World Press Photo komt met prijs voor 'creatieve documentaire fotografie'

World Press Photo (WPP) komt volgend jaar met een nieuwe wedstrijd voor 'creatieve documentaire fotografie'. Met deze wedstrijd wil directeur Lars Boering van WPP tegemoetkomen aan de groeiende groep fotografen die, vooral in presentatievormen, vrijer omgaan met hun werk dan traditionele persfotografen.

Winnaar van de World Press Photo 2015 fotograaf Warren Richardson samen met juryvoorzitter Francis Kohn (rechts) en Lars Boering (links), directeur van World Press Photo tijdens de bekendmaking in Amsterdam. Beeld anp

Waar in de fotojournalistieke traditie de niet gemanipuleerde, enkelvoudige foto-opname tot standaard is verheven, erkent WPP nu ook de documentaire legitimiteit van geënsceneerde, meervoudige of uit meer opnamen samengestelde beelden. Althans, als die worden ingezonden voor de creatieve-documentairewedstrijd, die jaarlijks in oktober wordt gehouden.

Om verwarring bij het grote publiek te voorkomen, wordt de uitreiking van de prijs, net als zijn (nog te bedenken) naam en presentatie verre gehouden van de World Press Photo-toekenning in februari. Directeur Boering erkent dat foto's die in vorige edities van WPP werden gediskwalificeerd wegens beeldmanipulatie of enscenering in theorie wel onderscheiden zouden kunnen worden bij deze nieuwe wedstrijd.

Geschrapt

Een in 2015 aanvankelijk met een eerste prijs bekroonde serie over armoede en verval in het Waalse Charleroi werd uit de uitslag geschrapt nadat was gebleken dat de fotograaf een werk had geënsceneerd. Een dergelijke, toen door Boering als misleidend gekenschetste werkwijze is in de 'creatieve documentaire' toegestaan. De prijs is bedoeld voor professionele beeldendeverhalenvertellers, die gretig gebruikmaken van digitale technieken. Die verhouden zich lang niet altijd tot de traditionele, door veel fotografen als te rigide bestempelde fotojournalistieke regels uit de tijd dat nieuwsfoto's vooral hun weg vonden naar de krant.

Voor het eerst maakt WPP de komende editie winnaars van de wedstrijd 'Digital Storytelling' tegelijk bekend met de winnaar van de World Press Photo van het jaar. Het toont het groeiende belang dat de in Amsterdam gevestigde organisatie toekent aan digitale verteltechnieken (tot nu toe multimedia geheten), waarbij behalve van foto's vaak ook bewegend beeld en geluid - op smartphones, tablets en beeldschermen - worden ingezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden