Profiel Willemijn Verkaik

Willemijn Verkaik (44), gevierde internationale musicalster die vasthoudt aan haar muzikale droom

In Duitsland en Amerika wisten ze het al: Willemijn Verkaik (44) is een formidabel musicaltalent. Nu is ze ook volop in Nederland te bewonderen.

Willemijn Verkaik. Beeld Hilde Harshagen

Nederland heeft een internationale musicalster, die in eigen land tot voor kort nauwelijks bekend was. Ze speelde in Duitsland, in Londen en New York: op Broadway en in West-End zong ze de hoofdrol in de musical Wicked. Dat deed ze ook al in de Nederlandse versie in 2012, maar sindsdien hebben we haar in eigen land niet of nauwelijks nog aan het werk gezien: Willemijn Verkaik. 

Tot nu toe, want Verkaik (44) is terug in Nederland, en hoe: vorige maand beëindigde ze de succesvolle tournee van Best of Broadway, vorige week was ze te zien in Aida in Concert en vanaf 6 juli in de zomerproductie Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking. Dit najaar speelt ze bovendien de rol van Miss Hannigan in de musical Annie. Vier producties in Nederland op rij – Verkaik maakte er graag haar agenda voor vrij.

Vanaf haar 15de jaar al toerde ze rond met allerlei bandjes. Nadat ze het conservatorium in Rotterdam had doorlopen, wilde ze eigenlijk popzangeres worden, en het had maar weinig gescheeld of Willemijn Verkaik was een rock babe à la Anouk geworden. Maar iemand wees haar op de audities voor de musical Elisabeth, die destijds, in 2001, in het Circustheater Scheveningen stond, en daar werd ze tot haar eigen verbazing aangenomen. Het was het begin van een internationale carrière.

Ze werkte vooral in Duitsland, waar voor een musicalartiest met talent altijd voldoende werk is. Elke Duitse stad van enige omvang heeft een musicaltheater en bovendien worden er ’s zomers veel openluchtmusicals opgevoerd. Daar speelde ze de afgelopen jaren afwisselend in We Will Rock You, Tarzan, Ghost, Wicked, Aida, Mamma Mia! en Bat out of Hell.

Beeld Hilde Harshagen

Annie is weer terug

Een van de succesvolste musicals voor het hele gezin is ongetwijfeld Annie. Daarom  keert die productie geregeld terug, ook in Nederland. Komend seizoen wordt Annie geproduceerd door De Theateralliantie, in regie van William Spaaij. Willemijn Verkaik speelt daarin de hoofdrol van Miss Hannigan. Verkaik: ‘Dat is voornamelijk een komische rol en in die zin niet zo voor de hand liggend voor mij. Juist daarom wil ik hem graag doen’.

De stap overzee maakte ze ook via Duitsland. Toen ze daar met de oorspronkelijke Amerikaanse regisseur en muzikaal leider aan Wicked werkte, werd haar terloops gevraagd of ze er misschien voor voelde de show ook in New York te gaan doen. Eerst dacht ze nog dat die vraag niet serieus was, meer een verkapt compliment, maar het was de heren menens. Eenmaal in New York kreeg ze het verzoek ook meteen maar door te gaan naar Londen. Aldus geschiedde.

Hogeschoolwerk

Wat is de kracht en kwaliteit van Willemijn Verkaik? Het antwoord daarop liet ze zien, en vooral horen, in de show Best of Broadway, waarmee ze de afgelopen maanden samen met onder anderen Freek Bartels en Stanley Burleson door het land toerde. Ze zong daarin een aantal nummers uit bekende en minder bekende musicals, die een staalkaart van haar kunnen lieten zien. Ze bleek niet alleen een geweldig zangeres: ook haar ervaring, performance, veelzijdigheid en vooral flair vielen op. Daar stond overduidelijk iemand te genieten op dat podium. 

Ze zong Another One Bites the Dust van Queen uit de musical We Will Rock You. Stoer, als een echte rockzangeres, gaf ze dat nummer met een rauw randje een nieuwe lading. Ze excelleerde in No Good Deed uit Wicked en het fenomenaal gezongen, technisch razend moeilijke He’s My Boy uit Everybody’s Talking about Jamie. Hoogtepunt van de avond was haar vertolking van Let it Go uit Frozen. Dat nummer begint zacht, maar stuwt op naar één grote finale. Let it Go zong ze ook tijdens een concert in Ziggo Dome en wie dat optreden op You Tube ziet, zal ervaren dat daar een ster van grote klasse staat.

Dat ze haar internationale faam vooral dankt aan Wicked, onderstreept haar veelzijdigheid. In de hoofdrol van Elphaba moet ze namelijk alle registers opentrekken. De nummers daarin gaan van heel klein en timide naar grote emoties en weer terug. Schakelen, zangtechniek en acteertalent zijn daarbij een vereiste. ‘Hogeschoolwerk’, noemt ze het zelf. Die veelzijdigheid bleek vorige week ook uit haar optreden in Aïda in Concert voor een paar duizend man per avond in de openlucht. ‘Vooral Willemijn Verkaik zingt mooi, met uithalen zo hard dat ze grote delen van Noord-Brabant bereikt moeten hebben’, aldus de Volkskrant-recensent.

De sleutels tot haar succes zijn naar eigen zeggen: discipline, keihard werken, elke keer avond weer een topprestatie leveren, veel ervaring opdoen. Ze is bij nul begonnen, toen ze in 2001 in Elisabeth als lid van het ensemble voorzichtig haar entree maakte in het theater. Ze wist dat ze kon zingen, maar stukje bij beetje heeft ze zich het musicalvak in de praktijk eigen gemaakt. Van het ensemble van Elisabeth ging ze door naar Jeans en Drie Musketiers en toen mocht ze auditie doen voor de Queen-musical We Will Rock You in Keulen. Dat was het begin van haar Duitse carrière, waarna de rest volgde.

Beeld Hilde Harshagen

Divagedrag

Als je aan Verkaik vraagt of zij zichzelf intussen als een diva of ster beschouwt, vindt ze dat flauwekul. ‘Wie noemt zichzelf nou een ster? Dat is iets dat anderen over je zeggen. Ik werk hard en daarin probeer ik een zo hoog mogelijk niveau te bereiken, elke voorstelling weer opnieuw. Ik ben dat ook aan het publiek verplicht, dat heeft niet voor niets een duur kaartje gekocht en wil dan wel kwaliteit zien. Natuurlijk wil ik op het podium graag stralen, maar het kan elke keer een stukje beter en dan is het mooi als je erkenning krijgt.’

In Nederland moet je vooral niet van de daken schreeuwen dat je goed bent, heeft ze ervaren – doe maar normaal, en lach een beetje om jezelf, dat is hier de houding. Maar in New York moet je juist helemaal losgaan: als je niet zelf van de daken schreeuwt hoe goed je bent, gaat niemand anders dat voor je doen. Verkaik: ‘Toen ik op Broadway speelde, was ik alleen maar overweldigd, totdat iemand tegen me zei dat het volkomen logisch was dat ik daar stond. Dat over jezelf zeggen, kan als divagedrag overkomen, maar je kunt ook denken: ja, hallo, ik heb er hard genoeg voor gewerkt.’

Toch is het niet vanzelfsprekend dat ze de rest van haar carrière in musicals blijft spelen. Ze is zeker van plan een popalbum te maken en daarmee te toeren – daar liggen tenslotte haar roots. En haar naam werd ook al eens genoemd als deelnemer aan het Eurovisie Songfestival, waar ze niet zou misstaan met een lekkere powerballad. ‘Haha, zoiets schijnt Erik van Tijn ook al ergens geroepen te hebben. Ik zou dat wel gaaf vinden, ook omdat ik uit die popwereld kom en intussen door het theatervak ook wel weet wat een goede performance is. Sinds Anouk is de kwaliteit van de inzendingen verbeterd en ook hoe er intussen tegen het Songfestival wordt aangekeken. Dus ik zeg gewoon: ja, het staat op mijn wensenlijstje.’

Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking door De Kernploeg is te zien van 4 t/m 17/7 in Theater CC Amstel, Amsterdam; de musical Annie is vanaf 5/11 in het hele land te zien.

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden