Muziektheater recensieWillemijn Verkaik

Willemijn Verkaik gaat niet voor de grote hits, maar kiest een originele setlijst ★★★☆☆

Tijdens haar concert And Now laat ze alle facetten van haar talent en vakmanschap horen, maar tussen de nummers door wordt wel erg veel gebabbeld.

Willemijn VerkaikBeeld Diana Vellema

Begin dit jaar reisde musicalvedette Willemijn Verkaik in korte tijd naar Londen, Los Angeles en Zwolle. In Londen bezocht ze de musical Waitress, die ze komend seizoen in een Nederlandse versie zou spelen, in L.A. zong ze tijdens het Oscar Gala een liedje uit Frozen 2 en in Zwolle speelde ze in de musical Annie. Jawel, Willemijn had het megadruk. Toen kwam de lockdown.

Hoe dat voor haar was, vertelt ze nogal omstandig in haar nieuwe theaterconcert And Now. Waar die titel vandaan komt? Toen Verkaik tamelijk moe en wezenloos thuis op de bank zat, dacht ze: En nu? Wat nu? Na een paar weken van verbazing en afkicken, besloot ze samen met twee muzikanten een nieuwe show te gaan maken. Mede op verzoek van het DeLaMar Theater in Amsterdam, dat deze zomer een aantal artiesten kans geeft alsnog op te treden.

Pluspunt van And Now: Verkaik bewandelt niet de makkelijke weg van een concert met enkel de greatest hits uit haar musicalrepertoire. Met haar rijke carrière – ze speelde onder meer in Wicked, Mamma Mia!, Ghost, Annie, Elisabeth en Aïda – zou ze avondvullend alle bekende nummers daaruit kunnen zingen. In plaats daarvan sprokkelde ze een originele setlijst bij elkaar – van Wim Sonnevelds Het dorp en Aan een klein meisje (Bannink/Schmidt) tot Into the Unknown (uit Frozen 2) en het wonderschone She Used to Be Mine (van Sara Bareilles, componist van Waitress). Vooral in die laatste twee nummers laat Verkaik alle facetten van haar talent en vakmanschap horen: zangtechnisch puntgaaf, goede tekstinterpretatie en een perfecte mix van ingetogen frases en ferme uithalen. We horen ook nog Dolly Partons 9 to 5 en dat zij tegen het eind voor haar man Close to You zingt, is haar vergeven.

Minpunt van And Now: de te lange babbels tussen de liedjes door. Over haar eigen lockdown en dat ze gitaarles ging nemen en een roeimachine in huis nam, dat ze stuk was van de documentaire Stuk en hoe dat in februari was, toen ze mocht optreden tijdens het Oscar Gala. Interessant allemaal, maar meer voor haar eigen post-corona verjaardagspartijtje dan voor ons, het publiek dat haar bewondert. Niets mis met een personality-show, maar volgende keer meer tijd, een tekstschrijver en een regisseur inhuren.

And Now

Muziektheater

★★★☆☆

Door Willemijn Verkaik, Mark Kuypers (piano) en Bart van Hoof (blazers).

9/7, DeLaMar Theater Amsterdam, aldaar t/m 25/7.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden