Wordt de tv-kabel overbodig?

De meeste mensen kijken tv via de kabel, maar het kan via internet minder omslachtig, goedkoper en met meer keuzemogelijkheden.

Het nieuwe tv-kijken. Beeld Tzenko

'Ik kocht een bourgeoishuis in de heuvels van Hollywood / Er kwam een mannetje langs om de tv aan te sluiten op de kabel / Mijn meisje en ik gingen er eens goed voor zitten / We hopten van zender naar zender tot diep in de nacht / 57 kanalen, maar geen bal te zien.'

Bruce Springsteen vertolkte in 1992 al knap de frustratie van de gemiddelde tv-kijker. We kunnen ons het schompes zappen, maar is er ook werkelijk wat te zien? De vraag is of de toestand zich een kleine kwart eeuw later heeft verbeterd. In Nederland spant kabelaar Ziggo de kroon met drie keer zoveel zenders als The Boss bezong, van Zee Cinema (Bollywood-films) tot Meiden van Holland Hard (porno). Maar de onvrede is gebleven.

Voor een groeiend legertje consumenten zijn de alternatieven die internet biedt een reden om af te haken. Vorig jaar constateerde het onderzoeksbureau Telecompaper een lichte daling van het aantal kabelaansluitingen, met 0,2 procent naar 7,85 miljoen. Dat zijn 17 duizend mensen die overstapten op een andere manier van tv-kijken.

Mini-exodus

In de VS beginnen kabelmaatschappijen zich zorgen te maken over deze ontwikkeling. Het percentage cord-cutters is al opgelopen tot 6 procent van de huishoudens met een tv. Nog zorgelijker vinden de bedrijven de groei van het aantal cord-nevers. 18 procent van de Amerikanen heeft nooit een abonnement op kabel- of satelliettelevisie gehad. 'Dat zijn veelal jongeren die opgroeien met de gedachte dat alle televisie gratis is', stelt analist James McQuivey van Forrester Research.

In Nederland zit er ook zo'n mini-exodus op de kabel aan te komen. Telecompaper peilde hoe gebakken de Nederlander aan zijn tv-abonnement zit. Liefst 8 procent is van plan om binnen twee jaar op te zeggen, omdat er steeds meer via internet te bekijken valt. 5 procent heeft dezelfde aanvechting, alleen niet binnen twee jaar.

In die vijver van ongenoegen vist T-Mobile sinds kort met een dienst die toepasselijk Knippr is gedoopt. Al eerder gooiden KPN en Vodafone een hengeltje uit om 'kabelverlaters' te strikken. Knippr laat de consument via internet televisiekijken, met een basispakket van 16 zenders voor net geen 11 euro per maand. Daar bovenop kan de klant zich los abonneren op zo'n kleine 30 kanalen voor 65 tot 99 eurocent per maand.

Keuzevrijheid

Knippr biedt de mogelijkheid om gemiste programma's in te halen, tot een week terug. Je kunt een al begonnen programma bekijken vanaf de start en pauzeren als er een Jehova-getuige aanbelt. Knippr is er voor smartphones en tablets, Apple TV, Google Chromecast en op pc of laptop.

'We bieden de consument meer keuzevrijheid', zegt Knippr-manager Johan Trouwborst. 'We doen niet aan koppelverkoop, zoals kabelaars die je alleen breedband internet bieden als je ook tv afneemt. Je bepaalt zelf welke zenders je extra wilt: je neemt niet meteen een hele plus-bundel af met kanalen waarop je niet zit te wachten. En je kunt bij ons elke maand stoppen en later het abonnement weer hervatten.'

Ook bij Knippr zit de klant misschien opgescheept met ongevraagde zenders: RTL Z? Discovery Channel? TLC? 'Uit marktonderzoek maken we op dat dit de kanalen zijn waarvan mensen vinden dat ze in een basispakket thuishoren', bezweert Trouwborst. Hij belooft op termijn ook zenders die nu in Nederland nog niet te verkrijgen zijn. En uitzendingen opnemen? Trouwborst: 'Met terugkijken is dat een achterhaalde gedachte.'

Besparen

KPN Play biedt een groter palet aan live-tv-kanalen, met voor de liefhebbers van series als Games of Thrones ook de drie HBO-zenders. Verder geeft de concurrent toegang tot het video-on-demandaanbod van elf zenders waaronder dat van HBO. KPN is ietsje duurde: 14,99 euro per maand, maar dat kost toegang tot HBO normaal los al.

Volgens T-Mobile kan de consument gemiddeld twee tientjes besparen met Knippr. Vereist is dan wel een abonnement voor breedbandinternet, zonder tv of bellen. Daarvan zijn er niet zoveel in Nederland. Ziggo bijvoorbeeld biedt internettoegang alleen gebundeld met televisie aan. De goedkoopste dienst voor internet only is Internet Light van Tele2, dat 22 euro kost en een downloadsnelheid biedt van 20 Mbps. De prijzen bij vier aanbieders lopen daarna op tot 52,50 euro per maand (voor 500 Mbps). Een handzaam overzicht is te vinden bij breedbandwinkel.nl.

De goedkoopste bundels met internet én tv bij Ziggo en KPN kosten 45 en 47,50 euro, waarbij Ziggo meer snelheid (40 Mbps) biedt dan KPN (de helft). In dat opzicht klopt Knipprs som. Of dat prijsverschil de kabelverlaters zal verleiden, blijft de vraag. Bruce Springsteen lost het in 1992 anders op. Hij koopt pistool en schiet zijn tv aan gort. Bruce eindigt zijn lied met: Judge said 'What you got in your defense son ?' / 'Fifty-seven channels and nothin' on.

Een scene uit seizoen 6 van Game of Thrones, wat exclusief uitgezonden wordt op de zenders van HBO. Beeld HBO

NPO GOES NETFLIX

Actrice Georgina Verbaan twitterde zondag dat ze ergens zat zonder tv en goed internet, maar had ze goed begrepen 'dat deze Zomergasten op Uitzendinggemist wordt herhaald?' Verbaan zal blij zijn met de Nederlandse Publieke Omroep. Griet Op de Beeck is tot 31 augustus op NPO.nl te zien. Verbaan was per ongeluk televisieloos, maar een groeiende groep Nederlanders laat zijn kijkgedrag bewust niet meer dicteren door het zenderaanbod en de omroepgids. 'Nederlanders kijken relatief steeds minder naar tv-programma's op het moment dat ze worden uitgezonden', meldt marktvorser Telecompaper.

Aan films of series op de harddiskrecorder of in de cloud, op dvd of via diensten als Netflix besteden we inmiddels twee uur en twintig minuten per dag. Dat is 61 procent van de totale kijktijd. Gemiddeld twee uur per dag trekken we nog uit voor lineair televisiekijken.

Van wat NPO, RTL en SBS uitzenden wordt nu al 7 procent niet geconsumeerd op het tijdstip van uitzending, meldt analist Sonny Duijn van ABN Amro. In 2025 kijken we een kwart van de tv 'uitgesteld' of elders.

De NPO gaat zijn kijkers achterna, bleek deze week . Het gaat programma's vaker á la Netflix online zetten voor ze op tv worden uitgezonden. 'We willen onze content aanbieden op een manier die past bij modern mediagebruik: flexibel, doorzoekbaar, gefragmenteerd als je wilt en deelbaar. We maken de stap van Uitzending Gemist naar Uitzending Gestart', aldus directeur televisie Frans Klein. Een en ander moet in 2017 zijn beslag krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden