Woman in Gold is degelijke kost

Woman in Gold kent weinig subtiliteiten, maar Helen Mirren slaagt erin hoofdpersoon Altmann de nodige tragiek te geven. Een tamelijk rechtlijnige film, waarin Mirren toch iets moois van haar personage maakt.

Helen Mirren en Ryan Reynolds in Woman in Gold. Beeld .

Waar hangt Gustav Klimts wereldberoemde, in goud gedrenkte portret van de Weense societydame Adèle Bloch-Bauer? Het antwoord kun je beter niet weten voordat je Woman in Gold kijkt: het zou de film van alle spanning beroven.

Hoofdpersonage is de Joodse Maria Altmann, Adèles Weense nicht, die na de Duitse annexatie van Oostenrijk in 1938 naar Amerika vluchtte. Adèles portret was familiebezit tot de nazi's het van de muur haalden en als Dame in goud gingen tentoonstellen.

Helen Mirren speelt haar moeilijkste rol ooit

Helen Mirren speelt vaak strenge vrouwen, die onder een strak verzorgd uiterlijk een zachte kant verbergen. Zo ook in Woman in Gold, waarin ze de Joodse Maria speelt.'Het is eenvoudiger om een koningin te spelen dan iemand die haar hele familie heeft verloren en alleen achterblijft. Zoiets is onvoorstelbaar,' vertelt Mirren in het interview.

Zo'n zestig jaar later vindt Altmann dat Oostenrijk de roofkunst ongedaan moet maken. Als rechthebbende erfgename wil ze het schilderij en nog vier andere Klimts terug; van Wenen moet Adèle naar Amerika. Om dat doel te bereiken schakelt Altmann, door veterane Helen Mirren neergezet als nuffige maar vasthoudende dame, de jonge advocaat Randy Schoenberg (Ryan Reynolds) in - kleinzoon van de Oostenrijkse componist Arnold Schönberg en zelf nazaat van Weense oorlogsvluchtelingen.

Terwijl Reynolds nauwelijks overtuigt, maakt Mirren iets moois van haar personage - al is Woman in Gold zeker niet de beste film uit haar carrière. Vaak een karikaturaal omaatje dat Schoenberg tijdens rechtszittingen hoestbonbons toestopt. Het lukt haar ook om Altmann tragiek te geven. Als ze zich na al die jaren weer in Wenen waagt, lees je aan Mirrens vermoeide, maar trotse gezicht af hoe zwaar deze missie Altmann valt. Zelfs de stoffigste zinnen dient Mirren geloofwaardig op. 'Ik moet doen wat ik kan om de herinneringen levend te houden, want mensen vergeten. Vooral de jongeren.'

Van een film die zijn boodschap letterlijk onder woorden brengt, zijn weinig subtiliteiten te verwachten. Vrijwel alle Oostenrijkers in de film zijn antisemieten of miezerige, stijf gekaakte bureaucraten. Regisseur Simon Curtis (My Week with Marilyn) schikt de kleurstelling van de film al net zo rechtlijnig. Scènes rond Klimts schilderij krijgen een goudglans; flashbacks naar geannexeerd Oostenrijk ogen verbleekt, met rood als enige kleur.

Degelijke kost is het, en ondanks zijn onverminderd actuele onderwerp weer snel vergeten.

Woman in Gold. Regie: Simon Curtis. Met: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Katie Holmes. 109 min., in 34 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden