Review

Woody Allens Wonder Wheel komt nooit echt tot leven

Film (komedie) - Wonder Wheel

De personages van Woody Allen komen in Wonder Wheel niet tot leven. Kate Winslet doet haar best er meer van te maken, maar het blijven typetjes.

Justin Timberlake

Wie zich afvraagt of je te midden van de #MeToo-revolutie met een zuiver geweten een kaartje kunt kopen voor de nieuwe film van Woody Allen, wordt het dit jaar makkelijk gemaakt: de 48ste film van de New Yorkse veelfilmer (82) is een wat suffe aangelegenheid. De afgelopen jaren bedacht hij geregeld doorwrochte personages voor zijn steracteurs (Cate Blanchett won er vier jaar geleden met Blue Jasmine zelfs een Oscar mee), maar in Wonder Wheel komen ze niet tot leven. Daarover zo meer.

Wonder Wheel (**), komedie.
Regie Woody Allen.
Met Kate Winslet, Juno Temple, Justin Timberlake, Jim Belushi
101 min., in 47 zalen.

Sterren

Want een bespreking van de nieuwe Allen is niet mogelijk zonder het controversiële verleden van de regisseur te vermelden. Aan Allen kleeft de beschuldiging van seksueel misbruik van zijn destijds 7-jarige adoptiedochter Dylan Farrow in 1992, hoewel die beschuldiging nooit tot vervolging leidde. Farrow rakelde de zaak de afgelopen jaren af en toe op, maar dit jaar klinkt haar roep luider dan voorheen. Hoe is het mogelijk, vroeg zij zich begin december in een brief in de LA Times af, dat mannen als Harvey Weinstein en de directeur van Amazon filmstudio Roy Price, waarvoor Allen momenteel werkt, na aantijgingen van vrouwen hun machtige posities verloren, terwijl haar stiefvader jaarlijks met grote sterren films kan blijven maken?

In Wonder Wheel is dat Justin Timberlake, als de knappe strandwacht met schrijversambities die de ongelukkig getrouwde serveerster en neuroot Kate Winslet verleidt. Juno Temple speelt haar rondborstige verloren dochter die, berooid en op de vlucht voor haar maffioze echtgenoot, terugkeert naar het ouderlijk nest. Vader Jim Belushi mag via een handvol tirades duidelijk maken hoe onnozel zijn dochter is, terwijl zij ondertussen óók aanpapt met de strandwacht.

Pionnen in een klucht

Je snapt dat ze graag met Allen willen werken. De regisseur laat zijn acteurs klassieke filmsterren zijn, accentueert hun uiterlijke kenmerken en geeft ze kraakheldere karaktertrekken. Het zomerse jarenvijftigdecor, met een schattig huisje voor het reuzenrad op de promenade van Coney Island, wordt geregeld in overdadig, gloedvol kunstlicht gezet en ademt bovendien Allenhistorie: het hoofdpersonage in zijn klassieker Annie Hall (1977) groeide op in een huisje op dezelfde locatie, onder de achtbaan.

Winslet doet vooral tegen het slot haar best er meer van te maken, maar de personages blijven typetjes, als pionnen in een klucht.

De regisseur kan, in elk geval wat zijn film betreft, waarschijnlijk vlot op herkansing. Eind oktober was de laatste draaidag van A Rainy Day in New York, de nieuwe Woody Allen van 2018, met onder anderen Jude Law.