zijn we woensdag tot in de late uurtjes in discussie.'

Bijna 100 duizend inzendingen
Net als in 2014 ontving World Press Photo dit jaar bijna 100 duizend inzendingen, van journalistieke foto's tot documentairefotografie. De wedstrijd bestaat uit categorieën als algemeen nieuws, dagelijks leven, natuurfotografie en portretten. De categorie 'langetermijnprojecten' is nieuw, waarvoor fotografen series van 24 foto's in mogen sturen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden