Winkelen via Twitter? 'Koopknop' verschijnt ineens in tweets

Winkelen via Twitter lijkt er nu echt aan te komen. Op het sociale netwerk werden vannacht ineens tweets met een 'koop nu'-knop gesignaleerd. Een van de eerste producten die we via het sociale netwerk konden bestellen was een paar sneakers voor de luttele prijs van 170 miljoen dollar. Een foutje waarschijnlijk; het lijkt alsof Twitter de nieuwe functie aan het testen is.

Screenshots van de nieuwe koopknop op Twitter Beeld Twitter

De producten in de tweets, variërend van een paar slippers tot een thermostaat, zijn allemaal afkomstig van winkelplatform Fancy. Website Re/Code wist begin dit jaar al te onthullen dat Fancy Twitter's nieuwe partner is op het gebied van e-commerce. Dat wil niet zeggen dat het winkelplatform de enige verkoper op Twitter wordt. Het is volgens kenners goed denkbaar dat Twitter met meerdere retailers in zee gaat, zodat verschillende partijen hun waren via het sociale netwerk kunnen aanbieden.

De koopknop, die nog niet overal werkt, is momenteel alleen zichtbaar via de mobiele applicatie van Twitter (en dus niet op de website). Het is mogelijk dat Twitter met de knop aan het experimenteren is, maar het kan ook dat de nieuwe functie per ongeluk werd vrijgegeven.

Er deden al langer geruchten de ronde over een koopknop op Twitter. De Amerikaanse krant The Wall Street Journal beweerde in april al dat er meerdere soorten advertenties op Twitter zouden verschijnen, inclusief 'shoppable' advertenties en advertenties voor mobiele apps met knoppen om meteen te downloaden, waarvan de laatste inmiddels op Twitter te vinden zijn. Een ander voorbeeld dat door The Wall Street Journal werd genoemd: een 'click-to-call'-knop, die gebruikers doorstuurt naar het bedrijf dat de tweet publiceert.

Beeld reuters

Afwezig verdienmodel
De nieuwe knop zou voor Twitter het einde betekenen van een lange periode waarin het sociale netwerk haar commerciële belangen vrijwel verwaarloosde. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook heeft Twitter geen duidelijk verdienmodel en zouden de nieuwe advertenties een belangrijke stap in die richting kunnen zijn.

Na de beursgang van het bedrijf ontstonden veel vragen over Twitter's vermogen om inkomstenbronnen te vinden. Vanwege die zorgen moest uitvoerend directeur Ali Rowghani het veld ruimen en werd Nathan Hubbard, voorheen directeur bij Ticketmaster, aangenomen om de commerciële kant van het bedrijf verder te ontwikkelen.

Twitter zelf houdt de kaken vooralsnog stevig op elkaar, net als winkelplatform Fancy. Twitter voert nieuwe functies vrijwel altijd geleidelijk in, zoals bij de introductie van advertenties. Ook de nieuwe koopknop is nog een zeldzaam verschijnsel: misschien test Twitter de wateren om te kijken hoe gebruikers winkelen via tweets ervaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden