Wolfsons Stoeipoesrobot in Stedelijk Museum verveelt

Met veel tromgeroffel werd zijn tentoonstelling geopend in het Stedelijk Museum Amsterdam, maar de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson laat niets nieuws zien.

Female Figure van Jordan Wolfson in het Stedelijk Museum Amsterdam.Beeld Jonathan Smith

De ophef is misschien nog wel groter dan bij deel 1: deel 2 van de solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson in het Stedelijk Museum Amsterdam kan niemand zijn ontgaan.

Truth/Love

Beeldende kunst

Jordan Wolfson. Stedelijk Museum Amsterdam, t/m 23/4.

Zijn sexy dansende robotvrouw getiteld Female Figure, gekleed in een smoezelig wit stoeipoezenpakje, is nu op afspraak te bezichtigen. Vier mensen tegelijk mogen zich vergapen aan haar suggestieve heupschokjes, haar sierlijke vingers en haar ogen, die je middels eye-tracking aanstaren vanachter haar heksenmasker. Ze praat ('mijn moeder is dood / mijn vader is dood / ik ben gay / ik zou een dichter willen zijn / dit is mijn huis'), er zijn flarden muziek. Nationaal mediakatzwijm viel haar ten deel.

Jordan Wolfson (36) wordt gezien als 'post-digital'- of 'post-internet'-kunstenaar; termen die zo'n tien jaar geleden opdoken voor kunstenaars voor wie de virtuele en de echte wereld één zijn. Wolfson is, zijn imago van jonge punk ten spijt, binnen die kunstenaarswereld aan de oudere kant.

Er is meer te zien op de tentoonstelling dan deze animatronic alleen. Net als bij deel 1, Manic/Love, waar ook een robot de aandacht opeiste: de reusachtige roodharige marionet Colored Sculpture uit 2016, die aan kettingen over de grond werd gesleept, opgehesen en weer werd neergesmeten. Dit keer is de tentoonstelling om de robot heen uitgebreider en valt des te meer op hoe weinig Jordan Wolfson te zeggen heeft.

Laten we aannemen dat Wolfson 'reflecteert op de digitalisering van de samenleving', zoals het Stedelijk meldt. In Wolfsons 16mm-filmpjes van ongeveer tien jaar geleden is er steeds een simpele vertaalslag te zien die scheef loopt: in een klaterende beek zit een digitale, pratende kraai; een idyllische natuuropname wordt achteruit gedraaid; Charlie Chaplins beroemde speech uit The Great Dictator wordt uitgevoerd in gebarentaal. Reflectie is buiten zicht; het zijn voornamelijk ideetjes.

Iets meer diepgang suggereert de animatie Animation Mask uit 2011, waarin een karikatuur van een pluizige orthodoxe jood in Vogue bladert en de geile conversatie van de kunstenaar en een vriendinnetje mimet. 'Ik wilde de vervreemding van intimiteit laten zien, neem ik aan', zei de kunstenaar vorige week op zaal in een zeldzaam spraakzaam momentje. In een vitrine verderop liggen kreeftenscharen met pornoplaatjes erop geplakt en je herkent inmiddels de techniek: surrealisme uit de oude doos.

Wat wil Wolfson? Behalve 'zijn ding doen', zoals hij in een interview met de Volkskrant aangaf? Zijn robots zijn op het eerste gezicht spectaculair, maar sorry, deze dame uit 2014 verveelt sneller dan het kwaadaardige ventje dat aan kettingen werd opgehesen. Dat beeld was, zo is nu te zien, een beloftevolle stap op een oeuvre van dun ijs. Als de sequentie van Female Figure een tweede keer wordt afgedraaid, is de spanning er al af. Al die vingerkootjes ten spijt.

'Als je zoals ik een fanaticus bent, kun je álles realiseren'
Jordan Wolfson (36) levert met Female Figure, een dansende, gezichtsherkennde robot, opnieuw een spektakelstuk af, maar de Amerikaanse kunstenaar is moe van al zijn succes. 'Deze vraag put me uit.'

De tuchtiging van een kleurig mannetje in het Stedelijk
Het lawaai is luider dan verwacht, de muziek indringender, het effect ruiger. En o ja, het is een kunstwerk waar je je kinderen niet snel mee naartoe zal nemen. Lees hier meer over het eerste deel van de tentoonstelling van Jordan Wolfsons werk.

Robots doen het goed in Hollywood
De Volkskrant sprak de maker van onder meer Female Figure in dit stuk over robotfilms. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden