Worden de kaartjes duurder?

Het musicalbedrijf van Albert Verlinde is gekocht door concurrent Joop van den Ende. Wat zijn de gevolgen van de overname voor de musicalwereld? Is er angst voor een monopolie?

Joop van den Ende (L) en Albert Verlinde tijdens de persconferentie waarin ze aankondigden dat hun theaterondernemingen gaan fuseren.Beeld anp

Robin de Levita, mede-eigenaar van theaterbedrijf Imaginenation, bouwer van Theater Amsterdam en producent van Anne:

'Joop en Albert zijn allebei marktleider in het maken van traditionele musicals én ze hebben beiden ongekende mediapower. Daarmee kunnen ze hun producties met kracht promoten. Voor mijn bedrijf verandert er niets. Onze producties hebben een andere uitstraling, waarbij met name de publieksreactie ons bestaansrecht geeft.

'Dat ze samengaan vind ik een prima oplossing voor twee problemen: de gezondheid van Joop van den Ende en een krimpende markt. Ze hebben hiervoor over hun schaduw heen moeten stappen en dat vind ik altijd knap .'

Tony Neef, musicalster:

'Hèhè, eindelijk geen strijd meer. Je hoorde weleens geruchten: Joop wil Albert doodmaken. Zijn bedrijf, bedoel ik. Nu zijn we één grote familie en hoef ik, als ik met de één werk, niet meer het gevoel te hebben dat de ander denkt dat ik bij de vijand hoor.'

Tony Neef.Beeld anp

Hans Cornelissen, artistiek leider van DommelGraaf&Cornelissen, producent van musicals en theater:

'We hadden op musicalgebied altijd al te maken met een grote, en een héle grote speler, en dat ging goed - al hebben we ook weleens tegen ze moeten opboksen. Met Albert Verlinde Entertainment hebben we nauwe contacten; we delen hetzelfde impresariaat, het bureau dat onze voorstellingen verkoopt. Ik ga er niet vanuit dat daarin op korte termijn iets wijzigt. Ik geloof evenmin dat er minder plek overblijft voor ons als de reizende producties van Stage Entertainment Nederland langer in de theaters zullen staan, zoals is aangekondigd. Een schouwburg wil ook wat te kiezen hebben.'

Jeltsje In der Rieden, waarnemend directeur Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties:

'Het is goed voor de kwaliteit van de musical, maar wat de consequenties van de fusie zijn voor de schouwburgen, is lastig te voorspellen. We hebben wel een paar zorgen over de monopoliepositie van het nieuwe bedrijf. Wat zal er met de prijzen van de kaartjes gebeuren? En wordt er straks ook nog geproduceerd voor, zoals we ze noemen, de G37: de minder grote theaters? Dat moeten we afwachten.'

Maarten van Nispen, woordvoerder Joop van den Ende:

'De overname van Albert Verlinde Entertainment door Stage Entertainment is niet gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt (de 'kartelwaakhond', red.), omdat dat niet hoeft. Die voorwaarden luiden: de gezamenlijke omzet van de betrokken ondernemingen bedroeg in het voorafgaande jaar meer dan 150 miljoen euro en daarvan is door ieder van de betrokken ondernemingen ten minste 30 miljoen euro in Nederland behaald.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden