WNF-aapje is beste dagbladadvertentie

AMSTERDAM (ANP) - De advertentie Oranje boven van het Wereld Natuur Fonds is door krantenlezers gekozen tot de beste dagbladadvertentie van het afgelopen jaar en verdient hiermee de titel Dagbladgoud 2005.

De advertentie Sint Nicolaas van Peijnenburg is door een vakjury bekroond met het Vakgoud 2005. Dat maakte organisator Cebuco donderdag bekend.

In de verkiezingsweek van 6 tot en met 11 februari werden door het publiek 40.841 stemmen uitgebracht. ,,Als je naar de nominaties kijkt dan zie je dat reclame emotie is'', zegt Cebuco-directeur Cees Polman. ,,De winnende advertentie van het WNF is een typisch voorbeeld van een 'aaibare advertentie' die al snel de harten van het publiek verovert, pure emotie die van het papier spat.''

Vakjury

Een zevenkoppige vakjury koos uit de inzendingen de winnaar van het Vakgoud. ,,De vakjury kijkt veel meer naar de manier waarop met het merk en de merkwaarde wordt omgegaan in combinatie met het gebruik van het mediumtype'', aldus vakjuryvoorzitter Lucas Hulsebos. ,,De advertentie van Peijnenburg maakt in één klap duidelijk waar Peijnenburg voor staat.''

De vakjury had vooraf voorspeld dat het publiek zou kiezen voor de advertentie Unox Nieuwjaarsduik van Unilever. De verwachting was dat de lezer voor de grappige advertentie zou gaan, maar in de praktijk blijkt het WNF-aapje de harten van het publiek te stelen. De winnaars nemen hun prijs in ontvangst tijdens een speciale lunch op 1 maart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden