Recensie Within Temptation

Within Temptation pakt de draad weer op: Sharon den Adel zingt loepzuiver en ontroerend mooi (vier sterren)

Een energieke aftrap en die nieuwe tracks mogen er wezen: strakke riffs, episch toetsenwerk.

Sharon den Adel. Beeld Ben Houdijk

Het zijn drukke dagen voor de liefhebbers van hét Nederlandse pop-exportproduct: de symfonische metal. Het genre is eindelijk weer in volle glorie binnen de landsgrenzen te bewonderen en dat is bijzonder, omdat bands als Epica, Within Temptation en bijvoorbeeld het Finse Nightwish - met de Nederlandse frontvrouw Floor Jansen - vooral het buitenland bedienen.

Wat een luxe; maandag zingt Jansen in de Ziggo Dome, en het weekend daarvoor speelt Within Temptation een paar grote Nederlandse shows in de Afas Live in Amsterdam en Martiniplaza te Groningen. Daarna vliegt de band het land weer uit, voor megashows in veel Europese arena’s.

Het is logisch dat de Nederlandse concertzalen vollopen voor Within Temptation. De band leek de afgelopen jaren een wat onzeker bestaan te leiden. Na de sterke laatste plaat Hydra uit 2014 werd het stil, en fans vreesden voor het voortbestaan van de band toen zangeres Den Adel vorig jaar een soloproject aankondigde onder de titel My Indigo. Maar hoera: juist dankzij haar liedschrijfwerk voor My Indigo kreeg Den Adel weer energie en zin in bandbezigheden. Dus dook Within Temptation de studio in voor toch maar weer een nieuw album getiteld Resist, dat ergens begin volgende jaar wordt verwacht.

Within Temptation. Beeld Ben Houdijk

Toekomstperspectief

Dat toekomstperspectief maakt de huidige tournee wat merkwaardig. Within Temptation voert nieuw werk op van een plaat die er nog lang niet is en speelt dus flink wat volstrekt onbekende liedjes. Al begint de show met de twee vooruitgesnelde singles, waaronder het behoorlijk hitgevoelige The Reckoning en het smartelijke liefdeslied Raise Your Banner, dat tevens opgevat kan worden als protestsong. Den Adel voegt de daad bij het woord, want bij Raise Your Banner komt zij al vlagzwaaiend op in een Mad Max-achtige outfit. Een lekker energieke aftrap en die nieuwe tracks mogen er ook wezen: strakke riffs, episch toetsenwerk en een stem die het publiek direct meevoert naar een andere wereld.

De vocale kracht van Den Adel blijft toch het beste verkoopargument van Within Temptation. Is Den Adel goed bij stem, dan vliegen de orkestraal aangezette rocksongs ook recht de ziel binnen. Een snel en hoekig rocknummer als In The Middle of the Night glijdt toch in een soort zweefvlucht door de Afas omdat Den Adel het refrein superieur zingt, inclusief die uitdagende hoge noten.

In het nieuwe nummer Supernova hoor je alles wat Within Temptation zo bijzonder, en dus wereldwijd geliefd maakt. Het lied doorkruist het universum bij fraai melodieuze en daardoor snel herkenbare zanglijnen, bij pulserende elektronica uit de keyboards én rockende gitaren. En daarnaast worden ook de deuren naar de betere kitsch geopend, met statig gonzende mannenkoren. Bij Within Temptation gaat dit alles uitstekend samen, omdat de band nergens doorschiet. Als het nummer bij die koorpartijen nét iets te bombastisch dreigt te worden, schakelt de band terug naar de stoere riffjes van keyboard en gitaren en dan zet het nummer zich ook vast tussen de oren. In de trein naar huis dwarrelt dat aanstekelijke refrein nog door het hoofd en dan heb je het nummer dus welgeteld één keer gehoord.

Within Temptation in de AFAS Live. Als start van een nieuwe Europese tour. Begin januari 2019 wordt het nieuwe album Resist gereleased. Beeld Ben Houdijk

Het wordt nog mooier, bij het lied The Promise van de doorbraakplaat Mother Earth uit 2000. Het opera-achtige, zwaar symfonische stuk moet voor Den Adel een enorme opgave zijn: de zanglijnen zijn engelachtig en gaan langs eng hoge sopraannoten. Maar Den Adel heeft momenteel kennelijk zo veel vocaal zelfvertrouwen, dat de band dit voor de symfonische metal maatgevende spektakel toch weer in de setlist heeft opgenomen. En jawel: ze zingt het loepzuiver en dus ontroerend mooi en daardoor blijft ook deze uitvoering nog lang nagalmen.

Fijn dat Within Temptation de draad weer heeft opgepakt. Kom maar op met die nieuwe plaat.

Sensationeel

Sensatietje op de Belgische tv, in april dit jaar. In het muziekprogramma Liefde voor Muziek zong Jasper Steverlinck, de zanger van de Belgische band Arid, een haast spirituele versie van het nummer Ice Queen van Within Temptation.

Sensatietje in de Afas: Den Adel zingt diezelfde, uitgeklede en dus door akoestische tokkelgitaar begeleide versie van het nummer, en dan nog nét een stukje mooier dan Steverlinck. Het werpt een heel nieuw licht op het lied, waarmee Within Temptation bijna twintig jaar geleden wereldwijd doorbrak. Door de dromerige, feeërieke begeleiding lijkt Ice Queen ineens een folksong en is de tekst op te vatten als een ode aan de natuur.

Within Temptation

Pop
23/11, Afas Live, Amsterdam