'Woody Allen? Dit is geen roddelfestival, het draait echt om de films'

Het belangrijkste filmfestival ter wereld, Cannes, is van start. 21 films dingen naar de hoofdprijs, de Gouden Palm. Ook Paul Verhoeven maakt kans op de prestigieuze filmprijs. Volkskrant-verslaggevers Bor Beekman en Berend Jan Bockting zijn ter plekke en geven dagelijks de laatste stand van zaken door. Vandaag dag 2 met Berend-Jan Bockting.

Actrice Blake Lively, Woody Allen en actrice Kristen Stewart op de rode loper tijdens de opening van het filmfestival in Cannes.Beeld EPA

Je komt net de zaal uit, welke film heb je gezien?

'Clash, een Egyptische film over opstanden waarbij president Morsi werd afgezet. De hele film speelt zich af in een arrestantenbusje dat door Caïro rijdt. Het busje raakt steeds voller met opstandelingen. Voor- en tegenstanders van Morsi zitten door elkaar en je ziet niet wat er buiten gebeurt. Het is zo ongelofelijk spannend. Volgens de maker is het is geen politieke film, maar een schets van de chaos van het land.'

De film gaat over de opstanden tegen Morsi, maar is niet politiek?

'Dat is iets wat ik de maker wil vragen. Mohamed Diab is door zijn eerdere film wel bekend geworden als activist.''

Is het een kanshebber voor een Gouden Palm?

'De film doet niet mee aan de hoofdcompetitie, maar aan 'Un certain regard'. Dat is een kleinere competitie waar over het algemeen iets gewaagdere en uitdagende films worden vertoond.'

Iets anders. Vlak voor het festival gisteren werd geopend met de nieuwe film van Woody Allen, publiceerde filmvakblad The Hollywood Reporter een brief van Allens zoon, waarin hij opnieuw over het incestverleden van zijn vader begint. Maak je daar iets van mee?

'Cannes is geen roddelfestival, het draait hier echt om de films. Dus nee, het is niet het gesprek van de dag. Daarnaast is het ook een beetje 'oude koeien', eens in de zoveel tijd komt dat weer boven. Maar veel nieuws is het niet. Onder journalisten merk je dat ze er niet mee bezig zijn, we komen hier met één doel: zo veel mogelijk films kijken en makers spreken.

Tijdens de galapremière grapte de Franse host Laurent Lafitte voor de film begon hoe wonderlijk het was dat Woody zoveel films in Europa maakt terwijl hij in de Verenigde Staten nog altijd niet veroordeeld is voor verkrachting. Vandaag leek hij zich er in interviews weinig van aan te trekken. De brief van Farrow zegt hij niet te willen lezen, zoals hij negatieve recensies ook niet leest, en de opmerkingen van Lafitte zouden hem niet raken. Daarmee lijkt de ophef even snel te doven als dat-ie opkwam.'

Tekst gaat verder onder de video

Hoe vond je de openingsfilm van Allens hand?

'Het was weer een heerlijke film. Het zijn niet meer de voltreffers die hij in de jaren '70 maakte, toen was hij op zijn sterkst. Woody's films vind ik niet altijd goed, maar ik ze raken op wat uizonderingen na wel aan fijne voldoendes. De films van Allen zijn eigenlijk helemaal geen Cannes-materiaal. Het gros is hardcore arthouse. Zo was ik gisteren naar een film waarbij je drie uur naar een ruziënde Roemeense familie kijkt. Prachtig, maar zo'n film kijken is ook hard werken.'

Waar kijk je naar uit deze week?

'Ik ga eindelijk Xavier Dolan interviewen. Dat is een 27-jarige filmmaker die al zes films heeft gemaakt. Hij is een enorm talent, echt een wonderkind. Vorig jaar werd hij genomineerd voor de Gouden Palm en won de juryprijs, dus hij moet nu laten zien dat dat geen toevalstreffer was.'

'Verder kan ik niet wachten om The Neon Demon te zien, van de maker van Drive. De trailer lijkt op Black Swan, waarin Natalie Portman een ballerina speelt die doordraait, maar dit verhaal speelt in de modellenwereld in LA. Maker Nicholas Winding Refn, een Deen, heeft zo'n magisch gevoel voor stijl. Ik hoop dat de film eruit ziet als een videoclip met een stevig kloppend hart.'

Tekst gaat verder onder de video

Als we nu in het vliegtuig naar Cannes springen, hoe komen we dan aan kaartjes?

'Het filmfestival in Cannes is geen publieksfestival, je kunt geen kaartjes kopen zoals bij het IDFA of IFFR. Maar voor liefhebbers die er toch graag bij willen zijn is er een mogelijkheid. Overal zie je 'ticketbeggers', mensen die bedelen om kaartjes. Ze kleden zich heel mooi aan, en wachten met bordjes voor de deur van hotels. De kaartjes zijn op naam en mogen niet worden doorgegeven, die 'beggers' doen dus eigenlijk iets illegaals, maar ze worden nooit bestraft. Ze horen bij de festivalfolklore.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden