Wordt De Telegraaf in snippers gescheurd?

De redactie van De Telegraaf is in opstand tegen de directie van moederbedrijf TMG, die wil ingrijpen bij de grootste krant van Nederland.

Exterieur van TMG. Beeld anp

Een opstand? Wat wil de directie dan wel?

Het gaat het al jaren niet goed met de Telegraaf Media Groep (TMG), de beursgenoteerde uitgever van onder meer de grootste krant van Nederland. Daarom heeft alweer een nieuwe directie alweer een nieuwe strategie bedacht.

Dit keer moet het komen van de sterke merken, naast De Telegraaf zelf: Privé, Telesport, Vrouw, DFT (De Finan¬ciële Telegraaf) en Autovisie, die op allerlei (digitale) platforms uitgevent moeten worden. Die merken zouden daartoe vergaand verzelfstandigd moeten worden, met elk een eigen hoofdredacteur. Ook commercieel worden de merken zelfstandig, met een eigen uitgever, zodat ze geld kunnen gaan verdienen.

In dat model zou Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs niet langer nodig zijn. Maar dit ging de 'verbijsterde' redactie van De Telegraaf veel te ver. Maandag werd de 'denkrichting' van de directie in een motie met grote meerderheid verworpen omdat het 'flagrant in strijd' is met het redactiestatuut. De hoofdredactie wordt verder opgeroepen 'actief haar plek aan de onderhandelingstafel op te eisen'.

Is de kous daarmee af?

Allerminst, al was het maar omdat er ook nog een reorganisatie aan zit te komen, waarbij banen gaan sneuvelen. Volgens ingewijden heerst er een 'oorlogssfeer' bij TMG sinds het aantreden van de nieuwe topman Geert-Jan van der Snoek, afgelopen zomer. Hoofdredactie en raad van bestuur praten niet met elkaar; die plek aan tafel opeisen is dus nog niet zo eenvoudig.

Onder Van der Snoek verdwijnen in hoog tempo directeuren - vorige week nog de oplagedirecteur, de zevende op rij - die worden vervangen door eigen mensen van de NDC, de kwakkelende noordelijke uitgever waar hij vandaan komt. Ondertussen zou grootaandeelhouder Frank Botman de digitale activiteiten van TMG willen hebben die van Van der Snoek wel weg mogen, zoals GeenStijl en Speurders.nl. Die zou Botman kunnen samenvoegen met zijn eigen internetbedrijf.

Volgens critici werken Botman en Van der Snoek nauw samen. Daarom wordt binnen TMG gevreesd dat het bedrijf wordt opgesplitst, in delen verkocht en van de beurs gehaald. De beurskoers is door de perikelen al geruime tijd laag en voor de grootaandeelhouders zit er te weinig muziek meer in. De Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, sinds jaar en dag grootaandeelhouder van TMG, waakte altijd over het bedrijf, maar het is de vraag hoe lang dat nog duurt.

Oud-bestuurder Marc Visch van de journalistenvakbond NVJ twitterde dinsdag al over 'hoe weer een mooi krantenbedrijf leeggeroofd naar de kloten wordt geholpen'. In een interview met zakenblad Quote ontkende Van der Snoek onder een hoedje te spelen met Botman. Volgens TMG kloppen de berichten over een internetdeal ook niet.

CEO Geert-Jan van der Snoek van TMG. Beeld anp

Hoe heeft het zover kunnen komen?

Met de kennis van nu heeft het nog niet zo lang geleden veruit grootste en belangrijkste mediabedrijf van Nederland te lang op de lauweren gerust; zo ging De Telegraaf pas eind vorig jaar over op het kleine tabloidformaat, waarmee de oplageval (tijdelijk?) is gestuit. Ook werd te traag gereageerd op de snelle digitale ontwikkelingen en werden dure miskopen gedaan, zoals Hyves.

Gaat hoofdredacteur Sjuul Paradijs het redden?

Dat moet blijken. De laatste keer dat een topman van TMG de macht van De Telegraaf probeerde aan te pakken, kostte hem dat zelf de kop. Het overkwam Herman van Campenhout twee jaar geleden. Het is de vraag of Paradijs die truc weet te herhalen. Wel is zijn positie flink verstevigd, sinds de massale steun van zijn redactie maandag.

Wanneer weten we meer?

Volgens Van der Snoek moet er voor de zomer meer duidelijkheid zijn over de reorganisatie. Maar misschien wordt er morgen al meer duidelijk, op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van TMG. Vandaag zal uit de cijfers over het eerste kwartaal blijken hoe het gaat met het bedrijf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden