REPORTAGE

Winkels Leger des Heils worden chic

De winkel met oude kleren oogt als een trendy shop. Het verschil: de prijs is er gemiddeld maar 5 euro.

De Reshare Store in Arnhem. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Zodra Sietske van Geel op feestjes vertelt dat ze kleren draagt van het Leger des Heils, weet iedereen het zeker: er is iets helemaal mis gegaan in haar leven. 'Gaat het echt wel goed?', vragen ze dan. En: 'Ik wist niet dat het zo erg was.' Ook daarom staat ze hier vandaag in Arnhem, naast de wethouder en voor een gloednieuwe kledingwinkel. Want medelijden hebben met iemand die schoenen draagt van het Leger is onnodig. 'Sterker nog: hier winkelen moet tof worden.'

Van Geel bestiert namens het Leger des Heils de zogenoemde Reshare Stores. Die in Arnhem is de vierde die in korte tijd is geopend. 'Er is nu nog zo'n gat tussen de traditionele, muffe kringloopwinkels en de echte chique vintagewinkels met hoge prijzen', zegt Van Geel. 'Wij willen een krappe beurs hebben uit het verdomhoekje halen.'

De drankjes, de kaassnacks, het model op de catwalk, het doorgeknipte lintje: het zijn allemaal pogingen de winkelervaring voor armere Nederlanders wat leuker te maken. Daarom staan er in Arnhem ook meer hoge hakken dan verstandige stappers en ontbreekt die doffe, typische geur van tweedehandswinkels dankzij verdekt opgestelde geurdispensers.

Koffie drinken doe je op een roodleren Chesterfield; tussen de losjes hangende G-Star-broeken staat een rijtje minicactussen; er is een ongesaust bakstenen muurtje - de winkel lijkt eigenlijk in alles op een winkel zoals die er tegenwoordig uit hoort te zien. Het verschil: de gemiddelde prijs is 5 euro.

Steeds meer armen

De behoefte aan goedkopere winkels in de Nederlandse stadscentra is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. Niet alleen zijn er steeds meer armen in Nederland, ze blijven ook steeds vaker arm. Zo becijferde het Sociaal en Cultureel Planbureau begin deze maand dat het aantal Nederlanders in langdurige armoede toeneemt; bijna 4 procent van de Nederlandse bevolking leefde de afgelopen drie jaar onafgebroken onder de armoedegrens.

Vorige week meldde het CBS bovendien dat er de afgelopen zes jaar zo'n 13 duizend daklozen zijn bijgekomen in Nederland; een stijging van 74 procent.

Het Leger des Heils heeft al sinds jaar en dag een uitgebreid netwerk van tweedehands winkels verspreid door heel Nederland. Dat zijn winkels vol oude kloffies die meestal worden gesorteerd door mensen met een zogenoemde 'afstand tot de arbeidsmarkt'. Alles wat nog enigszins toonbaar is en niet richting Afrika of asielzoekerscentra wordt gestuurd, eindigt in dergelijke buurtwinkeltjes van het Leger des Heils, waar daklozen een gratis kopje koffie krijgen terwijl ze een nieuwe spijkerbroek passen.

Tweedehandskleding

Het Leger des Heils is Nederlands markleider in tweedehandskleding, gevolg door het bedrijf Sympany. Het Leger verzamelde en sorteerde in 2015 26,5 miljoen kilo kleding. De erbarmelijkste vodden worden normaal gesproken gerecycled tot bijvoorbeeld isolatiemateriaal, andere kledingstukken belanden in kringloop- of vintagewinkeltjes of gaan naar Oost-Europa en Afrika. De duurdere tweedehandskleding, zo blijkt, wordt steeds vaker verhandeld via ruilwebsites of veilingsites als marktplaats.

Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Niet per se suf en groezelig

Die winkels worden meestal gerund vanuit de kerkgenootschappen zelf - door vrouwen van zeventig in uniform dus, die bij een gescheurde broekspijp niet weten of ze nu iets modieus in hun handen hebben, of een kapotte spijkerbroek.

De Reshare Stores daarentegen, zegt Van Geel, zijn bovenal winkels. Dat betekent dat ze in winkelstraten zitten en werken met personeel met retailervaring en verstand van mode. Als het filiaal in Arnhem bijvoorbeeld merkt dat een bepaald type spijkerbroek het goed doet, bestellen ze extra spijkerbroeken en zeggen ze nee tegen de serie bodywarmers die toevallig in de kledingbakken zat. Een winkel waar goedkope kleren hangen, hoeft niet per se suf en groezelig te zijn.

Daarom is Van Geel ook blij dat het publiek bij de opening gemêleerd is - bijstandsmoeders, naast hipsters die weer naast studenten staan. Zo komen twee dames op leeftijd halverwege de opening binnen. Niet omdat ze geïnteresseerd zijn in de toespraak die de Arnhemse wethouder op dat moment geeft over het belang van duurzaam ondernemerschap.

Deze dames komen grasduinen. 'Een shirt met zebraprint?', vraagt de een nog tijdens de speech. Iets te veel van het goede, antwoordt de ander op halve fluistertoon. Die zwarte hakken dan? Of dit riempje? Ja, leuk. 50 cent, simpel, doen. Tussen de Leger-uniformen door wringen ze zich naar de kassa. Even snel pinnen en weg zijn ze. Net een echte winkel.

Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden