‘WIND IS ERGER DAN REGEN’ wo 16.08.06

Ze opereren vaak buiten het zicht van het publiek: de vrijwilligers en specialisten die werken op zomerfestivals. Aflevering 6: de directeur van de openlucht-bioscoop....

TRUUS RUITER en Foto ANNE VAN GELDER

Of er speelfilms zijn die meer geschikt zijn voor de openlucht dan andere, durft Dick Moesker (59) zo een-twee-drie niet te zeggen. Als directeur van Openluchtbioscoop (OLB) in Rotterdam, die de techniek levert aan praktisch alle buitenfilmvoorstellingen in Nederland, heeft hij alle genres zien passeren. ‘Hooguit kun je zeggen dat er meer filmhuisfilms draaien dan Hollywoodfilms, maar dat is een kwestie van voorkeur van de programmeurs, die vaak een filmhuisachtergrond hebben.’

Zo deed hij zelf zeventien jaar lang de techniek en programmering voor Filmhuis Delft, dat mede door hem werd opgericht. Hier ontstond met collega’s ook het idee voor de Stichting Openluchtbioscoop. ‘Omdat we films buiten wilden vertonen en we steeds meer apparatuur hadden verzameld.’ Ook in zijn huidige functie als hoofd techniek van het International Film Festival Rotterdam – sinds 1990 – was er alle aanleiding om ‘het spul te kopen in plaats van te huren’. De OLB beschikt nu over een prachtige collectie projectors die soms meer dan 50 jaar oud zijn. ‘Onverwoestbaar, alleen de geluidssystemen moet je af en toe vernieuwen.’

Volgende week begint op het Rotterdamse Lloyd Multiplein weer een reeks voorstellingen onder de noemer Pleinbioscoop, ooit de ‘eerste klus’ voor Moesker en de zijnen. ‘We draaiden toen op het Schouwburgplein en hebben een aantal zomers de organisatie gedaan.’ Hij heeft mooie herinneringen aan stormachtige avonden waarop echte filmfans, op het plein, schuilend onder een dekzeil zich niet lieten wegregenen.

Pleinbioscoop is inmiddels een landelijk evenement, dat door Loeder Events ook naar Eindhoven, Schiedam en Den Haag is gehaald. Uiteraard mét gebruikmaking van projectors, schermen en operateurs van OLB.

Voor regen als spelbederver is Moesker niet zo bang, ‘wind is erger’. Een flinke rukwind kan zijn projectiescherm (7x15 meter) losslaan. ‘Vorige week moest nog een voorstelling op het strand van Zeebrugge worden gestaakt.’ Maar in Rotterdam werkt hij met een houten scherm dat tegen een stellage is gebouwd – ‘dat staat als een huis’.

OLB draait veel in het buitenland. ‘We komen ook in Kroatië, Sarajevo en in Engeland. De Engelse dirigent Carl Davies, van Film in Concert, is verslingerd aan ons. Dat is een Pietje Precies en die wil met geen andere operateur werken.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden